Cate Blanchett exceluje v jednom z aktuálne najlepších seriálov |
Jedným z faktorov úspešnosti či neúspešnosti filmu je jeho načasovanie. Umelecká reflexia totiž nie vždy ...
Jedným z faktorov úspešnosti či neúspešnosti seriálu či filmu je jeho načasovanie. Umelecká reflexia totiž nie vždy rezonuje s očakávaniami publika. Argumenty kritikov, že niektoré témy či morálno-etické otázky sa v histórii opakujú alebo že „súvisia s dobou“, neobstoja. Tiež sa stáva, že dramatické seriály dokážu zo známych osobností vykresliť nerealistické karikatúry. V prípade Mrs. America sa stal, našťastie pravý opak. Americká televízna stanica FX začala v apríli vysielať prvé epizódy tejto skvelo načasovanej série. Deväťdielny seriál Mrs America popisuje príbeh konzervatívnej republikánskej aktivistky a právničky Phyllis Schlaflyovej, v ktorej exceluje Cate Blanchettová (dvojnásobná držiteľka Oscara má nomináciu na Zlatý glóbus skoro istú.). Pani Schlaflyová, matka šiestich detí a bývalá kráľovná krásy (názov seriálu) sa na začiatku sedemdesiatych rokov 20. storočia výrazne zasadzovala v otázke ženských práv a úloh žien v spoločnosti. Stala sa silnou a hlasnou oponentkou vzmáhajúcemu sa americkému feministickému hnutiu, hoci pred tým sa viac venovala americkej bezpečnosti a komunistickej hrozbe zo strany Sovietskeho zväzu. Ambicióznu aktivistku seriál zachytáva počas boja proti schváleniu dodatku k ústave Spojených štátov amerických, známeho pod skratkou ERA (Equal Rights Amendment). Pozmeňovací návrh podporoval garanciu rovnakých práv všetkých občanov Ameriky bez prihliadania na pohlavie. Schlaflyovej sa svojou neúnavnou angažovanosťou postupne podarilo zničiť to, čo bojovníčky za ženské práva budovali desiatky rokov. Mala obdivuhodný talent ľudí oslovovať. Pridali sa k nej nielen americkí katolíci, mormóni či rôzni radikáli, ale aj časť amerických demokratov. Svoj boj nevystavala na pravdivých dôkazoch, ale skôr na emóciách a prekrúcaní faktov, napríklad strašením „unisex“ toaletami či možnosťou žien rukovať na vojnu. Aj vďaka jej aktivite bol v roku 1982 dodatok nakoniec definitívne odmietnutý. Phyllis sa pozerá na svet očami žien danej doby a prostredia, ktoré ju formovalo. Hoci si aktivistka rada hovie v polopravdách a klamstvách, Mrs. America z nej nerobí nemilosrdné monštrum. Phyllis má milujúceho manžela, rodinu, vydáva vlastné noviny The Phyllis Schlafly Report a na perách má po väčšinu času neodolateľný, avšak mierne „primrznutý“ úsmev. Producentka a scenáristka Dahvi Wahler prezentuje Phyllis tak, aby ju diváci mali radi, aj keď ju v podstate nenávidia. Na opačnej strane pomyslenej barikády bojuje spoločne s ostatnými feministkami Gloria Steinemová – politická aktivistka a ikonická novinárka, ktorá sa stala vedúcou osobnosťou a hovorkyňou Amerického feministického hnutia na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov minulého storočia, tzv. druhej vlny feminizmu. Gloria (dnes už 86-ročná dáma) má a mala od začiatku svoj štýl, vyhranený názor, a taktiež vlastný feministický magazín Ms. Boj feministiek za rodovú rovnosť nazývala svojím osobným „Vietnamom“. Nová filmová séria zobrazuje obe strany konfliktu, ich vzájomné zápolenie za vlastné presvedčenia, ako aj dielčie vzostupy a pády. Séria nefandí ani jednej, ani druhej strane. Divák si vytvára názor sám. Keď však Schlaflyová otvorí ústa, nad niektorými jej argumentami ostáva rozum stáť. Najväčší prekvapením bolo zistenie, že už dávno pred Donaldom Trumpom niekto ovládal taktiku manipulácie verejnosti a tlače na tak dobrej úrovni. Schlaflyovú možno tiež považovať za jednu z prvých obhajkýň tzv. „alternatívnych faktov“. Zaujímavým sa javí vnútorný konflikt, ktorý Phyllis nepriznáva. Jej manžel Fred sa necíti príliš komfortne v pozícii muža, ktorého manželka získava stále silnejšiu moc. Phyllis sa učí svoju dominanciu skrývať, aby manžela ochránila. Muži sa však k Phyllis správajú, akoby im nebola intelektom rovná. A to len preto, že je žena. Pri pohľade na jej silnejúci vplyv majú pocit ohrozenia. Napriek tomuto všetkému Phyllis pokračuje v boji proti rovnoprávnemu postaveniu žien pred zákonom. V spracovaní série cítiť dôraz na každú separátnu zložku. Tvorcovia sa inšpirovali množstvom dobových záberov a materiálov. Kostýmy, interiéry, ako aj účesy sú takmer dokonalé. Avšak do popredia sa tlačí čosi inšie. Hlasy radikálnych odporcov ženských práv sa akosi príliš podobajú tým zo súčasnosti. (Za mierne upravenú verziu by sa nemuseli hanbiť ani predstavitelia „nášho“ domáceho Slovenského dohovoru za rodinu.) Jednotlivé časti seriálu nesú mená ženských postáv. Phyllis, Gloria a Shirley sú postupne predstavované, aby spoločne vyskladali mozaiku skutočného príbehu a problému. Na úvod štúdio sprístupnilo naraz prvé tri epizódy. Každú stredu pribudne nová. Napriek pomalšej expozícii prvej časti (Phyllis, réžia: Anna Boden, Ryan Fleck) sa filmovému štábu podarilo divákov vyprovokovať a nestratiť ich pozornosť. Hodnotenie prvých troch dielov - 9/10 |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol
- Film o československej architektúre a jej tvorcoch príde do kín už v októbri - Arc