HRDINA |
HRDINA |
To napätie by sa pred ďalším existencionálnym súbojom dalo krájať. Jeho silu znásobuje aj počasie odeté do jemného oparu malých dažďových kvapiek. Hudobnú kulisu ako i atmosféru osudovosti podkresľuje slepý starec, ktorý presnými dotykmi prebúdza k životu sedemstrunovú citaru. V jej strhujúcom rytme zvádzajú dvaja bojovníci súboj na život a na smrť. Jedným pohybom ruky roztáča prvý z nich kopiju. Výsledkom je úchvatná špirála dažďových kvapiek. Vaše oči hľadia v nemom úžase a myseľ ostáva nepripravená na to, čo bude nasledovať ďalej. Meč druhého bojovníka totiž zľahka prechádza vzniknutým vejárom kvapiek daždu a s neomylnou presnosťou mieri k citlivému bodu na súperovom tele. Ale súboj sa tým ani zdaľeka nekončí, pretože ešte predtým, ako jeden z bojovníkov zasadí smrteľnú ranu, budete svedkom ich obsiahleho bojového majstrovstva, ktoré popiera akékoľvek zákony gravitácie. Jeho poetické prevedenie vás zasiahne ostrejšie ako nabrúsený meč a nič na tom nezmení ani fakt, že časť spomínaného súboja prebiehala iba na myšlienkovej úrovní súperov... .
Aj napriek tomu, že v prológu opisovaný osudový súboj tvorí iba časť fabuly, možno ho smelo označiť za reprezentatívnu vzorku celého filmu. Alegória tejto podobnosti je viac ako zrejmá, pretože podobne ako spomínaný súboj, aj samotný príbeh nie je tým, čím sa na prvý pohľad zdá. Jeho jadro tvorí „jednoduchý" príbeh, resp. legenda o tom, ako vlastne veľké čínske kráľovstvo vzniklo.
Dvesto rokov pred n.l. sa o moc na dnešnom území Číny delilo sedem menších královstiev snažiacich sa v neustálych krvavých vojnách a potyčkách získať absolútnu moc. Najväčšiu snahu a dravosť v tomto smere vykazoval kráľ Qin, ktorý sa vrámci snahy zrealizovať svoju vidinu jednotného kráľovstva neštítil použiť akékoľvek násilie. Svojím konaním výraznou mierou prispel k tomu, že o jeho život usilovali viacerí, vrátane troch najväčších majstrov boja s mečom - Nebeského (Donnie Yen), Snehovej vločky (Maggie Cheung) a Zlomeného meča (Tony Leung). Samotný kráľ Qin na svoju obranu nielenže zakázal komukoľvek mimo osobných asistentov priblížiť sa k jeho osobe na 100 krokov, ale navyše prisľúbil tomu, kto dokáže zabiť týchto troch majstrov a tým ho zbaví strachu z možného atentátu, veľkú odmenu. Po desiatich rokoch prichádza po odmenu i za kráľom Bezmenný (Jet Li) a začína rozprávať svoj dôkazmi podopretý (napr. meč Nebeského) príbeh o tom, ako postupne zabil všetkých troch majstrov meča... .
Ak sa vám, aj napriek už jednému varovaniu, z predchádzajúceho odstavca zdá, že Hrdina disponuje jednoduchým príbehom, prichádza druhé varovanie. Bezmenného rozprávanie je totiž iba úvodným oboznámením sa s udalosťami, ktoré s pribúdajúcimi minútami budú pred naším zrakom defilovať ešte viackrát a to pokaždé z iného pohľadu, ktorý predchádzajúce fakty postupne vždy čiatočne poupraví a priblíži viac k pravde. A tu práve leží aj základ čiastočnej slabosti celého filmu oberajúci ho o punc dokonalosti. Skutočnosť, že pravdivú verziu príbehu si musí každý divák poskladať sám mozaikovito z jednotlivých čriepkov pravdy nachádzajúcich sa v každom rozprávaní je síce zaujímavá, ak už pre nič iné tak aspoň z toho dôvodu, že si vyžaduje aktívnu divácku zaangažovanosť. Len sa nemôžem zbaviť pocitu, že táto zložitá rozprávačská štruktúra paradoxne nedáva priestor na hlbšiu charakterizáciu postáv Nebeského a Mesiaca (Zhang Ziyi) - v úlohe žiačky Zlomeného meča, a tým ochudubňuje film o ich presvedčivú hereckú kreáciu, čím odsúva ich postavy na zbytočnú, vedľajšiu koľaj. Navyše, miestami je dej ako keby príliš zauzlený a viacnásobne prerozprávaný iba za tým účelom, aby naplno vynikla jeho obrazová štylizácia a bezchybná bojová choreografia Ching Siu-Tunga. Čo je veľká škoda, pretože fabula Hrdinu a spôsob jej podania je rozhodne zaujímavo riešená a nie nadarno pripomína Kurosawov majstrovský kúsok s názvom Rašomon.
