ELIZABETHTOWN |
ELIZABETHTOWN |
Orlando Bloom a Kirsten Dunst sa snažia čo najlepšie hrať a Cameron Crowe čo najpohodovejšie režírovať... malý veľký potešiteľný autorský film.
Drew Baylor (Orlando Bloom) by vám o (ne)úspechu a nových začiatkoch mohol čo najlepšie rozprávať. A veru aj dve hodinky filmovej stopáže bude. O tom, ako sa rázom zmenil jeho každodenný život dizajnéra športovej obuvi na nečakané dobrodružstvo i záverečnú odyseu naprieč Spojenými štátmi. Prvým katalyzátorom bolo nesprávne rozhodnutie k poslednému výrobku – svetoznámemu, no strašne neúspešnému, ktorý privodil jeho zamestnávateľovi stratu vo výške 972 miliónov dolárov. Je jasné, že po tejto skutočnosti dostane Drew padáka a navyše má poskytnúť jednému magazínu rozhovor, ktorý bude o jeho fiasku o pár dní informovať. V tom momente už Drew prichádza o všetko – o prácu a zároveň aj o priateľku (nie je to dvojnásobná smola, keď vám dá košom Jessica Biel?) a smeruje k samovražde. Od nej ho odvráti telefonát – jeho otec zomrel a má prísť do rodného mestečka na jeho pohreb. Stane sa, Drew odkladá pokus o samovraždu, nalodí sa na nočný let a cestuje domov. Osud mu hodí do cesty okúzľujúcu letušku Claire (Kirsten Dunst), ktorá sa s ním dá do temer nekončiaceho rozhovoru a snaží sa o to, aby medzi nimi preletela iskra.
Jadro deja sa točí okolo dvoch línií – jednak tu máme Drewa prichádzajúceho do rodného mestečka s rozličnými identitami a zaujímavými vyšinutými charaktermi (alias línia „ako prišiel veľkomešťan do malomeštiackych pomerov) a jednak oscilujúcu a nekončiacu snahu Claire o zamilovanie sa do Drewa a opätovanie citov (alias milostná línia, na ktorú väčšinu z vás pri nálepke „romantická komédia s Orlandom a Kirsten“ pôjde do kina).
Hoci sa trailery, obrázky i množstvo informácií točia práve okolo proklamovaného označenia romantickej komédie, film funguje predsa len inak. Pokiaľ v ňom budete hľadať iba pekný film s Orlandom a Kirsten, môžete byť spokojní. Oboch je vo filme dosť, ich postavy sú slušne napísané a z plátna veľmi neschádzajú. Lenže fakt, že romantická línia je iba polovicou (alebo dokonca ešte menším kúskom) filmu spôsobuje, že ako romanca s vtipným zázemím fungovať len tak ľahko nebude a preto všade čítate aj množstvo kritík, že to veľmi nefunguje, chémia medzi Orlandom a Kirsten je dosť slabá a tým pádom celá romanca trpí. Toto tvrdenie sa nedá úplne uzemniť, pretože aj mdlé herecké výkony oboch hlavných protagonistov tomu napovedajú (o castingu však neskôr). Napriek tomu už samotná romanca poskytuje pár zaujímavých atribútov – a nemám na mysli iba tú peknú snovú situáciu, keď sa o vás začne zaujímať sympatická blonďavá letuška, s ktorou sa neskôr rozprávate celú noc po telefóne (jedna z najlepších scén filmu) a ktorá s vami chce stretnúť a potrebuje od vás skoro iba jediné – vyznanie lásky.
Na tejto romanci vystupuje (okrem iného) na plátno napríklad zaujímavá situácia, že keď sa po nočnom telefonáte Drew s Claire stretnú, tak po chvíli si zrazu nemajú čo povedať! Hm, čo teraz? V čom je problém, keď po toľkých slovách ostanete zrazu mlčať? Poznáte ten prípad, keď sa s partnerom skôr oťukávate a vystupuje pomaly s tromi tvárami – jedna je, keď vám píše listy, maily, správy, druhá je, keď sa s ním rozprávate po telefóne a tretia je, keď s ním stojíte na rovnako mieste a zrazu vám len zaševelí: „Hmm, ale pri osobnom kontakte si taký odlišný ako v telefóne či v mailoch...“ Cameron Crowe vám takú situáciu neponúkne úplne na striebornom podnose, ale zaujímavo načrtne... A to ste v polovici filmu a uvažujete, ako sa môže taká romanca vyvinúť ďalej? A ona sa vyvíja vlastne iba čiastočne, pretože dáva často prednosť druhej línii filmu...
...ktorá môže byť viac či menej zaujímavá. Námet návratu veľkomešťana do malého mestečka nie je v súčasných filmoch ničím novým (viď. vlaňajší Garden State) a v podstate vstáva a padá na vedľajších osobách, ktoré zahrniete do scenára a môžete sa na ich osudoch baviť, dojímať či vyjadrovať iné pocity. Cameron Crowe tu má veľa zaujímavého – miestami až príliš. Jednak sa tu popisuje vzťah k otcovi, jednak tu má nemalý priestor Susan Sarandon, ktorej patria často najvtipnejšie scény zaujímavo bilancujúce jej status života. A napokon sa tu točí (popri všetkých malých roličkách) kus filmu aj okolo pohrebu otca a obe línie napokon vyústia do finálneho aktu road-movie. Tá je pomerne očarujúca, pretože Drew tu vlastne postupuje podľa pokynov Claire a vláči sa s popolom svojho otca. Kríži kus USA a ide tam, kam mu Claire odporúčala, aby videl to a to miesto, stretol tých a tých ľudí atď. Je to zaujímavý záver, na druhej strane však treba podotknúť, že dosť useknutý – v pôvodnej verzii (o 18 minút dlhšej oproti súčasnému kinozostrihu) sa venovalo road-movie podstatne viac času a film mal dokonca iný, oveľa šťastnejší koniec.
