PROFIL: MICHAEL DOUGLAS |
PROFIL: MICHAEL DOUGLAS |
Michael Douglas, narodený 25. 9. 1944 v New Brunswick (New Jersey, USA), si zaslúži obdiv minimálne za dve veci, ktoré mnohým jeho hereckým kolegom zlomili väzy: so slávou prekonal snáď i vlastného otca, populárneho herca Kirka (herečkou bola ale i jeho matka Diane Dillová) a jednak sa dokázal prerodiť z obľúbeného televízneho herca na obľúbeného predstaviteľa titulných úloh v celovečerných snímkach. Ale chvíľku to trvalo.
Nejaký čas nevedel čo chce a tak navštevoval vojenskú akadémiu, ale už čoskoro nato ho do svojej moci dostal film – a trvá to dodnes. Určite ale hneď od začiatku nepokukoval po hereckom remesle. Naopak, lákala ho pozícia šedej eminencie, takže nečudo, že počas svojich začiatkov obsadil pozíciu asistenta réžie. Nemá zmysel tváriť sa, že v Hollywoode rodinkárstvo nie je. Toho asistenta totiž robil práve vo filmoch svojho otca (napr. Lonely Are the Brave Davida Millera zo 60. rokov). Po tom, čo koncom 60. rokov dokončil štúdium dramatického umenia na University od California sa uňho prebudili prvé chute na herecký fach a objavil sa v niekoľkých divadelných hrách.
S hraním v hollywoodskych filmoch začal koncom 60. rokov, ale chuť úspechu okoštoval až vďaka „len“ seriálu, kriminálke V uliciach San Francisca po boku mentorujúceho Karla Muldena presláveného veľkým raťafákom; túto podarenú policajnú dvojku poznáme z obrazoviek slovenských televízií. To, že sa ale nemieni orientovať iba na hranie potvrdil už v tomto seriáli, keď niektoré jeho epizódy režíroval. Popritom rozbiehal dráhu producenta a už jeho prvotina, Formanova slávna dráma Prelet nad kukučkovým hniezdom (1975), bola absolútnym úspechom – stala sa legendou a získala piatich Oscarov vrátane Najlepšieho filmu (Oscara v tejto kategórii preberajú producenti). Douglas na produkcii už nikdy nezanevrel, produkoval mnohé z filmov v ktorých hral, ale aj tie, v ktorých nestelesnil ani podpornú rolu. V tomto zmysle treba spomenúť Carpenterovo romantické sci-fi Starman či temný horor Joela Schumachera Hráči so smrťou. Ten ukazuje, aký je M.D. producent – rád vsádza na temnejšie príbehy a dáva šancu začínajúcim umelcom, či už režisérom alebo hercom (v Hráčoch sa predstavuje výkvet vtedajších hereckých nádejí vrátane Julie Robertsovej a Kiefera Sutherlanda). Slávnou jamkou v brade obdarovaný Douglas ako mocný producent vôbec nie je namyslený a ľuďom ponúka dostatočný priestor na to, aby ukázali čo v nich je. Ostatne, kto dal šancu pijanskému problematickému provokatérovi Valovi Kilmerovi, aby stelesnil titulnú rolu v Lovcoch levov? Kto ako jediný z hollywoodskych producentov ponúkol dostatok voľnosti Johnovi Woo (v majstrovskom akčnom inferne Tvár toho druhého), ktorý dovtedy (Živý terč, Operácia Zlomený šíp) ani odvtedy (Kód Navajo, Výplata) už toľko voľnosti nedostal? A keď sme už u oživovaní režisérskych legiend, kto iný pomohol vrátiť sa režisérovi Apokalypsy obstojnou drámou Vyvolávač dažďa na trón režisérov, s ktorými treba napriek ich veku stále počítať?
A ako herec? Cez podporné úlohy (lekársky triler z pera Michaela Crichtona V kóme, kameraman Richard po boku Jane Fondovej a Jacka Lemmona v Čínskom syndróme) sa prebojoval do titulnej v úspešnej dobrodružnej komédii Honba za diamantom, kde stelesnil úžasne charizmatický pár s Kathleen Turnerovou, pričom pod nohy sa im neustále plietol komický zlodej Danny DeVito. Táto snímka, ktorú režíroval vtedy ešte neznámy Robert Zemeckis, býva osočovaná z toho, že vykráda Indiana Jonesa, pravda je ale taká, že scenár sa hollywoodskymi lesmi a hájmi potuloval dávno pred slávnym archeológom a práve až úspech Harrisona Forda sa postaral o to, že sa prehliadaného scenára chopili producenti. Douglasovi hlavná rola drsného džungľového dobrodruha Jacka Coltona sadal ako uliata, nečudo teda, že si ju zopakoval vo voľnom pokračovaní Honba za klenotom Nílu. Dvojka, režírovaná béčkarom Teagueom (Aligátor) už nestála za veľa napriek tomu, že sa vrátil ako DeVito (inak Douglasov niekdajší spolubývajúci), tak i Turnerová. Zato sa krajne vydarila ich tretia (a posledná) spolupráca na drasticky čiernej komédii v DeVitovej réžii, Vojna Roseovcov. Tu Douglas s Turnerovou stelesnili manželský pár, ktorý sledujeme od prvotného zoznámenia až cez vzťah plný lásky a detí až po vzájomnú nenávisť končiaci až na lustri. Keď sa DeVito o roky neskôr pokúsilo o čosi podobné s Drew Barrymoreovou a Benom Stillerom, už to nebolo ono.
