TV TIPY 16.7. - 22.7. 2018 |
TV TIPY 16.7. - 22.7. 2018 |
Pondelok
19:00 Jazero (Un Lac) Francúzsko, 2008, Dráma (Film Europe Channel)
Príbeh zakázanej incestnej lásky v mrazivej horskej krajine obsahuje minimum dialógov, ale mnoho vizuálne pôsobivých scén. Philippe Grandrieux zasadil svoj tretí celovečerný film do bližšie neurčenej zasneženej krajiny pri jazere obklopenom hlbokými lesmi. Hrdinovia - Alex, trpiaci epileptickými záchvatmi aj príliš úzkym vzťahom k svojej sestre Hege – sú obklopení bezútešne mrazivou prírodou. Film je zameraný na fyzickosť, ktorú ohmatáva expresívnymi jazdami kamery.
20:55 Okno do dvora (Rear Window) USA, 1954, Triler (Dvojka)
Fotograf Jeff je po úraze so zlomenou nohou dočasne pripútaný na invalidný vozík. Dlhú chvíľu si kráti pozorovaním susedských bytov cez okno, ktoré vedie do dvora. Ako pozorovateľ sa dozvedá množstvo skrytých detailov zo života svojich susedov, až nadobudne presvedčenie, že sa stal svedkom vraždy. Takto sa začína zložité pátranie a dokazovanie vraždy... Rafinovaná kriminálna zápletka je jednou z najlepších v brilantnej tvorbe Alfreda Hitchcocka.
21:55 Dvanásť rozhnevaných mužov (12 Angry Men) USA, 1957, Dráma/Kriminálny (ČT2)
Dramatický príbeh zo súdnej siene, kde má dvanásť členov poroty jednohlasne rozhodnúť o vine alebo nevine mladého chlapca, ktorý je obžalovaný z vraždy svojho otca. Porotcovia sú obyčajní ľudia a jedenásť z nich v priebežnom hlasovaní hlasuje za vinu. Len architekt Davis je proti a vyslovuje vážne výhrady voči priebehu pojednávania i vyšetrovaniu celého prípadu. Režisér Sidney Lumet tento filmársky zdanlivo nezaujímavý námet uchopil ako mozaiku detailov všetkého druhu. Spoločne s plnokrvnými charaktermi, dramatickou témou, fabulačným posunom a vskutku grandióznymi výkonmi hercov tak posunul tento film medzi nezabudnuteľnú kinematografickú klasiku.
23:00 Cudzejší ako raj (Stranger Than Paradise) USA/NSR, 1984, Road-movie/Dráma/Komédia (ČT art)
Willie prišiel do New Yorku z Maďarska, ale rozhodne nepredstavuje naplnenie amerického sna. Dni trávi povaľovaním v posteli, pitím piva, sledovaním dostihov, hraním pokru a vrchol jeho snahy predstavuje precvičovanie newyorského prízvuku. Jedného dňa ho navštívi šestnásťročná sesternica Eva, ktorá odchádza k tete Lotte do Clevelandu. Willie nie je jej príchodom príliš nadšený, považuje ju za nedospelé dieťa a navyše je i nepríjemnou spomienkou na rodinu v Maďarsku. Keď Eva odíde, uvedomí si, že aj ona je čiernou ovcou rodiny a prišla do Ameriky hľadať svoju vlastnú cestu. Keď ju po roku spolu s kamarátom Eddiem navštívia v zasneženom Clevelande a uvidia, že má nudnú prácu vo fast foode a večne sa háda s prísnou tetou, rozhodnú sa ju zobrať na slnečnú Floridu. Troch priateľov však na juhu nečaká vysnívaný raj… Jim Jarmusch odmieta tradičné kontinuálne rozprávanie príbehov a prináša pomalý a minimalistický film s epizodickým rozprávaním, v ktorom sledujeme ošuntený svet očami nezaujatých a vykorenených postáv.
Utorok
20:20 Fanny a Alexander (Fanny och Alexander) Švédsko/Francúzsko/NSR, 1982, Dráma/Fantasy (ČT art)
Rozsiahla rodinná sága rozprávaná očami desaťročného Alexandra je akousi tvorcovou autobiografiou, ktorá odráža spomienky na detstvo a vyrovnanie sa s nástrahami života. Fanny a Alexander sú dvojičky, ktoré prežívajú šťastné detstvo na začiatku 20. storočia vo Švédsku. Keď však otec zomrie, matka sa vydá za miestneho biskupa. Rozpory medzi chlapcom a otčimom na seba nenechajú dlho čakať a chlapec uniká do sveta predstáv a fantázie, za čo ho biskup tvrdo trestá. Jedno z vrcholných diel Ingmara Bergmana fascinuje, ako to už v tvorbe tohto génia býva zvykom, naliehavým kladením otázok, fascinujúcou imagináciou a hlbokým ponorom do duše človeka.
00:40 Občan Kane (Citizen Kane) USA, 1941, Dráma (ČT art)
Legendárna dráma, ktorá sa stala míľnikom vo vývoji filmovej reči je majstrovským debutom Orsona Wellesa. Občan Kane je nechronologickou rekonštrukciou osudov fiktívneho magnáta Kanea, ktorú zostavujú novinári. Využívajú na to filmové týždenníky a rozhovory s pamätníkmi a postupne tak upresňujú a dotvárajú obraz titulného hrdinu, ktorý postupne stráca svoju pôvodnú gloriolu. Ukazuje sa, že peniaze a moc ešte nezaručujú šťastie a tiež to, že verná rekonštrukcia osudov človeka skrátka nie je možná. Snímka je okrem už zmienenej nechronologickosti zaujímavá aj inovačnou prácou s hĺbkou ostrosti, uhlami a pohybmi kamery atď. Z deviatich nominácií na Oscara v roku 1941 premenil film síce len jednu, ale od tej doby víťazí v rebríčkoch najväčších filmov všetkých čias.
Streda
17:30 Za kopcami (După dealuri) Rumunsko/Francúzsko/Belgicko, 2012, Dráma (Film Europe Channel)
Alina sa vracia z Nemecka, aby sa znovu priblížila k Voichite, jedinému človeku, ktorého kedy milovala a ktorý kedy miloval ju. Voichita však našla Boha a ako môže človek žiarliť na samotného Boha? „Ja tento film považujem v prvom rade za film o láske a slobodnej vôli. Láska dokáže neuveriteľne zrelativizovať koncepciu dobra a zla. Väčšinu veľkých chýb sme na tomto svete spáchali v mene viery a s neotrasiteľným presvedčením, že konáme dobro“, povedal na adresu filmu režisér Cristian Mungiu.
21:00 Zabriskie Point (Zabriskie Point) USA, 1970, Dráma (Dvojka)
V roku 1969 na losangelskej univerzite vrie nespokojnosť študentov. Jeden z nich, Mark, vidí, ako polícia násilím rozháňa demonštráciu, pričom zastrelí jedného zo študentov. Mark chce strelca zabiť, niekto ho však predbehne. Mark je však hlavným podozrivým a tak uteká na letisko, kde sa zmocní malého športového lietadla. Po Zväčšenine, nakrútenej vo Veľkej Británii, odišiel slávny taliansky režisér, Michelangelo Antonioni, do USA, aby tam nakrútil dnes už klasické dielo o strete rôznych generácií a životných hodnôt. Jeho hlavnými protagonistami sú študent a sekretárka podnikateľa, stretávajúci sa v drsnej i krásnej púštnej krajine. O soundtrack k filmu sa postarali skupiny Pink Floyd, The Grateful Dead a The Rolling Stones.
21:50 Škrtič z Martfű (A martfüi rém) Maďarsko, 2016, Krimi/Triler/Psychologický (HBO) Malé provinčné mestečko Martfű s továrňou na výrobu obuvi je v 60. rokoch vystavené sérii vrážd mladých žien. Hon na vraha sa mení na posadnutosť bičovanú hysterickým tlakom nadriadených. Vidina trestu sa však vzďaľuje, vina a nevina je vecou názoru a stále viac sme vťahovaní do zložitej drámy odohrávajúcej sa v dusivom prostredí komunistického Maďarska, vyrovnávajúceho sa s dôsledkami tragického roku 1956, revolúcie potlačenej sovietskym vojskom. Nový režim potrebuje viac než demonštráciu moci. Praktický výkon práva a poriadku má v tejto situácii politický význam a pre vyšetrovací tím sa mení na nočnú moru.
