TRI ROKY S PÁNOM PRSTEŇOV

TRI ROKY S PÁNOM PRSTEŇOV

článok



Pán prsteňov je jednou z najčítanejších kníh sveta. Fakt, že si na svoje sfilmovanie musela počkať až do 21. storočia svedčí o mnohom. O obrovskej šírke príbehu, o hĺbke imaginácie a fantázie, ktorú profesor lingvistiky do svojho životného diela vložil. Ale najmä o ťažobe, ktorú si bude nutné nasadiť na ramená.

Zmluva na 300 miliónové sfilmovanie Pána Prsteňov ležiaca na stole New Line Cinema lákala viac než dračí poklad. Ponúkala slávu, úspech, bohatstvo. To, že túto vzácnosť zdvihol najneočakávanejší tvor – v podstate neznámy novozealandský režisér Peter Jackson –zmenilo osudy mnohých.

Tento filmový samouk sa pôvodne realizoval spolu so svojimi priateľmi pri výrobe béčkových hororov plných zombie, vypadávajúceho mozgu a litrov všemožných tekutín. Napriek tomu, že si neskôr vyskúšal aj iné žánre (cimrmanovské fabulovanie, i oscarovsky dôstojnú drámu), práve schopnosť budovať napätie, dostať do každej (aj najkrvavejšej) scény vtip a najmä všetko urobiť desaťkrát lacnejšie než ktokoľvek iný sa mu pri jeho životnej šanci dokonale hodili.  

Three rings for the Elven-kings

Predstavením režiséra čas zázrakov neskončil. Po odmietnutí známych hereckých mien „veľký hobit“ zhromaždil svoj ansámbel na rodnom ostrove a behom necelého roka natočil gro všetkých troch filmov naraz. Týmto inovátorským počinom potvrdil svoj výnimočný zmysel pre logistiku. Zároveň si tak trochu poistil bossov z distribučnej spoločnosti, ktorých počiatočná nervozita (až teraz sa vynorili informácie o nepríjemných právnických návštevách) stúpala priamo úmerne s rýchlo sa míňajúcimi peniazmi. Toto efektívne narábanie s peniazmi, časom hercov, ale i prácou technického štábu sa stáva vzorom pre tvorcov ďalších opusov (Matrix, Kill Bill).

Predstava, že po skončení natáčania v roku 2000 bola všetka práca hotová, je rovnako naivná ako snahy pokútnych obchodníkov, ktorí už vtedy ponúkali všetky tri filmy na CD. Každý jeden z filmov si vyžiadal takmer rok postprodukčných prác a na podlahe strižne zostali hodiny a hodiny filmárčiny, ktorá by v inom filme tvorila vrchol snaženia. Dôsledkom postupnej práce, a čo si budeme nahovárať, i dokonalého marketingového ťahu sa na tri roky zmenil kalendár miliónom fanúšikov. Vianoce sa presunuli na deň svetovej premiéry. Tri roky sme mohli byť svedkami postupného odhaľovania príbehu, cesty ktorá viedla tam a zase späť.

V súčasnej dobe extrémnych rýchlostí a krátkej intenzívnosti, ktorú uprednostňujeme pred pomalou trvalosťou, je putovanie filmu od Petra Jacksona k divákom na celom svete, paradoxne, jedným z najsilnejších momentov samotného filmu. Ročné prestávky vyplnené diskusiou a čakaním divákov sa stali súčasťou cesty, putovaním k vlastnej Hore osudu.

Tri roky s Pánom prsteňov Tri roky s Pánom prsteňov Tri roky s Pánom prsteňov

Spoločenstvo prsteňa

Dnes, na konci cesty sa trochu zabúda na jej začiatok. Trochu sa podceňuje úloha, ktorú zohralo Spoločenstvo prsteňa. V prvom diely bolo nutné zadefinovať postavy, nadviazať kontakt s divákmi, dohodnúť pravidlá. Príbeh o začiatku putovania bol na to ako stvorený. Vysvetlenie základného problému (čo s nájdením Prsteňom moci), nájdenie riešenia (Elrondova rada) a putovanie skupinky odvážnych za splnením questu je základnou schémou väčšiny fantasy príbehov. Duša Sword & Sorcery je postavená práve na tejto krásnej jednoduchosti, kde sa bojovník, čarodej, zlodej a šikovný lukostrelec stretnú, aby dokázali to, čo nik iný nemôže. Tolkien bežnú plochosť príbehov  prekonáva postupným odhaľovaním súvislostí, vďaka ktorým navodzuje u čitateľa (diváka) pocit hĺbky dejovej línie. V polovici prvého filmu, uprostred kamennej Morie tak prebehne  rozhovor, ktorého význam má divák pochopiť až vo finále celého príbehu: "Ľutuješ? Veď to bola práve ľútosť, čo zadržala Bilbovu ruku a ušetrila Glumov život!"

Nie je to však len "soap opera na chlapský spôsob" pretože celá príbehová pointa vychádza z hlbokého morálneho presvedčenia: "Veľa ľudí zaslúži žiť a zomierajú. Môžeš im dať život? Ak nie, tak ho príliš horlivo neber ani tým, ktorí žijú a zaslúžili by si zomrieť. Ani najmúdrejší nedovidia do všetkých koncov vecí". Rozprávkový príbeh o boji Dobra so Zlom tak získava druhú dimenziu.

