FILMY ROKA 2018 PODĽA REDAKCIE |
FILMY ROKA 2018 PODĽA REDAKCIE |
Šesť redaktorov portálu Kinema.sk sa pozrelo na kino-rok 2018. Vzájomne o svojich tipoch na najzaujímavejšie filmové zážitky uplynulého roka nevedeli a ich výber je autentický. Predstavujeme vám tak zoznam nových aj starších filmov, ktoré považujeme za tie najlepšie, aké sme mali možnosť vidieť minulý rok...
HANA LIPPOVÁ
Teheránske tabu / Tehran Taboo
Sex, drogy, rock´n´roll - a Irán. Film Aliho Soozandeha je síce pre západniara tak trochu bulvárnou exotikou (už ste počuli o čiernom trhu s panenskými blanami?), pre samotného režiséra a jeho hercov (po väčšinou Iráncov v európskom exile) však je táto mozaika bizarných mikropríbehov z ulíc iránskej metropoly zrejme aj celkom dôležitou výpoveďou. Okrem samotnej témy ma mimoriadne bavilo aj výtvarné spracovanie formou rotoskopie, teda akejsi kombinácie animácie a reálnej predlohy.
Spiderman: Paralelné svety / Spider-Man: Into the Spider-Verse
Komiksovky nie sú tak celkom moja šálka kávy. O to viac sa však poteším, keď raz začas zakopnem o takú, ktorá ma skutočne dostane. V prípade najnovšieho spinoffu ságy o pavúčom mužovi je toho na pochvalu pomerne dosť – od originálneho deja cez humor a dôvtip až po parádne vizuálne spracovanie. Kľudne si to po čase dám ešte raz.
Prvý človek / First Man
Baví ma pozerať sa prakticky na čokoľvek, čo sa týka toho čierneho nekonečna nad nami. V prípade Prvého človeka sa k tomu pridružil aj životopisný príbeh zaujímavej osobnosti, čím taktiež nikdy nepohrdnem. Hoci film Damiena Chazellea ani jeden z týchto žánrov či tém nijako zásadne neposunul vpred, z čisto diváckeho hľadiska tomu pre mňa nič nechýbalo.
BlacKkKlansman
K novému filmu Spikea Leeho som si sadla úplnou náhodou. A aj keď som si chvíľkami pripadala ako pri sledovaní nejakej béčkovej, za vlasy pritiahnutej komédie z 90.rokov, s odstupom zisťujem, že toho vo mne z tohto podivuhodného “stretu kultúr“ obráteného naruby ostalo pomerne dosť. Určite jeden z najoriginálnejších amerických filmov tohto roka.
Odnikiaľ / Aus dem Nichts
Tento nemecko-francúzsky triler pre mňa patril k najväčším prekvapeniam roka. Nie len pre odvahu a naliehavosť, s akou sa pustil do vyvracania najaktuálnejších medzikultúrnych stereotypov, ale aj preto, ako komplexne a plasticky do toho dokázal zakomponovať aj množstvo ďalších, nemenej ťažkých tém. Diane Kruger tu tiež vytvorila jednu z najzaujímavejších ženských hrdiniek tohto roka. A zahrala ju skvostne.
Tiesňové volanie / Den skyldige
Keď sa dráma s kriminálnou zápletkou odohráva v jedinej miestnosti a s jediným viditeľným hrdinom, vyzerá to skôr na experiment s formou, ako plnohodnotnú žánrovku. Dánske Tiesňové volanie však ľavou zadnou zvládlo oboje. Príjemná jednoaktovka s peknými psychologickými zvratmi, presne taký film, po ktorom si človek povie, že v kine zase raz videl (a zažil) niečo nové.
Annihilation
Zbožňujem sci-fi. A úplne mi k nemu patrí aj také to metafyzické filozofovanie pohybujúce sa kdesi na hrane (ale pokojne aj kúsok za..) svetskej logiky. Annihilation má od majsterštikov tohto subžánru, samozrejme, poriadne ďaleko. Bol rozťahaný, až otravne tajnostkársky a pri tom celkom predvídateľný. I tak však moju divácku dušičku, tajne túžiacu po akýchkoľvek podnetoch k úvahám o zmysle života, celkom príjemne pošteklil.
