INTERSTELLAR |
INTERSTELLAR |
Interstellar je v Nolanovej kinematografii zatiaľ najambicióznejší kúsok, oproti ktorému sa už teraz aj Počiatok javí ako ľahký akčný film. Zjednodušene sme sa zhodli: Nolan nám naložil. Veľa. Možno viac ako mnohí diváci budú schopní vstrebať. Celých 46 rokov sme nemali podobný film...
V blízkej budúcnosti sa Zem zmenila do nevľúdnej podoby. Prach pokryl obydlia, ničí úrodu, z prachu vznikajú obrovské búrky, ktoré nútia migrovať ľudí na iné miesta. Svet má iné hodnoty, jedno je isté: veľa generácií tu už nevydrží a bude potrebné pohnúť sa inam. Vedci našli spôsob a jednu červiu dieru, cez ktorú by sa mohla vydať posádka do inej galaxie. Je potrebné zlanáriť pilota Coopera na misiu, z ktorej sa nemusí vrátiť. Nikto nevie, čo leží na druhej strane červej diery a či sa misia podarí.
Rodinná dráma z ukážky je silná. Slzu asi neuroníte, ale bude na kraji: odchod Coopera od dcéry je veľmi sugestívny moment. Ich vzťah je silnou zložkou celého filmu, na Zemi i v čase, keď je ona na Zemi a on vo vesmíre. Je kľúčový v každom akte a kulminuje zaujímavým spôsobom.
Nezabúdajme na sci-fi, pre ktoré mnohí prídu. Cestovanie vesmírom tvorí priestor pre dialógy, kde sa to hemží fyzikou, teóriou relativity, horizontami udalosti, chápaním dimenzií. Vety sú prednášané rýchlo, je ich strašne veľa a keď si nezapamätáte jedno meno, ste stratení a dúfate, že príde neskôr. Pri jednom fakte sa mi to podarilo po 40 minútach a niečo nepochytíte na prvý raz vôbec. Je to hutný celok, ktorý začne na seba vrstviť čoraz viac otázok: keď si myslíte, že ste niečo pochopili (stane sa), príde iný moment, po ktorom si zapisujete do pamäti otázku na zodpovedanie neskôr. Finálny akt popiera absolútne všetko videné a jediný spôsob je akceptovať to, čo vidíme alebo mať x doktorátov.
Viaceré témy zachytáva Nolan brilantne popri dráme a vzťahoch: ľudské motivácie pri cestovaní vo vesmíre sú vynikajúce. Pocit z objavovania a fungovania nových planét je rarita, ale dáva zmysel. Je tu toľko priestoru pre fantastické herecké výkony, že neviete, komu dať vyššie skóre: McCounaghey je vynikajúci, Anne Hathaway predčí Sandru Bullock z Gravitácie trojnásobne, Michael Caine dá silný štandard, kopa iných hercov je presná (Topher Grace, Wes Bentley), najväčší objav je Mackenzie Foy. Nolan tlačí zo svojich hercov všetko: humor, emócie, múdrosť, filozofovanie, drámu, celú škálu citov.
A Interstellar musíte vidieť v kine. Musíte vidieť to dianie na veľkom plátne a nechať ohlušiť svoje zmysly. Zaklincovať zvukom motorov a počuť to ticho vesmíru. Obdivovať nový uhol kamery, ktorý Nolan miluje na vesmírnom module a neustále ho používa. Vyzdvihnúť strih a sled scén: ako sú niektoré azda príliš dlhé (ale majú dôvod!) a inokedy sa dva-tri kľúčové momenty odohrajú naraz. Na plátne vynikne odlet zo Zeme, prelet okolo Saturnu a počkajte na prelet červou dierou i nové planéty. Nehovoriac o poslednej tretine, kde sa odohrá toľko, že plátno dá akcii i iným scénam odlišný punc.
Hudba Hansa Zimmera? Hoci hlavný motív ste počuli v traileri, počkajte, koľko hudby si prichystal do jednotlivých scén a ako rozozvučí epické finálne scény. To nie je rachot Muža z ocele, ale poctivý soundtrack, kde seká iné motívy. A dobre, že Interstellar prišiel rok po Gravitácii. Tá bola v porovnaní s ním malý predkrm, ale teraz Nolan servíruje vo vesmíre hlavný chod v obsahu, forme, vo všetkom.
Spolu s Chlapčenstvom najlepší film roka. Choďte naň do kina, rozjímajte, nechajte sa strhnúť. Asi tu nevznikne všeobecný konsenzus páčivosti, ale nech. Interstellar je Vesmírna odysea našej generácie.
PREČÍTAJTE SI AJ NÁZOR PETRA KONEČNÉHO TU
Interstellar (USA/UK, 2014, 169 min.)
Réžia: Christopher Nolan. Scenár: Jonathan Nolan, Christopher Nolan. Hrajú: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain