MAMUT |
MAMUT |
Lucas Moodysson reprezentuje vo širšom filmárskom povedomí už dobrých 13 rokov švédsku kinematografiu. Úspornú, existenciálnu, nekompromisnú a dramatickú. Jeho najnovší film Mamut (Mammoth, 2009) sa v sebe snaží obsiahnuť celý údel ľudstva, jeho postavenie v nezvratnom toku času a dôležitosť uchopenia krásy okamihu.
Vzájomným prelínanim sa príbehov v NY, Thajsku a na Filipínach Mamut akcentuje myšlienku prirodzeného ľudského dobra kotveného v láskyplných rodinných pomeroch. A na druhej strane dáva do pozornosti výraznú nerovnomernosť životných podmienok, kde sa hlavní protagonisti nachádzajú. Rodič a dieťa sú základnou stavebnou myšlienkou v pozvoľnej prezentácii tých najobyčajnejších konaní v silnom rodinnom súznení. Gloria prežíva paradoxnú situáciu, keď otvára svoje srdce v podstate cudziemu americkému dievčaťu, pričom práve tým zabezpečuje presun peňazí z newyorskej rodiny do tej svojej na Filipínach.
Umiestnenie Lea s podpísaním zmluvy a handrkovaním sa o pár miliónov dolárov do Thajska v ňom vytvára pocit nestotožnenia sa s postavou amerického biznismana užívajúceho si luxus veľkomesta večne zahaleného smogom a obchodovaním so sexom. Odchádza relaxovať k moru do malej chatky, je očarený slonom popri ceste, nedoziernou morskou hladinou a backpackerskou komunitou. Cíti, že títo ľudia sú mu z celej turistickej miestnej mašinérie najbližší, hoci z Ellen a Jackie ma hlavu prešpikovanú na rozpadnutie.
Drahé mamutie pero reprezentuje možné vyhynutie aj ľudského pokolenia, i keď cena kúska mamutej kosti je dnes pre človeka na trhu nevyčísliteľná (alebo premrštene vyčísliteľná). Oveľa cennejšou je ale prežívaná prítomnosť, v ktorej Moodysson predkladá potreby a hodnoty v rôznych kútoch sveta s až prehnaným upínaním sa na nenahraditeľnosť rodinného puta. Príbehovú jednoduchosť dopĺňajú silné citové väzby a intenzívne prežívané situácie samoty, nudy, tichej radosti či smútku.
Mamut prostredníctvom pár protagonistov vypovedá o kolose spoločenských zákonitostí, kde primárne medziľudské vzťahy hatia obrovské medzikontinentálne vzdialenosti, odlišné vnímanie podnikateľského prostredia, bezprostredná blízkosť smrti pri záchrane ľudskej existencie. Je skromnou, no bohato výpovednou, sondou do ľudského vnútra, so skvelým výberom hudobného sprievodu (Ladytron, Amiina, Radiohead a p.). Klišéovité scény záchrany života, bangkokského turistického ošiaľu či nízkej životnej úrovne Filipínčanov sa Moodyssonovi podarilo pretkať filtrovaním emócií na veľmi komornej úrovni a opäť s dôrazom na vzťah rodič-dieťa. Bernalov výzor ale až okato nekorešponduje s majiteľom firmy v luxusnom zázemí, čiže príliš jednoznačne očakávame nadchádzajúcu zmenu potrieb, keď sa jeho Leo ocitá v exotickom Thajsku. Zato Gloria s Jackie predstavujú pevný zväzok zložený z odlišných kultúr so vzájomným citlivým prístupom dvoch takpovediac osirelých duší, hoci jedna má rodičov relatívne nablízku a na druhú čaká jej domov ďaleko na Filipínach.
Na diváka Mamut spočiatku silno zapôsobí v ohromujúcej, no minimalisticky podávanej, vzťahovej dynamike. Nachádza tu rýdze a neskazené city a potrebu spolupatričnosti, ktoré sa dobre usadia v hlave, príjemne zarezonujú v mysliach, no po čase si uvedomíme, že Moodyssonova filmová výpoveď je len ďalšou variáciou na danú tému, hoci veľmi príjemne pozerateľnou a filantropicky excelentne vnímavou.
Mammoth (Švédsko / SRN / Dánsko, 2009, 121 min.)
Réžia: Lukas Moodysson. Scenár: Lukas Moodysson. Kamera: Marcel Zyskind. Strih: Michal Leszczylowski. Hudba: Jesper Kurlandsky, Erik Holmquist, Linus Gierta. Hrajú: Gael García Bernal, Michelle Williams, Marife Necesito, Sophie Nyweide, Run Srinikornchot, Tom McCarthy, Jan Nicdao