Štvrtok
16:40 Rande pre šialenú Mary (A Date for Mad Mary) Írsko, 2016, Dráma (HBO2)
„Šialená" Mary McArdle sa vracia do rodného mestečka po polročnom pobyte vo väzení za čin, na ktorý by najradšej zabudla. Teší sa na opätovné stretnutie s najlepšou priateľkou Charlene, jediným človekom, s ktorým si vždy rozumela a ktorý pri nej stál vo všetkých životných situáciách, ktoré nezvládla. A že ich nebolo málo. Charlene sa vydáva a Mary má byť jej prvá družička, dostane však pozvánku len pre jednu osobu, pretože je jasné, že pre svoju komplikovanú povahu si nikdy družbu nenájde. S tým sa Mary odmieta zmieriť a začne sa honba za rande... ktorá prinesie šialenej Mary oveľa viac, než očakávala.
21:05 Smrť v Benátkach (Morte a Venezia), Taliansko/ Francúzsko, 1971 (Dvojka)
Roku 1911 prichádza do Benátok vyčerpaný hudobný skladateľ Gustav von Aschenbach. V prostredí honosného talianskeho letoviska sa chce zotaviť, načerpať novú životnú silu i inšpiráciu. Tá prichádza v nečakanej forme a berie na seba podobu efébsky krásneho poľského mladíka Tadzia. Aschenbach postupne prichádza na to, že jeho fascinácia chlapcom sa mení na platonickú lásku k ideálu krásy, ktorý sa celý život snažil hľadať v hudbe. Situácia v Benátkach však prestáva byť bezpečná nielen pre Aschenbachove city, ale aj pre jeho zdravie. Zákerné scirrocco privialo do stojatých vôd benátskych kanálov choleru. Benátčania žijúci z turistov sa snažia informácie o epidémii za každú cenu čo najdlhšie udržať v tajnosti. Smrť v Benátkach, ktorá patrí k vrcholom tvorby režiséra Luchina Viscontiho, je druhým dielom tzv. nemeckej trilógie. Film je dokonalou evokáciou atmosféry neskorej secesie, belle epoque i starého sveta, ktorý po 1. svetovej vojne zanikol.
22:00 South Park: Peklo na Zemi (South Park: Bigger, Longer & Uncut) USA, 1999, Animovaný/Komédia/Muzikál (Film+)
Štvorica spolužiakov, menovite Kyle, Stan, Kenny a Eric, si vyrazí do kina na nový kanadský film s názvom Terrance a Phillip: Ohnivé prdele. Film má na malé mestečko zničujúci dopad. U detí je síce veľmi úspešný, avšak rodičia požadujú zákaz jeho premietania, pretože vulgárne reči sa v mestečku rozmáhajú ako lavína. Ďalšia návšteva kina sa navyše stane Kennymu osudnou, keďže si, rovnako ako postavy vo filme, skúsi zapáliť prd a zhorí pri tom. Zatiaľ čo Kenny, rovnako ako väčšina ľudí, skončí v pekle, nahnevané ženy založia združenie Matky proti Kanade a vylákajú Terranca a Phillipa na talkshow, kde sú vzápätí obaja zatknutí. Vzájomná roztržka medzi krajinami sa mení na svetovú vojnu a Satan sa teší, že sa konečne ujme vlády. Stan, Kyle a Cartman však majú plán ako zachrániť svet.
Piatok
21:15 Persona (Persona) Švédsko, 1966, Dráma (Dvojka)
Elisabeth Voglerová je slávna herečka, ktorá počas divadelného predstavenia náhle prestala rozprávať a zaryto odmieta prerušiť mlčanie. Keď si už ani lekári nevedia dať rady, poveria zdravotnú sestru Almu jej domácou opaterou. Dve ženy sa spoločne vyberú do odľahlého domu na ostrove, kde sa má Elisabeth s Alminou pomocou zotaviť. V snahe získať si dôveru herečky reaguje Alma na Elisabethino mlčanie prívalom slov. Alma zveruje Elisabeth svoje najhlbšie tajomstvá, túžby a sny. Ani si neuvedomí, že z jej vlastnej osobnosti sa postupne stal iba tieň. Elisabeth mlčaním pred seba postavila bielu stenu, na ktorú Alma premieta svoje vlastné ja a ktorá jej s ľahostajnosťou prináša iba tichú ozvenu vlastných slov. Persona je zložitou úvahou o zákutiach ženskej duše, ktorá sa musí vyrovnávať s úlohou matky, partnerky i ľudskej bytosti. Jednotlivé scény tvoria obrazové kompozície využívajúce rôznorodé postupy plné symboliky.
