KRSTNÝ OTEC - DRAHOKAM V PLECHOVEJ EDÍCII |
KRSTNÝ OTEC - DRAHOKAM V PLECHOVEJ EDÍCII |
Ste majiteľmi 5-diskovej kolekcie z roku 2001 a pýtate sa, či sa vám oplatí zaobstarať si novú reštaurovanú edíciu, poprípade aj v plechovom obale? Ak áno, čítajte ďalej.
FILMY
Najslávnejšia, kvalitatívne najlepšia a najvyrovnanejšia, najoceňovanejšia a najrozsiahlejšia trilógia v dejinách kinematografie. Dokopy 28 nominácií na Oscara (z toho až 10 v hereckých kategóriách) a 9 najcennejších filmových sošiek. Toľko oprávnený patetický úvod.
Majstrovské epické dielo Francisa Forda Coppolu, nakrútené podľa slávneho bestselleru Maria Puzza, sleduje pôsobenie rozvetveného klanu Corleonovcov. Tvorcom sa podarilo fantasticky vykresliť štruktúru a filozofiu taliansko-americkej rodiny/mafie. Krstný otec je v prvom rade rodinnou drámou a až tak gangsterským/mafiánskym filmom. Coppola dbá na rodinný detail na každom kroku. Akcentuje rodinné udalosti ako svadba, či prvé sväté prijímanie a s nimi spojenú kultúru prezentovanú tancom a spevom. Nechýbajú ani scény domáceho násilia (Carlo a Connie v jednotke, Michael a Kay v dvojke), s ohľadom na vysokú koncentráciu postáv majstrovsky vykreslené charaktery a životné herecké výkony. Za všetky spomeniem Al Pacina a jeho Michaela Corleona. Práve o ňom je celá sága a prechádza hneď dvoma premenami. Jeho chladná tvár s vytrvalým hlbokým pohľadom (predovšetkým v druhej časti) zmrazí snáď každého.
Aj keď je Krstný otec medzníkom gangsterského filmu a meradlom kvality, badateľná je mytologizácia a akoby zromantizovaná verzia najvyšších mafiánskych kruhov. Hádam mi dáte za pravdu, že máloktorý boss zomrie (pokojnou) prirodzenou smrťou ako Vito a Michael Corleonovci.
KRSTNÝ OTEC I (1972)
Hlavou rodiny je Vito Corleone (bezchybný a oscarový comeback Marlona Branda), blízkymi priateľmi nazývaný krstný otec. Tragický osud ho zavial z rodnej Sicílie (z reálneho mestečka Corleone) až do Ameriky. V nej si vďaka svojej poctivosti a lojálnosti vybudoval viac než slušnú pozíciu. Založil si rodinu a splnil to, kvôli čomu do tejto krajiny prišiel – začal nový život s menom, ktoré má váhu. Svoje deti učí pravým rodinným zásadám a životným múdrostiam, aj napriek spôsobu, ako sa živí. Prvý diel zachytáva posledné roky dona Vita Corleoneho a Michaelov nástup na čelo rodinného impéria. Z nevinného a poctivého benjamína celej rodiny („študentíka“ a vojnového hrdinu) sa stáva vypočítavý a rafinovaný mozog celého klanu. Do popredia sa tlačí vzťah otca a syna vrcholiaci nezabudnuteľnou scénou na verande pri víne, v ktorej starý don prenecháva „trón“ svojmu najmladšiemu synátorovi. Záverečná sekvencia „zúčtovania“ patrí k najlepšie zostrihaným scénam vôbec. Coppola v nej kĺbi krstiny Connieho a Carlovho syna a odstránenie všetkých nepriateľov.
