STRATENÉ DIEVČA

STRATENÉ DIEVČA

9.0

Filmová recenzia



Oscarová sezóna začína. Prvým nominantom síce bolo zrejme už Chlapčenstvo, ale Stratené dievča je výborný triler, pri ktorom si hneď niekoľko parametrov pýta cenu, lebo je ukážkou najfajnovejšej filmárčiny. Napínavý kus, pri ktorom nemusíte dva a pol hodiny dýchať, iba čakať na ďalší zvrat.

Po oslave Dňa nezávislosti nabehol Nick Dunne na bežný režim. Kúpil si noviny, išiel si čítať, skočil k sestre do baru na panáka a šomral, že dnes ho čaká piate výročie a žena mu určite prichystala hru na objavovanie pokladu. Lenže prišiel domov a tam zbadal rozmlátený stôl v obývačke, na kuchynskej linke stopa krvi a Amy nikde. Zavolá políciu, aby začali jeho ženu hľadať. No vyšetrovanie vedie k nepríjemným zisteniam: sú tu nielen stopy vedúce k darčeku na výročie, ale aj denníku, ktorý sa stáva nebezpečným dôkazom a nasvedčuje, že by Nick Dunne mohol v skutočnosti svoju ženu zabiť...



Prichádza špičkový triler, o tom svedčia už úvodné titulky. David Fincher tasí nový nápad: mení ich ako diapozitívy, s rýchlym efektným strihom a kto sa nestačí obzrieť, meno ani nezbadá. No Fincher takto vytvára veľmi nepríjemnú dynamiku, ktorú použije aj v ďalšej stopáži alebo v kontraste s pomalšími dialógmi.

Zámerne neprezradím zvraty, ktoré postupne v deji prídu (a nie je ich málo), ostanem v rovine ukážky. Stratené dievča využíva dosť nelineárny spôsob narácie; keď Nick hovorí o Amy, často skáčeme do minulosti, no tá je už prerozprávana jej monológmi. Vzniká priestor na dezilúziu i chybné domnienky. Divák je síce o krok vpred, ale v talóne je toľko prekvapení, že stále čaká, čo sa zlomí. Niekedy budete takí podozrievaví, že preskočíte aj scenáristov. No tí idú svojou cestou a prehodia vás vždy inam. To čakanie na ďalší zvrat si občas treba odložiť a sústrediť sa na ďalšie nádherné súčasti filmu.

Stratené dievča Stratené dievča

Napríklad dialógy. Toto je absolútne ukecaný film (zdravím titulkovačov), kde výmeny názorov alebo pátranie i vystúpenia v médiách tvoria silný základ. Treba ich sledovať, občas kontrolovať neverbálnu komunikáciu postáv a nechať sa uniesť monológmi. Každý má svoju pozíciu, každý núka myšlienku.

A čo bude azda najviac prekvapivé pre niektorých divákov: zmena nálady. Sú tu mrazivé pasáže, kde so zatajeným dychom sledujete, čo nájdu detektívi v dome a potom sa zrazu bavíte pri ďalšom dialógu – má síce vážny podtón, no po toľkých zvratoch sa už nedokážete neusmiať. Fincher strieda navyše aj to, čo vidieť s neviditeľnou domnienkou. Azda jedinou konštantnou je v tomto filme hudba Trenta Reznora a Atticusa Rossa, ktorí si idú svoje mručanie vo väčšine scén a navodzujú potrebnú temnotu. Je otázne, či im poputuje oscarová nominácia, po tretí raz (po Sociálnej sietiMužoch, ktorí nenávidia ženy) ladia podobné motívy, náladu, ale do filmu sa hodí hudba náramne.

No Fincher popri trilerovom motíve, či manžel zavraždil manželku totálne rozpitváva dve ďalšie témy. Prvou je absolútna analytická sonda do manželstva i súčasných medziľudských vzťahov. Nelineárna rekonštrukcia vzťahu Nicka a Amy je skvost: od prvých magických momentov pocukrovanej pusy až po piate výročie manželstva sa dozvedáme všetko a len máloktorých filmových manželov poznáme lepšie. Neskutočné detaily, budovanie, silné momenty ovplyvňujúce vzťah, vzájomná komunikácia. Až by človek odporučil film na rande nebyť okolitej temnoty a viacerých motívov.

Stratené dievča Stratené dievča

Druhou témou je omieľaný americký sen a najmä posun pozície motivácie ľudí i verejnej mienky v 21. storočí. Stratené dievča využíva média naplno, nie na rozprávanie príbehu, ale vytváranie tlaku na obeť sociálneho systému: dajú sa využiť, možno ich zneužiť, ťažko sa pred nimi skryť – a aj vo filme hrajú nie nepodstatnú rolu. Sú činiteľom, katalyzátorom, psychickou ťažobou.

Ben Affleck v jednej z najťažších rolí sa vysporiada so všetkými témami a prechádza si vlastným očistcom. Rosamunda Pike v životnej úlohe (a sem musí putovať nominácia!) manželky, takej múdrej a očarujúcej, že sa zamilujete hneď a opantá vás. Prekvapením je aj Tyler Perry, nelezie na nervy.

Stratené dievča je výborný triler, pomyselný druhý diel trilógie o nenávisti ľudí prinášanej Fincherom na filmové plátno. Odhaľuje zákutia manželstva a medziľudských vzťahov. Mrazí i baví. Je to skvost.


Gone Girl (USA, 2014, 149 min.)
Réžia: David Fincher. Scenár: Gillian Flynn. Hrajú: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris


autor Michal Korec 2.10.2014
Kinema
9.0
Metascore
7.9
Diváci
7.5
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Mysteriózny
Minutáž˝: 145 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2014

Premiéra: 26.9. 2014
Premiéra SK: 2.10. 214
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
7.9
Diváci
7.5
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Mysteriózny
Minutáż˝: 145 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2014

Premiéra: 26.9. 2014
Premiéra SK: 2.10. 214
0 z 10
0 z 10
8 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|ÚSMEV 2
1
hodnotenie 6/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.