Nico, 1988
Pri mene tejto svojráznej ikony sa vraciam v čase. Velvet Underground, v ktorom bol hlboký vokál a sošný zjav podivínky Nico akousi čerešničkou na torte, mám poctivo napočúvaný a dokonca som svojho času prelúskala aj jej knižný životopis. O to skeptickejšie som k tejto snímke, samozrejme, pristupovala. Vykľulo sa z toho ale celkom príjemné prekvapenie, najmä vďaka hlavnej protagonistke Trine Dyrholm, ktorá Nico nie len výborne zahrala, ale aj autenticky uspievala. Klobúk dole.
Foxtrot
Izraelská (koprodukčná) dráma Foxtrot si vyžaduje kus trpezlivosti a určite to nie je žiadny divácky hit. Má však svoju hĺbku a posolstvo, ktorému pri jej sledovaní len tak neutečiete. Príbeh o rodine, ktorá stráca svojho syna pri nezmyselnom incidente v rámci povinnej vojenskej služby krásne pracuje s emóciami a do ich prežívania vie umne navliecť aj diváka. Malým osobným bonusom pre mňa bola hebrejčina, ktorú ma, skrátka, strašne baví počúvať.
3 dni v Quiberone / 3 Tage in Quiberon
Dojímavý portrét Romy Schneider ide hlboko pod kožu. Slávnu herečku zobrazuje na úplnom dne, len krátko pred jej predčasnou smrťou. I tak jej však neupiera ani gráciu a sympatie. Sledovať film, ktorý rekonštruuje posledné veľké interview tejto tragickej postavy európskej popkultúry minulého storočia bolo chvíľami celkom bolestné. Niečo z neho sa však vo mne drží. Vynára sa to najmä pri pohľade na šampanské, ktorého Schneider vo filme vypila niekoľkonásobne viac než je zdravé...
MICHAL KOREC
They Shall Not Grow Old
unikátny dokument Petra Jacksona, ktorý pospájal dobové materiály a po 100 rokoch ponúka skvelý dobový pohľad na jednu z takmer zabudnutých udalosti aj v slovenskej spoločnosti: prvú svetovú vojnu, na ktorej koniec sme sa 11. novembra pekne vybodli
Spiderman: Paralelné svety / Spider-Man: Into the Spider-Verse
Najlepší komiksový film, ktorý je poctou hrdinom, Stanovi Lee, Spider-Manovi, jeho univerzám a má fantastickú formu i animáciu, kde západní tvorcovia pochopili to, čo východní už dávno: žiadny herec vám nezahrá to, čo dodá aj 2D animácia.
Mission: Impossible - Fallout
Akčný film roka, ktorý dokazuje, že niekedy séria prinesie najlepší diel na šiesty pokus. Výborná akcia, skvelý soundtrack a prepojenie s viacerými minulými časťami. Ultimátna misia!
Zrodila sa hviezda / A Star Is Born
Bradley Cooper a jeho autorský film roka na mnohých pozíciách: herec, scenár, režisér, spevák, tvorca piesní, parťák pre Lady Gagu, ktorá hra v debute ako máloktorá herečka. Katarzia z minulej dekády a najväčšie zimomriavky pri viacerých scénach.
Zlodeji / Manbiki kazoku
Trošku iný pohľad za brány Tokia, ale s mimoriadne trefnými pointami japonskej spoločnosti a významu rodiny, súžitia a najväčšieho paradoxu: ako môže niekto v krajine s takmer nulovou zamestnanosťou začať kradnúť?
Tri billboardy kúsok za Ebbingom / Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Stále silný kaliber z minulého roka, ktorý po scenáristickej stránke ťažko prekonať aj v roku 2018. A potom samozrejme réžia, Frances, Woody, Sam a ďalší, čo hrajú bravúrne.
