DIABLOVA ŽATVA |
DIABLOVA ŽATVA |
Na malé louisianské mestečko padá desať biblických rán a Hilary Swank ich sem prichádza vedecky vyšetriť. Budeme sa báť?
Katherine Winter už z traileru pôsobí ako vedecky založená žena, ktorá sa s nadprirodzenými javmi príliš nebaví a čo najrýchlejšie na ne nájde racionálne vysvetlenie. Ale nebolo to vždy tak – kedysi dávno bola veľmi veriaca misionárka a služobnica Pána, ktorá rozširovala jeho učenie v menej dobra. Ale potom ju sám Boh či osud podrobil najťažšej skúške a v momente straty svojej rodiny (manžela a dcéry) prišla okamžite aj o snahu veriť a odvrátila sa na cestu prísne determinovaného vedeckého poznania s jednoznačnými vysvetleniami. Po svete cestuje naďalej – ale už nie s cieľom rozširovať vieru v Boha, ale práve naopak – akýkoľvek náznak zázraku chce vysvetliť po vedeckej stránke. Ako nedávno v Chile, kde vyliezol z hrobky mŕtvy kňaz, no v skutočnosti bola v blízkosti hromada rádioaktívneho odpadu, ktorá vdýchla kňazovi nové chvíle života.
A tak sa zrazu objavuje Katherine v malom louisianskom mestečku Haven, kde spolu so svojím kolegom začínajú vyšetrovať, prečo je voda sfarbená farbou krvi a sfanatizovaní domáci stále opakujú príchod desiatich biblických hrán, ktoré ich majú postihnúť, ako kedysi Egypťanov strestaných Bohom za utláčanie izraelského národa. Samozrejme, jedna zvláštna rieka ešte nerobí z Haven miesto pre desiatku rán, ale keď začnú pršať žaby, objaví sa roj kobyliek a aj dobytok začína byť viac hnilý ako živý, možno Katherine precitne z vedeckej letargie. Do akej miery môže dianím hýbať aj malé blonďavé dievčatko zo satanistickej rodiny, to už je otázne, a vzhľadom na žáner nie úplne neprirodzené...
Diablova žatva spadá do portfólia spoločnosti Dark Castle, za ktorou stojí dvojica Joel Silver – Robert Zemeckis. Vytvorili už Dom hrôzy, 13 duchov, Loď duchov, Gothiku i Múzeum voskových figurín. Ako vidno, zväčša sa tu rysujú remaky známych filmov, občas pokus o nejakú inú látku, ale s jasne vytýčenými pravidlami a šablónovitým dejom. Diablova žatva samozrejme nie je výnimkou – sú tu nadprirodzené javy, dievčatko s údajne diabolskými schopnosťami a napokon aj očakávaná pointa, ktorá doterajšie sledované minúty postaví úplne naruby. Tento kúsok má dokonca také pointy dve.
Prvá polovica je priemerným kúskom, ktorý vás zavedie na miesto činu, zoznámite sa s obyvateľmi a prepadnete atmosfére mestečka. Katherine začínajú čoraz častejšie prepadať nočné mory a nie je núdza o napínavé scény, v ktorých sa môžete slušne zľaknúť či myknúť tak, aby ste rozsypali časť vrecka s popcornom. Budovanie atmosféry nie je príliš originálne – ale dlhé prechody v tme, nenápadné sledovanie určitého diania kamerou a najmä výborná zvuková stránka, kde niečo neďaleko šmátra či zrazu sa rozbije, slúžia svojmu účelu. No potom sa začnú množiť biblické rany a s nimi prichádza určitá bezmocnosť scenáristov, vrcholiaca v prvý dejový zvrat, po ktorom naskočí pasáž dokonale vyciciavajúca stanovený rozpočet, a napokon relatívne primitívne finále, po ktorom ostanete rozčarovaní s vetičkou „A to je všetko?“. Áno.
Diablova žatva má určité medzery v obsahu. Neprináša prakticky nič nové, prvú polovicu hororu, keď sa deje málo strašidelného, zvláda a potom chce všetko zvaliť na efekt, malé dievčatko a dva nie veľmi logické zvraty. Je zrejmé, že celý tím tu stavil predovšetkým na formu, no pri nej bojuje s malým rozpočtom. Osobne mi vadí, že množstvo napätia sa tu buduje lacným spôsobom nastavenia nočnej mory, z ktorej sa Katherine akože efektne prebudí do reality. Opakovaný vtip, alebo v tomto prípade sen, nie je veľmi účinný. Samotná stránka formy čiastočne poteší – trošku labilné povahy sa môžu ľakať pomerne často (a aj silnejšie so sebou sem-tam trhnú), práca s tajomnom pôsobí prvú hodinu celkom sugestívne. Lenže so zníženou vierohodnosťou a logickosťou obsahu prichádzajú nepochopiteľné scenáristické kľučky, ktoré už nezachráni roj kobyliek, ani pár mierne nechutných scén. Ide o typické zlyhanie hororu, ktorý dokáže v prvej polovici mnoho sľúbiť, no v druhej má obrovský problém všetko splniť.
Hilary Swank je zvláštny typ ženy, ale v tomto prípade pochopili tvorcovia, že majú v rukách veľké dvojoscarové eso, a tak sa ju snažili urobiť dostatočne príťažlivou. S jej výkonom je to už horšie, pretože hoci na 80% nezlezie z plátna, okrem niekoľkých zhodných pozícií tu vlastne nemá čo hrať. Vedľajšie roly sú prakticky do počtu, akurát AnnaSophia Robb po Moste do krajiny Terabithia a Charlieho továrni na čokoládu ukazuje slušný potenciál, ktorý možno ďalej zveľaďovať.
Ísť či neisť? Záleží na vašej chuti a záujmu o horory z produkcie Dark Castle. Ak ste si pochutili na Múzeu voskových figurín, Gothike či Lodi duchov, ste opäť na správnej adrese a Diablova žatva vás nesklame. No pre ostatných ide o pôvodne priemerný a vďaka finále ľahko podpriemerný kúsok, ktorý vás zaujme iba vtedy, keď máte po ruke zvukovo i obrazovo dobre vybavené kino nehrajúce nič iné.
The Reaping (USA, 2007)
Réžia: Stephen Hopkins. Scenár: Carey Hayes, Chad Hayes. Kamera: Peter Levy. Hudba: Colby Parker Jr.. Hrajú: Hilary Swank, David Morrissey, AnnaSophia Robb, Idris Elba, William Ragsdale, Burgess Jenkins