Vyššie spomínané negatíva sú ale aj tak iba malými chybami krásy, pretože najväčšou devízou Hrdinu je jednoznačne formálne spracovanie, konkrétne jeho vizuálna stránka. Práve tu je vidieť najväčší prínos a tvorčia sila tak kameramana Christophera Doyle-a (Tichý Američan, Rabbit-Proof fence), ale predovšetkým festivalmi oceňovaného režiséra Zhang Yimou-a (Cesta domov, Nestrácaj hlavu, Ani o jednu menej). Ich cit pre kompozíciu obrazu je zjavný nielen v presnom nasmímaní baletne pôsobiacich bojových scén, ale hlavne vo výtvarnom riešení a farebnom aranžovaní jednotlivých verzií príbehu. Každá z nich je ladená v iných farebných odtieňoch s nesmiernou precíznosťou a citom pre detail. Hrdina je tak ďalším predstaviteľom čoraz populárnejšej tendencie, kde horizontálna os filmu (formálne prevedenie) získava dominanciu nad vertikálou (samotný príbeh). V jeho prípade, aj napriek čiastočnej strate konzistencie príbehu, to ale takmer vôbec nie je na škodu, pretože výsledkom vizuálnej pastvy pre oči je skutočnosť, že nielen oblečenie postáv, ale aj samotné prostredie je tónované v rovnakých farbách a odtieňoch, čím je donútené k aktívnej hereckej účasti prostredníctvom zobrazenia jeho celkovej nálady. Súboje resp. ich fragmenty manifestujú predovšetkým vnútorné emócie a životné pravdy zúčastnených.
Apropos herci. Yimou Hrdinom opäť dokazuje, že s hercami pracovať vie. Pod jeho režisérskou taktovkou aj Jet Li (Jedinečný, Rómeo musí zomrieť) podáva presvedčivý herecký výkon, legenda ázijských filmov s tématikou bojových umení Donie Yen (z hollywoodskej produkcie napr.: Blade 2, Highlander:Endgame, okrem herectva pri týchto filmoch participoval aj ako choreograf bojových scén) už len pohľadom dokazuje svoju fyzickú obratnosť i bojovú zručnosť a mladučká Zhang Ziyi (Tiger a drak, Rušná hodina 2, Bojovník - Múza, Legenda o Zu) nepopierateľne popri sympatickom vzhľade disponuje aj nemalým hereckým umením. To najlepšie, čo z hereckého hľadiska Hrdina môže poskytnúť, sú ale predovšetkým výkony Tonyho Leunga a Maggie Cheungovej v úlohe Zlomeného meča a Snehovej vločky. Ich postavy majú nielen spoločný cieľ, ale viaže ich aj puto lásky silnejšej ako smrť. Obidvaja predstavitelia patria v ich domovskej krajine medzi absolútnu hereckú elitu, ktorej zohranosť bola viackrát preverená (pred Hrdinom napr. v komornom, minimalistickom a majstrovsky prevedenom príbehu zbližovania dvoch osôb rozličných pohlaví vo filme Stvorení pre lásku).
Krásne obrázky a celkové poetické vyznenie filmu zvýrazňuje citlivá a zároveň aj epická hudba Tan Dun-a (Tiger a drak, Fallen). Aj vďaka jej pričineniu na vás zhliadnutie Hrdinu zapôsobí ako požitie lahodnej šálky čaju, ktorému do dokonalosti síce chýba pár minút „luhovania" navyše, ale napriek tomu vás dokáže osviežiť na tele a pohladiť na duši viac, ako väčšina známych tekutín.
P.S.: Do naších kín sa nanešťastie dostáva zostrihaná verzia určená pre americko-európsky trh. Dobrou správou ale je údajný fakt, že na DVD-čku by sa mala nachádzať aj nezostrihaná verzia, ktorá je dlhšia približne o 30 minút a jednotlivé charaktery rozvádza ešte do väčšej hĺbky. Pevne verím, že sa tento predpoklad ukáže ako istá skutočnosť.
Ying Xiong (Čína, Hong-Kong, 2003, 120 min.)
Réžia: Yimou Zhang. Scenár: Wang Bin, Feng Li. Kamera: Christopher Doyle, Yong Hou. Hudba: Tan Dun. Hrajú: Ziyi Zhang, Jet Li, Donnie Yen, Tony Leung