DENNÍK PESTÚNKY |
DENNÍK PESTÚNKY |
Denník pestúnky alebo v českom a asi výstižnejšom (napriek tomu, že nie doslovnom) preklade Holka na hlídaní, je rodinný film, nepresne označovaný ako komédia, nakrútený podľa amerického bestselleru „bývalých pestúnok“ Emmy McLaughlin a Nicoly Kraus.
Annie (Scarlett Johansson) je čerstvou absolventkou štúdia antropológie a hľadá si zamestnanie. V parku náhodou stretne malého Grayera (Nicholas Reese Art) a jeho matku – „hovorme jej pani X” (Laura Linney), ktorá práve prepustila opatrovateľku, lebo si dovolila ísť na rande. Annie sa ani nestihne spamätať, a odrazu sa z nej stáva Nanny – opatrovateľka s 24-hodinovým pracovným časom. Presviedča sa, že aj takúto skúsenosť môže poňať ako terénny antropologický výskum. Vlastnú mamu (Donna Murphy) radšej pre istotu necháva v tom, že pracuje v banke. Grayerovi sa od vlastných rodičov dostáva asi toľko pozornosti, koľko nejakému módnemu doplnku, a preto niet divu, že si najnovšiu Nanny veľmi rýchlo obľúbi. Nanny čoskoro zistí, aká „usporiadaná“ je rodina, pre ktorú pracuje. Hoci sa Nanny usilovne snaží nenájsť si priateľa, zákon schválnosti na seba nenechá dlho čakať. V tom istom dome totiž žije sympatický mladík študujúci na Harvarde (Chris Evans)...
Správanie jednotlivých postáv je občas prehnané, ale inak to v daných podmienkach napokon ani nešlo. Laura Linney si úlohu hysterickej a zúfalej manželky vychutnala do detailov. Nanny si už inak ako Scarlett Johansson ani predstaviť neviem, aj keď je zvláštne, že sa podujala vziať túto úlohu - má predsa na viac. Filmová Nanny pôsobí o čosi menej bystro a rafinovane ako jej knižná „verzia“. V tých pár scénach, kde sa objaví Alicia Keys (hrá Anninu kamarátku), hlavnú postavu úplne zatieni. Škoda, že humorný tón knihy sa nepodarilo premietnuť aj na plátno. Mohla to byť predsa len komédia.
Čo sa však vo filme vyníma dobre, sú scény s červeným dáždnikom á la Mary Poppins alebo výstava ľudí v životnej veľkosti v Prírodovednom múzeu zobrazujúca typy Newyorčanov aj s popismi. Vcelku originálne a trefné.
Hlavná myšlienka filmu, ktorá tu už nespočetne veľakrát bola a ešte aj bude, je už o niečo menej originálna. Je to snímka z radu tých, ktoré upozorňujú na význam skutočných hodnôt v živote a na to, že peniaze nie sú všetko. V tomto prípade sa kladie dôraz na dôležitosť rodiny a nenahraditeľnosť matky v živote dieťaťa v hektickej dobe 21. storočia, v živote, v ktorom človeku zdanlivo nič nechýba. Príchuť nástrah moderného sveta sa síce postupne dostáva aj do slovenských podmienok, ale nie natoľko, aby si slovenské mamičky prostredníctvom akejsi „komédie“ potrebovali pripomenúť, že ich dieťa ich potrebuje. Pre tuzemského diváka je Denník pestúnky skôr priblížením spôsobu života v USA, konkrétne v New Yorku.
V záverečnej tretine sa schyľuje k dojímavej atmosfére, ktorá je celkom chytľavá - to vlastne iba potvrdzuje fakt, že ide o priemerný americký film pre nenáročného diváka. Neublíži, ale ani neohúri.
The Nanny Diaries (USA, 2007, 105 min.)
Réžia: Shari Springer Berman, Robert Pulcini. Scenár: Shari Springer Berman, Robert Pulcini podľa knihy Emmy McLaughlin a Nicoly Kraus. Kamera: Terry Stacey. Hudba: Mark Suozzo. Hrajú: Scarlett Johansson, Donna Murphy, John Henry Cox, Alicia Keys, Lewis Payton Jr., Sonnie Brown, Georgina Chapman, Nicholas Art.