Prvý človek / First Man
Damien Chazelle finišuje svoju prvú filmovú trilógiu citlivým pohľadom do života tvrdohlavého chlapíka, čo sa cieleným spôsobom dostal na Mesiac a stal sa hrdinom. Pozor na stredoškolské učiteľky, ktoré budú chcieť učiť vaše deti, že sme na Mesiaci nikdy neboli - pustite im film!
Ready Player One
Hravý Spielberg, ktorý vytvoril nezabudnuteľnú poctu hráčom, snílkom, pamätníkom a manga-filom. Zemeckiskova kocka každému fanúšikovi pod stromček!
BlacKkKlansman
Spike Lee je späť a prináša jeden z najlepších filmov kariéry s takým absurdným nápadom, že mu radi uveríte. Fantastický herecký výkon syna Denzela Washingtona!
Čierny panter / Black Panther
Ale áno, v TOP10 má svoje miesto, hoci nie je to kultúrny kult ako v USA, Ryan Coogler režíruje fantasticky ako málokto.
BARBORA BAČÍKOVÁ
Studená vojna / Zimna wojna
Poľská milostná balada o osudovej láske plná bolesti, utrpenia, ale aj vášne a hlbokého citu. Zhmotnená trpká pravda o tom, že tí, čo sa najviac milujú, nemôžu byť spolu. Pawlikowski aj po Ide jatrí rany opäť svojsky podmanivo.
Tiesňové volanie / Den skyldige
Dánska krimidráma s vynikajúcim Jakobom Cedergrenom, ktorá buduje napätie inovatívne a s minimom prostriedkov, naservíruje šokujúci záverečný zvrat. Severania opäť nesklamali. Hollywood vycítil silný potenciál a už pripravuje americký remake s Jakom Gyllenhaalom v hlavnej úlohe.
Utoya, 22. júla / Utøya 22. juli
Mrazivé svedectvo hrozivej udalosti, ktorá zmenila tvár moderného Nórska. Deväťdesiat minút teroru omráči aj ostrieľaného diváka.
BlacKkKlansman
Černoch infiltrovaný do Kukluxklanu? Takú absurditu inšpirovanú skutočným príbehom dokáže s prehľadom aj nadhľadom nakrútiť jedine Spike Lee.
Válek
„Dokument nie je len o Válkovi, ale aj o politike, umení, kultúre, zákulisí, vzťahoch a predstavuje univerzálny pohľad do čias minulých. Dnešná generácia tak dostáva ucelené svedectvo doby vďaka portrétu osobnosti, ktorú drvili dva mlynské kamene.“
Lumière!
Pútavo a fascinujúco interpretovaná prvá kapitola z dejín kinematografie. Povinná jazda pre všetkých, ktorí milujú filmy.
Odnikiaľ / Aus dem Nichts
Kam až môže viesť bezmocnosť dovolať sa spravodlivosti v aktuálnej téme terorizmu. Memento silnejúceho neonacizmu v ďalšom významnom filme Fatiha Akina.
Chlapi neplačú / Muškarci ne plaču
„Príbeh ocenený Zvláštnou cenou poroty na MFF Karlove Vary sa diváka celkom zmocní. A je to aj vďaka dokumentaristickému charakteru, hlbokej psychologizácii a heroickým hereckým výkonom s neuveriteľnou dávkou autenticity.“
Daj mi tvoje meno / Call Me By Your Name
V našej kinodistribúcii zrejme najsilnejší film roka. Jeho jednoduchý a pritom zložitý odkaz a atmosféra rezonujú aj v závere roka. Jeden z tých filmov, kde nie je až také dôležité, o čom, ale ako.
Tri billboardy kúsok za Ebbingom / Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
V tomto majstrovskom kúsku s bezkonkurenčnou Frances McDormand do seba dokonale zapadli všetky filmárske premenné.