„Dám mu ponuku, ktorá sa neodmieta.“
KRSTNÝ OTEC II (1974)
Druhý diel priniesol netradičné rozprávanie, dva veľké príbehy v jednom kompaktnom celku. Paralelne zachytáva dve línie: Michaelov chod rodinného podniku v Nevade a samotné začiatky a vzostup jeho otca Vita v New Yorku po emigrovaní do Ameriky. Coppola kontrastuje obdobia (1901-1927; 1955-1959), miesta (New York s Nevadou) a dvoch donov: otca a syna. V pokračovaní hrá Vita Corleoneho, o nič menej ako Brando, fantastický Robert De Niro. Ten získal za kreáciu hlavy mafiánskej rodiny zaslúženého Oscara. Don Vito Corleone je tak jedinou postavou v histórii filmu, za ktorú získali Oscara dvaja herci. 200-minútový sofistikovaný epos s časovým záberom takmer 60 rokov (1901 – 1959) je právom považovaný za (nielen) najlepšie filmové pokračovanie. V mnohých smeroch svojho predchodcu dokonca predčil. Svedčí o tom i počet Oscarov. Tých získala dvojka dvojnásobne viac ako jednotka, teda šesť.
„Drž sa svojich priateľov blízko, ale nepriateľov ešte bližšie.“
KRSTNÝ OTEC III (1990)
Po 16 rokoch pokračuje a zároveň sa uzatvára takmer deväť hodinová sága. Tretí diel si aj napriek citeľnému kvalitatívnemu poklesu svoj nadštandard a intencie udržal. Príbeh sa venuje starnúcemu Michaelovi, ktorý je mocnejší a vplyvnejší ako kedykoľvek predtým. Sužujú ho ale výčitky svedomia, pripomínajúce mu všetky jeho hriechy, ktoré neobišli ani jeho najbližších (zanedbanie manželky Kay a ich spoločných detí, vražda slabomyseľného brata Freda). Organizovanému zločinu chce dať raz a navždy posledné zbohom. Má v pláne splniť tak dávny sľub, ktorý dal Kay – zlegalizovať rodinný biznis, venovať sa svojim dospelým deťom Mary (Sofia Coppola) a Anthonymu a nájsť za seba vhodného nástupcu. Ako vhodný kandidát sa ukáže Sonnyho búrlivý syn Vincent (na Oscara nominovaný Andy Garcia). Konexie s vatikánskou bankou a vášnivý Vincent mu však tieto humanistické plány prerušia. Elektrizujúci záver s retrospektívnou tanečnou pasážou je nostalgickou bodkou za jedným z najväčších filmových príbehov.
„Moc unaví iba toho, kto ju nemá.“
DVD
OBAL
Plechový obal (tzv. steelbook) sa stáva čím ďalej, tým viac populárnejší. Plech je predsa len odolnejší ako papier, či plast a majiteľ sa cíti akoby mal svoje médium v „trezore“. Musím však konštatovať, že papierový set z roku 2001 viac lahodil mojim očiam. Vo vnútri obalu sa totiž nedočkáme žiadnych obrázkov z filmu alebo výberu scén. Mikro smutnou správou je, že potlače filmových diskov sú „suché“ – teda bez podobizne hl. postavy daného filmu, ako tak tomu bolo v prvej edícii. Sú to maličkosti, ktoré však skalného fanúšika môžu zamrzieť.
MENU
Pozadia výlučne anglických hlavných ponúk sú obmenené a opäť sa tvária staticky. Pribudla položka Commentary, ktorá v predošlých ponukách chýbala.
ZVUK A TITULKY
Zvukové stopy: Dolby Digital 5.1 – originál, čeština; Dolby Digital 2.0 – poľština
Titulková lokalizácia: anglická, česká, slovenská (!), chorvátska, poľská, srbská, slovinská
Český dabing je kvázi kvalitný, nesledovať však Krstného otca v originálnom znení znižuje zážitok. Najmä ak beriem do úvahy skvostnú dikciu hereckého tria – Brando, Al Pacino, De Niro. Talianske repliky odabované nie sú, dabing automaticky zastúpia titulky.
OBRAZ
Kým pri ostatnej edícii nebolo problém naraziť na rušivé artefakty (predovšetkým zrnenie), tentokrát to problémom v tom najlepšom slova zmysle bude. Širokouhlý obraz bol políčko po políčku vyčistený a vyniká farebnosťou. Čierna farba je ešte viac čierna a vyniknú najmä teplé farby.
BONUSOVÝ MATERIÁL
K dispozícii sú až dva bonusové nosiče s názvom Supplements s odlišnou a atraktívnejšou potlačou, než v prípade troch filmových diskov (pripomínam, že každý obsahuje audiokomentár s anglickou titulkovou podporou).
