BABYCALL |
BABYCALL |
Hrala sa s ohňom, muži ju nenávideli a nebála sa ani kopnúť do osieho hniezda. Hviezda dnes už kultovej švédskej trilógie Noomi Rapace sa stihla ešte pred Prometheom nervovo rútiť v nórskom thrilleri Babycall (2011) režiséra Påla Sletaunea. Schválne začínam zmienkou o úspešnej herečke, pretože v spomínanej snímke je výrazným ťahúňom psychopatickej atmosféry režírovanej u nás naopak dosť neznámym Sletauneom.
Mysteriózny film pozvoľna buduje ponurú psychopatickú atmosféru v malom byte a okolí činžiaku. Do príbehu vstupuje tajomná postava Andersovho nového kamaráta zo školy. No je skutočný alebo len Anniným výplodom fantázie? Zároveň Sletaune poskytuje informácie o chápavom Helgem, jeho silnom pute k chorej matke, ktorých vzťah sa nápadne podobá Anninmu vzťahu k Andersovi. Je alebo nie je sociálny pracovník reálnou postavou? Kto je záhadným susedom vlečúcim veľké odpadkové vrece do blízkeho lesa? Otázniky sa v živote Anny množia, každá postava v jej okolí dostáva nádych možného preludu Anninho vnímania skutočností.
Babycallu dominuje Annin strach z bývalého manžela, ktorý vytvára v jej hlave vlastnú spleť asociácií, no možno sa len kdesi vnútri bojí seba samej a potláča svoju minulosť... Režisér umne načrtáva možnú realitu, veľa otázok však zostáva zašifrovaných – je na divákovi, ako s predloženými indíciami naloží a postavy prijme/neprijme do reality. Neustále pochybovanie je však pre diváka únavné, príbehu chýba gradácia komplexnejšieho charakteru, pretože ak film dospeje k nejakému čiastkovému objasneniu, hneď vrhá diváka do ďalších pochybností, ktoré tú trochu jasna v príbehu opäť relativizujú.
Divák sa môže tešiť na výbornú hereckú partiu rozohranú Rapace a Jonerom. Na vrúcnu materskú obetavosť a príjemné úsporné dialógy. No línia mystérie je prekombinovaná a uberá na filmovom tempe.
Babycall (Nórsko/Švédsko/Nemecko, 2011, 96 min.)
Réžia: Pål Sletaune. Scenár: Pål Sletaune. Kamera: John Andreas Andersen. Strih: Jon Endre Mørk. Hudba: Fernando Velazquez. Hrajú: Noomi Rapace, Kristoffer Joner, Vetle Qvenild Werring