NÁVŠTEVNÍCI 3: REVOLÚCIA |
NÁVŠTEVNÍCI 3: REVOLÚCIA |
Návštevníci mali pred dvomi tuctami rokov (áno, už je to toľko) jeden výborný nápad: zobrali dvoch ľudí z 12. storočia, preniesli ich v čase do 20. storočia a nechali ich tu robiť očakávanú paseku typu piť vodu z vécka, chrúmať drogériu či žasnúť nad autami či inými vymoženosťami. Séria mala dvojku, aj americký remake a teraz prichádza regulárny tretí diel, ktorý má rovnakých hrdinov a iné obdobie.
Píše sa rok 1793 a Godefrey-Jacquouillet sa ocitá na nečakanom mieste histórie: francúzskej revolúcii. Na námestí sa skandujú nové heslá o republike, hlavy sa kotúľajú ostošesť na hrôzostrašnom zariadení a aristokrati sú očividne pasé. Nastupuje nový režim, kde sa všetci oslovujú občan, zabavujú sa zámky a šľachta sa chysta na emigráciu. Godefrey so svojím sluhom najprv nevedia čo majú robiť a končia vo väzení, no neskôr sa dostanú von, pridajú k famílii na úteku zo zámku a putujú aj rovno do Paríža, kde sa stretnú so samotným Robespierrom. Lenže skôr ako nájdu cestu preč z tejto éry musia naraziť na množstvo ďalších osôb, zvládnuť nečakané nástrahy a nenechať sa chytiť, keď idú tvrdo po nich.
Návštevnici 3 neoslnili už francúzskych kritikov, ktorí mohli byť k vlastnej komédii zhovievaví. Dôvodov pre nízke hodnotenie je viacero, všetky končia pri scenári. Je nekonzistentný, neexistuje hlavný dôvod presunu na koniec 18. storočia, absentuje protivník, motivácia dua konať (s výnimkou dostať sa preč – ešte sa nezhodnú, jeden chce ísť späť a iný do súčasnosti) a navyše sa rozpadne iba na sériu epizód. Tie nechcú nasledovať jasnú postupku; na rozdiel od iných situačných komédií, ktoré postupujú podľa modelu scén s postavami, momentmi alebo pointami, tu neviete čo bude nasledovať. Na jednej strane fajn, aspoň vás autori držia v strehu, na druhej vás rýchlo môže opustiť motivácia.
18. storočie je totiž nádherne zobrazené, všetky kostýmy, lokality (hoci české) sedia a je zaujímavé pozerať na dobový film. (S výnimkou, že Dies Irae by nemohli odznieť; hoci Mozart mal túto pasáž Requiem skomponovanú, ešte sa nehrala.) Francúzska revolúcia fičí naplno, gilotíny dtto, ale ten najsilnejší element – Návštevníci v inej dobe – nie je veľmi využitý. Sú vytrhnutí z rolí, autori sa ich snažia dostať do nechápavých pasáží, ale vyhoďte predmety z minulosti a veľa vám neostane. Porovnávanie kúpeľne z roka 1793 s budúcou v očiach francúzskeho sedliaka je síce bizarné, ale dosť nevyužité. Jedine línia prehodenia postavenia môže vyvolať úsmev: Godefrey je hromotĺk do počtu, zatiaľ čo Jacquouillet je vnímaný ako známy strýčko. Scenáristi líniu pár ráz načrtnú, využijú a hneď odhodia preč.
Namiesto toho rozohrali bizarnú nudu, kde sa v dlhočizných scenách strieda tucet postáv a niektoré sú vyslovene do počtu ako napríklad pekná Viktória. Sú tu klasické elementy: zmeny a omyly, narážky na menšiny, prekvapivo veľa infantilného humoru (neladí s odfaklenými hlavami či nohami z úvodu). Paradoxne filmu pomáha aj český dabing, ktorý venuje známym hercom osvedčené hlasy a hoci je patrične ukričaný, do tohto komediálneho miš-mašu sa celkom hodí.
Návštevníci 3 navyše trvajú celých 110 minút a dokonca majú takmer otvorený koniec. Bez nutnosti prezradenia treba len načrtnúť, že sa naši hrdinovia posunú v čase ešte raz ďalej a zrazu... prejde pár scén a nabehnú záverečné titulky. Zrejme iba starší detskí diváci sa budú celý čas baviť naplno a užijú si túto trojku, hoci minulé filmy ani nemuseli vidieť. Dospelý sprievod to bude mať ale ťažké.
Les Visiteurs: La Révolution (Francúzsko, 2016, 110 min.)
Réžia: Jean-Marie Poiré. Hrajú: Christian Clavier, Jean Reno, Franck Dubosc, Karin Viard, Sylvie Testud, Marie-Anne Chazel, Ary Abittan