Disk č. 1 obsahuje pôvodný prídavný materiál z roku 2001 (teda bez slovenskej podpory):
Behind the Scenes:
A Look Inside (01:10:25)
On Location (06:57)
Francis Coppola´s Notebook (09:49)
Music of the Godfather: Nino Rota (5:17), Carmine Coppola (3:18)
Nechýbajú pridané scény, rodokmeň s biografiami postáv, galéria či textové bonusy kopírujúce filmografiu tvorcov.
Úplne nový materiál v dĺžke 84 minút nájdete na druhom disku. Upozorňujem, že tu už slovenská titulková lokalizácia neabsentuje.
„Godfather World“ (10:32) je holdom celej ságe. Pred kameru sa okrem iných dostanú autor seriálu Sopranovci a režiséri Spielberg a Del Toro, ktorí vysvetľujú jeho enormný a neodmysliteľný vplyv na kultúru. Nespočetné množstvo seriálov (Sopranovci, Simpsonovci, South Park), filmov či TV show Krstného otca citovalo, imitovalo či parodovalo. Zlomok z nich sa vám obrazovo aj pripomenie.
„The Masterpiece That Almost Wasn´t“ (28:35) hovorí o začiatkoch American Zoetrope (založil ju práve Francis Ford Coppola spolu s Georgeom Lucasom v roku 1969) a o tom, ako ho Lucas dotlačil k zrežírovaniu rozsiahleho eposu Maria Puza. Zaujímavé bolo, že Coppola túžil nakrútiť niečo z kategórie intelektuálny európsky film a skončil pri hollywoodskom projekte obrovských rozmerov. Pod jeho rozhodnutie sa podpísala hlavne finančná kríza jeho štúdia, ktorú mohol prípadným úspechom eliminovať.
„... when the shooting stopped“ (13:45) mapuje čo bolo po skončení nakrúcania. Z úst tých najpovolanejších zistíte, že sa strihači snažili o vhodné tempo zodpovedajúce emočnému napätiu, ale tiež mnoho iných zaujímavostí.
„Emulsional Rescue Revealing the Godfather“ (19:08) je prešpikovaný technickými termínmi a reflektuje celý reštauračný proces. To je, hádam, jediný dokument, ktorý môže aj skalného fanúšika nachvíľu nudiť.
„The Godfather on the Red Carpet“ (03:55) sa nesie v humornom duchu. Pred kamerou uvidíte predovšetkým hercov z monster movie Cloverfield, ako sa rozplývajú nad týmto kultúrnym fenoménom a citujú nesmrteľné repliky.
„Four short films on the Godfather“ pozostávajú z nasledujúcich segmentov:
„GF vs. GF Part II (02:13) – zúčastnení porovnávajú prvé dva diely.
„Riffing on the Riffing“ (01:36) – ponúka opätovný priestor pre citovanie replík.
„Cannoli“ (01:37) – reč bude o cestovinách, na ktoré spomína samotný režisér.
„Clemenza“ (01:42) – budete múdrejší o informáciu, čo viedlo Coppolu, aby nechal túto postavu zomrieť.
A na záver sú tu „2008 Credits“.
PS: Pre tých všímavejších je ešte pripravený skoro 2-minútový skrytý bonus.
ZÁVER
Považovať sa za filmového priaznivca a nemať zhliadnutého čoby len jedného Krstného otca by sa dalo považovať za filmový prehrešok. Réžia F. F. Coppolu, precízny scenár Coppolu a Maria Puza, nádherná hudba Nina Rotu a Carmina Coppolu, herecké koncerty, či dobovosť výpravy. Všetky tieto aspekty indikujú časom preverenú nestarnúcu klasiku, ktorá sa i dnes teší obrovskej popularite, čo odzrkadľujú aj popredné postavenia v rebríčkoch filmových databáz IMDb alebo ČSFD. Reedícia The Coppola Restoration dopĺňa kolekciu z roku 2001 vo všetkých smeroch. Prináša prvotriedny obraz, nový zvuk, pribudol český dabing, slovenské titulky a 84 minút nového prídavného materiálu. To je jednoducho ponuka, ktorá sa...
FILMY: 10/10
DVD: 10/10