Ostré predmety / Sharp Objects (seriál)
Jean-Marc Vallée už viackrát dokázal, že sa v ženskom svete výborne orientuje. Či to bola Divočina alebo seriál Veľké malé klamstvá, všetko vypálilo na jednotku. Svoje skúsenosti zúročil v ešte vyššom leveli – v trojgeneračnom príbehu s kriminálnou zápletkou, ktorému kraľuje komplikovaná, a preto veľmi zaujímavá hrdinka v podaní výnimočnej Amy Adams.
ERIK BINDER
3 dni v Quiberone / 3 Tage in Quiberon
Niekedy zobrazenie troch dní zo života človeka povedia viac ako klasický životopis od A po Z. A ani nemusí byť priamo hlavnou postavou.
Tiché miesto / A Quiet Place
Vynikajúce minimalistické spracovanie hororových a sci-fi prvkov a metafora materinského strachu, prípadne spoločnosti, kde sa človek bojí vyjadriť vlastný názor.
BlacKkKlansman
Veľký návrat do formy pomaly uhasínajúceho režiséra. Formálne dokonalé, Spike Lee si spomenul na svoje staršie kúsky a BlackKklansman im neostal nič dlžný.
Vdovy / Widows
Zrejme divácky najvďačnejší McQueenov film, zároveň ale možno po všetkých stránkach aj najvyzretejší. Žiadne Girl Power, ale Real Women Power!
Dogman
Pre mnohých bude európskym filmom roka romantika Studená vojna. Kto má ale radšej drsných talianskych mačov a revenge - filmy, ten dá určite prednosť nervy-drásajúcemu Dogmanovi.
Ready Player One a Aféra v Pentagone
Nádherný príklad, ako pretaviť pomerne ťažko adaptovateľnú knihu do veľkej akčnej jazdy. Ak máte radšej jeho komornejšiu a umeleckejšiu stránku osobnosti, Aféra v Pentagone ponúka taktiež takmer dokonalý kus filmárčiny. Spielbergov veľmi silný ročník.
Prekliate dedičstvo / Hereditary
Jeden z najoriginálnejších hororov posledných rokov najviac vystraší ani nie tak v kine, ako neskôr v prítmí prázdnej izby pred spaním pri spomienke na najpamätnejšie scény. Ako každý dobrý horor je aj premyslenou metaforou súčasnej spoločnosti.
Pátranie / Searching
Po formálnej stránke najinovatívnejší film roka. Prináša so sebou ale aj zaujímavú myšlienku a prekvapivý koniec na jej podporu.
Teheránske tabu / Tehran Taboo
Amores Perros z Teheránu. A možno jediný známejší film o Iráne, kde je ústrednou témou sex.
The Florida Project
Doba sociálnym drámam nesmierne praje a rozhodne nielen tým slovenským. Asi ani neprekvapí, že najväčšia "bomba" v žánri prichádza z USA (avšak ďaleko od Hollywoodu, nielen geograficky). Režisérom je Sean "americký Dardenn" Baker.
MICHAL ŠMAJDA
Hranica / Gräns
Artový festivalový bizár par excellence. Na pomedzí škandinávskej mytológie a severského sociálneho realizmu. Pre niekoho nechutnosť roka, pre iného nadiskutovanejší titul sezóny. Niečo také ste ešte nevideli.
Studená vojna / Zimna wojna
Esteticky podmanivé a uhladené. Ak sa naladíte na skratkovité, epizódne rozprávanie, užijete si aj ďalšie aspekty (šťavnaté výkony, energický soundtrack) a prežijete hmatateľnú, nezvratnú sebadeštrukciu. A tá záverečná, K.O. pointa.
Daj mi tvoje meno / Call Me By Your Name
Krásne! S mnohými kameramanskými, hereckými, hudobnými či dialógovými momentmi. Najsilnejšia vec s LGBT tematikou od Život Adéle. Budúca klasika.
