TESNE VEDĽA |
TESNE VEDĽA |
Ben Stiller je starý mládenec, ktorého do ženby veľa neužilo, ale zrazu sa rozhoduje medzi dvomi ženami. Akurát si už jednu vzal...
Eddie žil dlho ako samotár. Ženy sa veľmi okolo neho netočili (kto vie prečo?) a možno by aj zgegol úplne sám, no zrazu, tesne pred štyridsiatkou, sa naňho predsa usmiala šťastena a do cesty mu prihodila blonďavú Lilu. Niekoľko mesiacov spolu chodili a potom sa rozhodol oženiť sa, kým je čas a Lila mu ešte nezdrhla. Po svadbe prirodzene nasledujú medové týždne, ktoré chcú stráviť v Mexiku. Lenže tu udrie šťastena znova a na pláži sa objaví krásna Miranda. V tom momente sa zrazu v Eddieho hlave začnú mixovať rozličné pocity. Lila sa čoraz častejšie správa ako strelená a Miranda je čoraz sympatickejšia, takže dôjde k momentu, keď sa Eddie nevie rozhodnúť. Ostať s náramne panovačnou a sprostou Lilou (prečo to však nevidel skôr, teda pred svadbou) alebo dať prednosť Mirande?
Nápad o rozdelení priazne medzi dve slečny/ženy v rovnakom čase nie je ničím výnimočný a viacerí z vás sa s ním stretli aj v každodennom živte s pestrými pasážami. Už menej z vás asi postupovalo ako Eddie, ktorého nerozhodnosť vyústi do momentu, že chodí/žije s oboma ženami naraz. To už je silnejšia káva, ale nejeden seriál či film nás presvedčí o tom, že aj to sa bez väčších problémov dá. Ale zatiaľ nikdy ste nemali možnosť pozrieť sa na túto problematiku optikou bratov Farrellyovcov a ich hrubozrnným humorom! Teraz nadišiel ten čas...
...ale ak ste čakali, že Farrellyovci na vás vypľuvnú desiatky skvelých nechutných gagov, aj to budete dosť sklamaní. Ich forma z 90. rokov je totiž nadobro preč a postupujú skôr vo vytýčenom trende z aktuálnej dekády (patrí sem napríklad Ťažko zamilovaný a Bratia ako sa patrí). T.j. viac moralizujú, chránia menšiny či slabé charaktery a snažia sa im pomôcť, či dokonca vytrieskať určité posolstvá. Alebo si dokonca strihnú bláznivejšiu romantickú komédiu (Fever Pitch priamo na DVD). Problém Tesne vedľa je, že sa rozhodli skombinovať všetky existujúce koncepty do jedného. Je to svojím spôsobom pokus o romancu, obranu starého mládenca, no zároveň aj dosť nechutného humoru v niektorých momentoch.
Taká kombinácia veľmi nefunguje a skrýva viaceré problémy. Po prvé, hrubozrnný humor je miestami dosť nechutný a nepozná hranice. Farrellyovci skrátka opäť našli kombináciu sexuálnych narážok, odkazov, priameho zobrazenia a cross-overu so zvieratami v odpudzujúcom pomere. Nemám nič proti vulgárnemu humoru, ale musí byť inteligentný a skôr slovný ako obrazný a doslovný, pretože potom sa dostáva na tenkú hranicu, keď už prestáva byť vtipný. Toľko proklamovaná súlož so somárom nech je kráľovským príkladom chybnej kombinácie nápadov.
Obrana staromládenectva či ukážka náhleho správania ženy (hrdinovej manželky) je rovnako smutným elementom. Eddie totiž nie je v základe dobrý človek, akoby sa mohlo zdať, ale vykľuje sa z neho pekný hajzel, ktorý si neváži čo má, resp. nedokáže prejsť k lepšiemu, a tak bude radšej podvádzať všetkých vrátane seba. Aj v tomto prípade existuje tenká hranica, kedy chudák dobrák svojím konaním vzbudzuje sympatie a ľútosť na jednej strane, resp. nevrlosť a opovrhnutie na druhej. Ben Stiller však profiluje sám seba do druhej skupiny, a tým pádom odpadá možnosť stotožnenia sa s hrdinom. Na poli slaboduchých vtipov, či desiatok minút dlhých scén – pokusov o vážnosť, to ani inak nemohlo dopadnúť. Stiller podáva jeden z najhorších výkonov posledných rokov a Noc v múzeu je oproti tomuto kusu vyslovene skvost.
A napokon sú tu pokusy o lovestory či milostnú líniu. Predchádzajúci Fever Pitch bol oveľa lepšie vybalansovaný – love story ako základ spojená s trošku bláznivými prvkami fanúšikovstva a oddanosti. Tu nemáme nič podobné, kombo trápnych vtipov a milostného trojuholníka vyústi po hodine a pol v určitý koniec a potom sa ešte plahočíme ďalších 20-25 minút do záverečných titulkov. Určite vám je asi zrejmé, že narážam na premrštenú stopáž - 115 minút.
Farrellyovci dospeli do totálne slepej cesty. Ich upadajúca kariéra narazila na kombinované, ale pre diváka nereálne a ťažko akceptovateľné riešenie. Ak chcú šokovať trápnym humorom a pripojiť sa pomaly do tábora Epic, Scary a janeviemešteakýžánersparodujeme Movie, dobre. Ak chcú prejsť na slušnejšiu či milostnú stranu komédií, aj to je dobre. Ale v žiadnom prípade by už ani oni a ani nikto iný nemal radšej skúšať skombinovať tieto dva koncepty, pretože výsledok je zúfalý.
A z biedy ho nedokázali vytrhnúť ani herci. Stiller nehrá nič svetoborné a z dvojice dám vychádza lepšie Michelle Monaghan. Ale žiadna herečka nedokáže s Benom vytvoriť potrebnú chémiu na pár miestach, ktoré im Farrellyovci pripravili. A zase vice versa, oni nedokážu byť vtipní v momentoch, keď sa to od nich čaká, lebo podmienky na humor sú strašné. Rovnako plytko vyznieva aj pokus o romantické línie – nie sú poriadne načrtnuté, konanie je nevysvetlené a celkovo je scenár príliš samoúčelný. Dokážem si však predstaviť z fleku piatich režisérov a takého Adama Sandlera či Vinca Vaughna, ktorí by si s touto látkou dokázali poradiť oveľa lepšie. Stiller sa spojil s Farrellyovcami a doplatil.
Ale vy našťastie nemusíte doplácať či platiť vôbec nič. Ak ste zvedaví na úpadok Farrellyovcov, počkajte pár mesiacov na DVD. Ťažko sa mi núka alternatíva k Tesne vedľa, keďže podobné premiéry nie sú v dohľade. Viete čo, zopakujte si radšej Nabúchanú alebo Superbad, tam aj na druhý či tretí raz nájdete viac humoru, ako pri Tesne vedľa - na prvý.
The Heartbreak Kid (USA, 2007, 115 min.)
Réžia: Peter Farrelly, Bobby Farrelly. Scenár: Scot Armstrong, Leslie Dixon, Bobby Farrelly, Peter Farrelly, Kevin Barnett. Kamera: Matthew F. Leonetti, Hudba: Brendan Ryan, Bill Ryan. Hrajú: Ben Stiller, Michelle Monaghan, Malin Akerman, Jerry Stiller, Rob Corddry, Carlos Mencia, Scott Wilson, Danny McBride