Koncom 80. rokov M.D. hral v prvej zo svojej slávnej „erotickej trilógie“, konkrétne v Lyneovej Osudovej príťažlivosti. Ako vzorný manžel a otec sa počas manželkinej neprítomnosti zapletie so záhadnou ženou (Glenn Closeová), z ktorej sa vykľuje psychopatka variaca domáce zvieratá výlučne na sporáku. Snímka, dodnes zaujímavá skôr zobrazením manželskej nevery ako zaujímavými erotickými scénami, sa dočkala prekvapivého úspechu nielen komerčného, ale i umeleckého (šesť nominácií na Oscara!). Ťažko povedať, komu a prečo napadlo toho času doslovne sexom posadnutého Douglasa obsadzovať do úloh v erotických trileroch, každopádne Michael si užil a my s ním. Základný inštinkt holandského provokatéra Verhoevena sa stal ešte väčším trhákom a obsahoval natoľko odvážne scény, až útlocitnejší bľabotali čosi o ľahkom porne. Michael si so začínajúcou Sharon Stoneovou užil na úrovni, ale keď mal po rokoch šancu si to zopakovať, múdro cúvol (Základný inštinkt 2). A nebolo to po prvý raz, čo zaradil spiatočku len čo ucítil, že v projekte niečo smrdí; z pirátskeho veľkofilmu Ostrov hrdlorezov vycúval len čo zistil, že do hlavnej úlohy fínsky režisér obsadil vlastnú manželku. A to sa v dobrých rodinách nerobí.
Michaelova erotická trilógia sa uzavrela nudnou adaptáciou bestselleru Michaela Crichtona Škandalózne odhalenie (r. Barry Levinson), ktoré bolo zaujímavé snáď len virtuálnou realitou a tým, že Douglas bol tentokrát obetou sexuálne nadržanej nadriadenej v podaní Demi Mooreovej. Aby si oddýchol od náročných rolí, strihol si zábavný part Amerického prezidenta v podarenej komédii Roba Reinera, kde sa zamiloval do Annette Beningovej. Nemalým oddychom bolo i chlapské (a oscarové!) dobrodružstvo v temnom srdci Afriky Lovci levov. Strhujúci mix dobrodružstva a historického hororu nakrútil Stephen Hopkins na základe skutočných udalostí, keď na prelome storočí zožrali dva levy niekoľko desiatok afrických robotníkov počas stavby mosta. Hlavnú rolu stelesnil už spomenutý Kilmer, ale snímka dostala skutočnú šťavu až razantným príchodom skúseného lovca levov, ktorú si vlasatý, bradatý a rituálnu krv popíjajúci Douglas užil do takej miery, až sa naskytá otázka, či sa nejedná o jednu z jeho najvydarenejších hereckých kreácií.
Iní zastávajú názor, že tou je jednoznačne „civilizáciou zbláznený“ okuliarnatý muž v bielej košeli, ktorý sa vyberie naprieč horúcim mestom za bývalou manželkou, aby cestou doslovne nakopal zadok niekoľkým ľuďom majúcim Deň blbec v strhujúcej dráme Joela Schumachera Voľný pád. Ďalší pokladajú za jeho životnú rolu drsného finančného žraloka Gordona Gekka so Stoneovej drámy Wall Street (za ktorého si herec odniesol Oscara a Zlatý glóbus). V podobnom duchu bohatých mužov, ktorí si idú za svojim i cez obete a neprejavujú emócie (sám sa netají tým, že ho fascinujú hlavne postavy, ktoré nie sú ani kladné ani záporné, tzv.- „šedý priestor“), si Douglas zopakoval vo Fincherovom rafinovanom paranoickom trileri Hra a v hitchcockovskom remaku Dokonalá vražda, kde si ako boháč najal na vraždu nevernej manželky (Gwyneth Paltrowová) jej milenca (Viggo Mortensen). Na staré kolená (a po dvadsiatych rokoch) sa rozviedol s Diandrou Lukerovou a zobral si podstatne mladšiu krásavicu Catherine Zeta-Jonesovú (ktorá bola, podľa vlastných slov, vždy na starších mužov) a spolu si zahrali v pôsobivej drogovej mozaike Traffic (r. Steven Soderbergh), pričom je ale paradoxné, že nemali ani jednu spoločnú scénu. Medzi hercove menej známe filmy patrí priemerná „japonská“ kriminálka Ridleyho Scotta Čierny dážď alebo Záblesk s Melanie Griffithovou.
Na staré kolená sa Michael drží skôr v súkromí, kde s pôvabnou Catherine vychovávajú svoje zatiaľ dve deti. Hrá len málo a bohužiaľ nie veľmi úspešne. Ak si odmyslíme možno jeho životnú rolu, životom pomláteného ale stále krásne zábavného a na mariške frčiaceho spisovateľa Gradyho Trippa v brilantnej komédii Curtisa Hansona Skvelí chlapci, zostane nám napríklad prehliadnutá čierna komédia Začalo sa to jednej horúcej noci, kde stelesnil podpornú rolu nájomného vraha podľahnúceho čaru femme fatale Liv Tylerovej prípadne prekombinovaný hitchcockovský triler Garyho Fledera Nepovedz ani slovo, kde stelesnil renomovaného psychológa, ktorého vydiera Sean Bean. Vyloženým neúspechom skončil jeho vysnený „trojgeneračný“ projekt klanu Douglasovcov Ostane to v rodine, kde hral po boku svojho otca Kirka a syna Camerona. Nula bodov predstavovala i okamžite zabudnutá komédia Pokiaľ nás smrť nerozdelí s Albertom Brooksom a zdá sa, že ovácií sa nedočká ani jeho najnovší kúsok, triler Strážca, ktorý paradoxne viac ako na Douglasovi stojí na vyzretom Kieferovi Sutherlandovi z fenomenálneho seriálu „24“.