Prvý človek / First Man
Chazelle z tejto latky nečakane vyžmýkal silnú drámu jednotlivca a nie výpravnú sci-fi. Nepovedal by som, že climaxom bude niečo iné, než samotné pristátie na Mesiaci.
Roma
Už úvodný záber na ošumelú dlažbu prezrádza, že toto bude mimoriadny kameramanský počin. Cuarón zložil umeleckú poctu svojim spomienkam na detstvo a silným ženám. Prenádherná filmarina.
Šťastný Lazzaro / Lazzaro felice
Nepamätám sa, kedy som naposledy zažil kolektívny zážitok, aby sa publikum tak bálo o svojho hrdinu. Geniálne obsadenie (Adriano Tardiolo ako nevinnosť sama), nápaditý scenár s hlbokou myšlienkou. Výborný festivalový titul na dlhé analýzy počas afterkového, nočného piva. Film s takouto láskavou aurou mohol vzniknúť naozaj snáď iba v Taliansku.
Coco
Ten dospelácky Pixar, ktorý máme všetci tak veľmi radi, je zasa späť na vrchole.
Zlodeji / Manbiki kazoku
Rafinovaná dráma snažiaca sa definovať rodinu z nie bežnej perspektívy. Momenty, keď deti zrkadlia svojich rodičov sú mimoriadne silné. Bez pátosu, ale s emocionálnym dopadom.
Tri billboardy kúsok za Ebbingom / Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Ako sa už neraz napísalo: coenovskejšie než akákoľvek iná "coenovka".
Niť z prízrakov / Phantom Thread
Veľmi precízne! Gotická melodráma pre doterajšie 21.storočie.
Nezmestilo sa do desiatky: Lumière!, Tvár / Twarz, Dogman, Tiesňové volanie / Den skyldige, BlacKkKlansman
BARBORA GVOZDJÁKOVÁ
Niť z prízrakov / Phantom Thread
Príbeh až priveľmi racionálneho módneho návrhára z Londýna minulého storočia a jeho múzy, ktorá sa ho nechce vzdať. Posledná rola aktívnej hereckej kariéry skvelého Daniela Day-Lewisa.
Styx
Lekárka má pred sebou obrovskú dilemu - koľkých utečencov dokáže zachrániť? Minimalistický film nemeckej produkcie je dramatický a na veľmi aktuálnu tému.
Utoya, 22. júla / Utøya 22. juli
Film autenticky zachytavajúci nórsky masaker v mládežníckom tábore. Veľmi traumatizujúci zážitok vzdávajúci hold najmä obetiam - deťom.
Čo len ľudia povedia / Hva vil folk si
Príbeh šestnásťročnej Nishy, ktorá pochádza z Pakistanu, ale dlhodobo žije v nórskom Osle. Vedie však dvojitý život a to sa jej vypomstí. Veľmi uveriteľná hlavná hrdinka.
Posledný autoportrét
Pôsobivý dokument Mareka Kuboša reflektuje jeho vlastný život veľmi špecifickým a kreatívnym spôsobom.
Striedavá starostlivosť / Jusqu'à la garde
Francúzska vzťahová dráma o rozvádzacom sa páre, kde nie je všetko naozaj tak, ako sa na prvý pohľad zdá.
Prvý človek / First Man
Damien Chazelle uvádza známy príbeh Neila Armstronga a jeho letu na Mesiac v hlavnej úlohe s Ryanom Gosslingom.
Marvelous Mrs. Maisel (miniséria)
V decembri tohoto roka už je vyšla 2. séria príbehu o židovskej žene v domácnosti, ktorá sa snaží preraziť na pôde stand-upu v 50. rokoch minuleho stročia v USA.
Studená vojna / Zimna wojna
Novinka poľského oscaroveho režiséra Pawla Pawlikowkého inšpirovaný príbehom jeho rodičov.
Až přijde válka
Silný observačný dokument o polovojenskej organizácii Slovenskí branci v réžii Čecha Jana Geberta. Komentár niekedy nie je vôbec potrebný.
PETER KONEČNÝ