Ale bez núteného happy-endu nám bude určite lepšie – už len preto, že by postavil skoro celý film na hlavu. Takto ostáva tým, čím ho chce režisér mať – veľmi vlastným autorským filmom Camerona Crowea. A to je najväčší problém Elizabethtown – film je snáď až príliš vlastný svojmu tvorcovi, naplno čerpá z jeho života, chrlí množstvo jeho životných skúseností, no nie všetko sa dá vpratať do jedného diela, hoci so 124-minútovou (t.j. dosť srdečnou) stopážou. Potom nám vyjde romantická línia ako iba čiastočná a nedokonalá. A línia malomeštiakov zase preplnená rôznymi charaktermi. Pre režiséra to má rozhodne určitý význam a je zaujímavé sledovať jeho snaženie. Ale tomu chýba poriadna gradácia a ostáva tak miestami až epizódnym sledom – resp. malomeštiaci sa veľmi nevyvíjajú a tá romantická časť má napokon taký zvláštny priebeh, že nie som si istý, že by po počiatočnom očarení Claire boli všetci ochotní ísť do toho vzťahu ako Drew.
Takže scenár a réžia nám tu značne varírujú – na jednej strane sú dobré a v podstate sa dajú sledovať bez ujmy, ba čo viac, niektoré momenty vám utkvú v pamäti. Ale budú to iba niektoré, ostatné sa v deji utopia a zabudnete na ne. Režisér mena Cameron Crowe si mohol v záujme vyššej kvality trošku dohliadnuť na tento fakt a podsunúť nám iba tie dobré scény a nie všetko zo svojho života, čo miestami spomaľuje sled scén. To je vlastne aj najväčšia výčitka a dôvod nižšieho hodnotenia či väčšej kritiky oproti predchádzajúcim filmom Crowea...
A v neposlednom rade sú to aj herecké výkony, ktoré možno fungujú trošku opačne ako by mali. Na jednej strane dobre až výborne obsadené menšie úlohy (Jessica Biel, Susan Sarandon, Judy Greer ako Drewova sestra), na druhej strane hviezdy formátu Orlando Bloom a Kirsten Dunst. Prvý menovaný stále nedokáže utiahnuť poriadny herecký výkon (hoci zlepšuje sa, zlepšuje). Už-už by som chcel napísať, že je to snáď úmysel a Orlando má tak pasívne hrať a len preplávať dvojhodinovým dejom. Ale na druhej strane mi jeho celková pasivita a umiernenosť nesedí k všetkým dejovým častiam, ktoré sa majú odohrať. Kirsten Dunst ponúka na jednej strane viac elánu (a ten sa v porovnaní s Orlandom cení), ale celkovo je jej výkon dosť slabý a pri potrebnej chémii sa jednoducho neprejaví naplno. Tým pádom môžete mať k romantickej línii aj určitú výhradu resp. prídete k zisteniu, že je jasné, prečo vlastne nechce poriadne fungovať vzťah pri osobnom stretnutí – kde nie je reálna chémia, tam sa ťažko tvorí aj tá filmová...
Napriek viacerým výčitkám však hodnotím Elizabethtown pomerne dobre. Prečo? Autorský film Camerona Crowea sa totiž veľmi dobré pozerá napriek viacerým chybičkám a možno si z neho odnesiete viac zážitkov ako vôbec predpokladáte (tobôž pri pohľade na plagát). Výsledných 7/10 už obsahuje jednobodový bonus za pričinenie režiséra (inak by to bolo ľahko nadpriemerných 6/10). Venovanie otcovi totiž mnohé vysvetľuje – každý sa s ním vysporiada inak, Cameron Crowe preto nakrútil Elizabethtown tak svojsky. Je to dobrý film, no zároveň aj mierne sklamanie, že nedosahuje kvalitu predchádzajúcich... Analogicky sa pohybuje asi pri Jersey Girl Kevina Smitha, ku ktorej prikvitol po svojej známej Jay&Bob jerseyovskej sérii. Toto sú jednoducho režiséri, ktorí točia ovplyvnení životom a to robí ich dielka zaujímavejšie oproti ostatným. A zároveň dávajú ďalšiu nádej do nových filmov, pretože ako vieme, najlepšie scenáre píše alebo aspoň ovplyvňuje sám život...
Elizabethtown (USA, 2005, 123 min.)
Réžia: Cameron Crowe. Scenár: Cameron Crowe. Kamera: John Toll. Hudba: Nancy Wilson. Hrajú: Orlando Bloom, Kirsten Dunst, Susan Sarandon, Alec Baldwin, Bruce McGill, Judy Greer, Jessica Biel