21:15 Mocná Afrodité (Mighty Aphrodite) USA, 1995, Komédia/Fantasy (ČT art)
Neúnavný glosátor života newyorských intelektuálov, Woody Allen, pokračuje vo svojej obľúbenej tematike. V centre jeho pozornosti sú znovu partnerské vzťahy. Športový novinár Lenny Weinrib a jeho mladučká manželka Amanda sa odhodlajú adoptovať dieťa, pretože Amanda nemá čas na to, aby bola tehotná. Keď má adoptívny chlapec päť rokov, Lenny neodolá pokušeniu vyhľadať jeho skutočnú matku. S hrôzou zisťuje, že ňou je dobrosrdečná prostitútka a príležitostná pornoherečka Linda, a rozhodne sa ju priviesť na správnu životnú cestu.
Sobota
16:40 Nevinný (L'innocente) Taliansko/Francúzsko, 1976, Dráma/Romantický (Cinemax2)
Viscontiho voľné spracovanie rovnomenného románu Gabriele d´ Annunzia zobrazuje svet rozbitého manželstva Tullia a Giuliany. Narcistický Tullio udržiava manželský zväzok, hoci s manželkou už dlhé roky žijú v oddelených spálňach a navyše sa verejne stretáva so svojou milenkou Teresou. Keď sa Tullio dozvedá, že jeho manželka má pomer so spisovateľom, začína žiarliť a snaží sa obnoviť ich manželské spolunažívanie. Giulianine tehotenstvo vnesie do znovunájdených citov a vášne zárodok pochybností a ešte silnejšiu žiarlivosť, čo môže následne vyústiť jedine do zničujúceho vyvrcholenia.
20:15 Následky lásky (Le Conseguenze dell'amore) Taliansko, 2004, Kriminálny/Romantický/Dráma (Film Europe Channel)
Päťdesiatnik Titta vedie rutinný a nezáživný život v jednom švajčiarskom hoteli. Jeho každodenný stereotyp nemenných úkonov naruší láska a všetky následky, ktoré so sebou prináša. Jedným z následkov môže byť aj konfrontácia so sicílskou mafiou. Film jedného z najuznávanejších súčasných režisérov Paola Sorrentina bol nominovaný na Zlatú palmu na MFF v Cannes a získal tiež niekoľko ďalších ocenení. Opakujúce sa pohyby kamery udávajú úvodnej rutine rytmus a následná bohatosť formy pracujúca s prepájaním objektívnych a subjektívnych záberov vytvárajú konzistentné a mimoriadne podnetné dielo.
21:30 Divoká banda (The Wild Bunch) USA, 1969, Western (ČT2)
Píše sa rok 1913. Divoký západ sa v ére pary začal neodvratne meniť. Dostavníky vystriedala železnica a po pustatine začínajú jazdiť prvé autá. Pánmi Západu sa stávajú šerifovia, starostovia a generáli. Drsná lojalita starých pištoľníkov má padnúť za obeť mužom, ktorí ešte len včera boli vyvrheľmi, ale dnes už vraždia v mene zákona. Pike Bishop sa so svojou divokou bandou chystá na posledný záťah, ktorý by mal všetkým zabezpečiť dosť peňazí na pokojný dôchodok. Uprostred nehostinnej krajiny americko-mexických hraníc sú im v pätách lovci ľudí na čele s bývalým Pikeovým parťákom Dekeom Thortonom, ktorý si tak má od mužov zákona vykúpiť vlastnú slobodu. Keď sa divoká banda chytí do pasce a namiesto peňazí nájde vo vreciach len bezcenné železo, musí utekať do Mexika. Kultový Western kontroverzného amerického režiséra Sama Peckinpaha je prelomovým dielom svojho žánru. Preslávil sa najmä drsným režijným štýlom a realistickými scénami násilia. Zásadnú inováciu však priniesol v koncepcii zápletky, ktorá nie je postavená na boji dobra so zlom, ale na boji cynických pištoľníkov so zvláštnym zmyslom pre česť proti bezcitným zloduchom bez akýchkoľvek zábran.
