SMRŤ V BENÁTKACH - PROJEKT 100 |
SMRŤ V BENÁTKACH - PROJEKT 100 |
Jeden z najnáročnejších filmových zážitkov v rámci Projektu 100 ponúka taliansky režisér Luchino Visconti. Vo svojej filmovej adaptácii diela nemeckého spisovateľa Thomasa Manna sa sústredil na verné zobrazenie myšlienok a symboliky slávnej novely - Smrť v Benátkach.
Benátky mimo turistickú sezónu výstižne charakterizuje myšlienka „vidieť a umrieť". Starobilé talianske mesto sa mení na chladné a tajomné a presne v tých okamihoch roku 1911 prichádza do jedného z jeho hotelov hlavný hrdina príbehu, zamĺkly, starnúci intelektuál Gustav von Aschenbach (vynikajúci Dirk Bogard). Skladateľ - ústredná postava filozofickej adaptácie Mannovej predlohy posedáva v elegantnom obleku v hale luxusného hotela, ktorého klientelu tvorí bohatá smotánka, a cíti sa priamo nasiaknutý neustálymi pochybnosťami. Až máte pocit, že on sám je pôvodcom epidémie cholery, ktorá sa kvôli turistom precízne utajuje. Aschenbachov morálny rozpad, dekadenciu a zmysel pre nemorálnosť spôsobila prítomnosť krásneho syna poľskej emigrantky Tadzia (Bjorn Andresen). Umelca vysokých kvalít a morálnych hodnôt, nečakane prekvapuje pocit prostej telesnej príťažlivosti umocnenej pedofilným zmýšľaním, keď sa objektom jeho nezlomnej pudovej túžby stáva prakticky detský objekt. Tadzio predstavuje Aschenbachov hlboko utajený sen, ktorý sa mu nikdy nesplnil a teraz sa zrazu všetko zmenilo. Predstava dostala reálne kontúry, stačí sa len dotknúť...
Dielo spisovateľa Thomasa Mana inšpirované vlastným životným príbehom, keď sa aj on sám rozhodol pre zotavenie z pracovného vyčerpania, obdivuhodným spôsobom preniesol na filmový pás režisér Luchino Visconti. Do svojej filmovej fresky preniesol hlavnú ideovú hodnotu Manovho diela, ktorú skombinoval s umením európskeho skladateľa Gustava Mahlera. Tak sa z pôvodného spisovateľa stal skladateľ, ktorého hudba sa nesie celým príbehom a tvorí základ analýz o vznešenosti umenia a zmysle života.
Smrť v Benátkach je pomaly budovaná snímka o nezdravosti a rozkladu, ktorá si vyžaduje vnímavého a pozorného diváka schopného sledovať a hlavne pochopiť všadeprítomnú symboliku. Inak sa môže stať, že z kina bude síce odchádzať omámený pôsobivou, dusnou atmosférou Benátok minulého storočia, ale inak prázdny s pocitom nepochopenia autorového zámeru.
Morte a Venezia (Taliansko/Francúzsko, 1971m 127 min.)
Réžia: Luchino Visconti. Scenár: Luchino Visconti, Nicola Badalucco. Kamera: Pasqualino De Santis. Hudba: Gustav Mahler. Hrajú: Dirk Bogarde, Bjorn Andresen, Silvana Manganoová, Marisa Berensonová.