Finalizáciu Spoločenstva najviac poznačila obava o celkový výsledok. Chápanie dôležitosti základov a strach o investície do určitej miery zväzovali ruky scenáristom (dej sa niekedy až kŕčovito drží literárnej predlohy) i režisérovi. Príbeh je tak trochu uponáhľaný a popri ohromných exteriéroch a dobre prevedenej akcii mu chýbajú silnejšie emócie a pocit putovania. Napriek tomu  bolo výsledkom pompézne víťazstvo. Svetové tržby (okolo trištvrte miliardy dolárov), spokojné vydýchnutie fanúšikov a záujem "prsteňových novicov" rozhodli, že Cesta začala.

Tri roky s Pánom prsteňov Tri roky s Pánom prsteňov Tri roky s Pánom prsteňov

Dve veže

Druhý film z troch má vždy problém. Nemá poriadny začiatok, ani koniec. Nebuduje úvodnú atmosféru ani neprináša katarziu finále. No to nie je jediná ťažkosť druhých dielov. Nad prostredným dielom trilógii (možno navždy) leží zvláštny tieň. Tieň odseknutej ruky Luka Skywalkera. Tieň najkvalitnejšej časti legendárnych Star Wars je výzva, ktorou chtiac-nechtiac musí prejsť každý. Nie každému sa to podarilo, Dvom vežiam rozhodne.

Peter Jackson si dovolil luxus priameho skoku do deja. Žiadne pripomínanie, žiaden ohľad na tých čo za rok zabudli, kto je Saruman. Dejová línia sa rozštepuje. Namiesto jedného spoločenstva a jedného nepriateľa máme tri skupinky hrdinov, z ktorých každá má svoju úlohu pri otáčaní kolies osudu. Dve veže priniesli omnoho väčšiu inováciu autorov, zmeny, ktoré mali uľahčiť filmové prerozprávanie vojny o prsteň. Nie je bezvýznamným faktom, že postprodukcia tohto filmu sa robila v "podvojičkovom období". Popri patetických výzvach z USA na premenovanie Dvoch veží cítiť z celého filmu silné emócie. Všetky postavy sa stali omnoho reálnejšími, k ich heroizmu pribudli ľudské (elfské, trpasličie, hobitie) rozmery.

Vrcholom filmu sa stala bitka o Helmov žľab. Dvojhodinové postupné naberanie tempa priam dirigentsky zdržiavané, nakoniec vypuklo v takmer hodinovú bitku, ktorá prevetrala (spolu s digitálnym Glumom) technické hranice filmárskych možností. V okamihu opojného víťazstva zaznel Gandalfov varovný hlas: "Bitka o Stredozem ešte len začína." a definitívne stratený Glum si ticho šeptá pre seba: "Áno miláššku, Ona by mohla...Ona by mohla...a milášek bude náš!

Tri roky s Pánom prsteňov Tri roky s Pánom prsteňov Tri roky s Pánom prsteňov

Návrat kráľa

Rastúci (finančný) úspech trilógie (Dve veže 924 mil.) je popri presvedčivej kvalite logicky podporený marketingovou ofenzívou. (Rozpočet 300 miliónov sa zvýšil o 150 miliónov určených na reklamu). Sladkou pozíciou finále, ktoré má pozbierať plody práce a v záverečnej extáze dokončiť to, čo predchodcovia začali, sa netajil ani Jackson.: "Robili sme prvé dva filmy preto, aby sme mohli urobiť tento tretí". Všetky načrtnuté osudy, všetky cesty, vedú neodvratne k svojmu cieľu. Frodova a Samova až na dno odvahy a vernosti, Aragornova k objaveniu samého seba. Príbeh sa odvíja k svojmu koncu. Takmer osemročná práca (!) Petra Jacksona a jeho ľudí pripomína Frodov výstup na Horu Osudu. Každý krok je ťažší a ťažší. Únava sa zdá byť neznesiteľná. Pevný krok striedajú potknutia.

Silu i slabinu Návratu Kráľa tvorí jeho zázemie v Spoločenstve a vo Vežiach. Postavy, ktoré sme spoznali, prechádzajú vývojom a ich emócie nás strhávajú do finále. Technická stránka filmu propagovaná marketingom je a vždy zostane sekundárnou záležitosťou. To čo je dnes vrcholom softvérovej mágie bude o rok v každom filme, ale prerod Theodena kráľa z chromého starca a unaveného kráľa v zúrivca, ktorí volá svojich Eorlovcov na smrť ponúka emóciu, ktorá bude večná. Škoda, že ani Wood v roli Froda ani Aragorn - Mortesen nie sú schopní takejto premeny.

Extended

Zvláštnosťou Prsteňovej trilógie je vzťah profesora Tolkiena s hobitom Jacksonom. Napriek tomu, že sa postupom príbehu Jackson formálne vzďaľuje od literárnej predlohy (chvíľami až priveľmi), vnútorne obaja priam súzvučia. Obaja boli na konci svojej heroickej práce vyčerpaní a obaja sa nevyhli určitým chybám. Zatiaľ čo Tolkien tie svoje poopravoval v druhom vydaní, Jackson túto možnosť využíva vo formáte DVD. Je až kultovým znakom týchto filmov ich dopovedanie na rozšírených verziách. Stúpajúci rozsah doplnkov (z dvadsiatych minút na hodinu) hovorí o náročnosti cesty stať sa kráľom. A to, že patrím ku generácii, ktorá mohla byť svedkom tejto cesty vnímam ako jeden z veľkých darov života. Keď koncom roka príde extended verzia záverečnej časti verím, že nekorunovaný sa stane kráľom.

 


autor Vladimír Kurek 28.1.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Fantasy/Dobrodružný
Minutáż˝: 201 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2003
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.