Nedeľa
16:05 Päť lupičov a stará dáma (The Ladykillers) Veľká Británia, 1955, Komédia/Kriminálny (Jednotka)
Pani Wilberforceová je výstredná stará dáma, u ktorej si prenajme priestor pätica hudobníkov, aby mala potrebný pokoj na skúšanie. Netuší, že domnelí členovia sláčikového kvinteta sú v skutočnosti zločinci, ktorí plánujú ďalšiu lúpež. Snímka predstavuje karikovanú vzorku dobovej britskej spoločnosti a posledný veľký hit štúdií Ealing.
20:00 Outrage Coda (Autoreidži: Saišúšó) Japonsko, 2017, Akčný/Kriminálny (Cinemax)
Od otvorenej vojny medzi mafiánskymi rodinami Sannovcov a Hanabišiovcov ubehlo päť rokov. Bývalý šéf jakuzy Otomo ju prežil a teraz pracuje v Južnej Kórei pre vplyvného pána Čanga, ktorého schopnosť „vyriešiť“ čokoľvek je známa aj v Japonsku. Medzi firmou Čang Enterprises a vzdialenou, ale mocnou spoločnosťou Hanabiši začne po relatívne drobnom incidente vzrastať napätie. Konflikt sa obom stranám čoskoro vymkne z rúk a vedie k zúrivému boju o moc na najvyšších priečkach firmy Hanabiši. Keď už ide Čangovi o život, Otomo, ktorý je stále oddaný jakuze, sa vráti do Japonska, aby sa postaral o veci raz a navždy.
21:00 Sunset Boulevard (Sunset Blvd.) USA, 1950, Film-noir/Dráma (ČT art)
Snímka rozpráva príbeh zabudnutej hviezdy nemého filmu Normy Desmondovej, ktorá sníva o návrate na hollywoodske nebo. O tento návrat sa má postarať druhoradý scenárista Joe Gillis, ktorý má pre ňu napísať ideálny príbeh. V Norme, uväznenej vo svojej minulosti, sa bije panovačná povaha hviezdy, ktorá ľudí, v tomto prípade Joea, len využíva a súčasne ho miluje melodramatickou láskou svojich postáv. Sebecký Joe sa z počiatku z tohto obratu udalostí teší, ale postupom času zisťuje, že vzťah s Normou je mimoriadne nebezpečnou záležitosťou. Billy Wilder vo svojom najslávnejšom filme využil v kontexte hollywoodskeho filmu netradičné rozprávanie, keď nám hneď na začiatku ukáže záver filmu. Viac než na zápletku s vopred jasným koncom sa tak môžeme zameriavať na vzťahy medzi postavami, ale aj na satirický obraz hollywoodu, jeho stereotypov a spoločenského jednania, či na nostalgické ohliadnutie sa za starými časmi. Snímku vyzdvihuje do výšin aj expresionistická kamera, hra svetla a tieňov a desivé mimické majstrovstvo Glorie Swansonovej.
21:40 Trvalá dovolenka (Permanent Vacation) USA, 1980, Dráma (Dvojka)
Debut amerického nezávislého režiséra Jima Jarmuscha je portrétom mladíka menom Aloysious Christopher Parker. Allie žije svoj život na ceste od jedného miesta či človeka k druhému. Nemá otca a matka je trvalo hospitalizovaná na psychiatrii. Keď ich prebáda a neskrývajú už žiadne nové tajomstvá, musí sa pohnúť ďalej. Je vlastne dobrovoľným vydedencom, pre ktorého sa cesta stala cieľom. Jim Jarmusch na malej ploche skvelo zachytil atmosféru života na ceste, ktorý vzdoruje poriadku a pragmatizmu. Už tu predstavil svoje typické formálne postupy ako zatmievačky, nekontinuálne skoky v čase a mieste, úsporné dialógy ai.