PROTI SVOJEJ KRVI |
PROTI SVOJEJ KRVI |
Michael Fassbender má ženu, dve deti, tvrdého otca, skvelé kriminálne skúsenosti a nulové vzdelanie. Niekde vnútri tuší, že jeho život v karavanovej kolónii za mestom nie je to najlepšie, čo by mal zažiť a túži po tom, aby raz z tohto kolobehu vypadol a doslova zaparkoval karavan inde. Je starostlivý tato, čo chce dopriať svojim deťom vzdelanie, no je zrejmé, že v tomto prostredí dlho vyrastať nemôžu.
Je to takmer klasický príbeh, kedy sa chlap snaží dosiahnuť vyššie méty ako jeho otec a nedopustiť, aby sa jeho deti dopúšťali rovnakých chýb. A v tomto smere niet čo vytknúť pozícii, do akej sa dostal, lebo u nás sú niektorí na tom podobne (viaceré rómske osady). Dlho vám bude vŕtať v hlave, z čoho táto kolónia žije, keď nič nerobia, iba sedia pri ohníku, chľastajú a majú štvorkolku či fajn oblečenie.
Odpoveď prichádza rýchlo – keď veľký tato Cole nariadi, že v noci idú lúpiť do poriadneho baráku a vykľuje sa z neho sídlo VIP politika, pod ktorého spadá polícia či iné zložky anglickej spoločnosti. Teraz sú na krku famílii všetci a je otázka času, kedy už ani efektné naháňačky nepomôžu a doľahne na nich osud. Lebo ako veľký tato hovorí, vo väzení si to raz odkrúti každý...
Hoci sa Proti vlastnej krvi profiluje ako skôr nezávislý britský film, vás prekvapí dravosť akcie, s akou štartuje v úvodnej scéne naháňačky. Je to rýchly vstup do spoločnosti na okraji spoločnosti, v ktorej máte neraz problém s niekým sympatizovať, na výber je úzka paletu postáv a bizarných charakterov.
Fandiť vyvrheľom nie je v kine problém (Suicide Squad?), životný štýl skupiny je priamo odsúdený na zánik v momente, keď jeden nechce zdvihnúť kotvu a druhý vie, že v záujme bezpečnosti je to jediná šanca. V tejto skupine je toľko zničených snov, že jedine únik Fassbenderovej rodiny má zmysel...
Lenže už si zavarili a je neskoro. Rovnako ako je neuveriteľné sledovať, že titulná postava vie skvelo jazdiť a vyhýbať sa polišom v prvej tretine, tak je občas ťažšie veriť, že v druhej tretine ich nevedia lapnúť. Majú dobré alibi, dokážu sa vymaniť, no čím sme ďalej, tým sa slučka sťahuje a zrejme ich stihne ťažký osud. Najväčší problém hrdinu je vzdorovať vlastnému otcovi a pri papuľnatej manželke je prirodzene pod tlakom zo všetkých strán, takže iba robí to najlepšie, čo môže... No silný vplyv tatka a ich pozícia mimo komunity vedie k neľahkému finišu.
Proti vlastnej krvi je príbeh otca a syna. Je to sonda do komunity britskej spoločnosti, kedy si poviete, že ani Veľká Británia nemá rovnaké šance pre všetkých a ľudia tu žijú hrozne. Ale najťažšie je ukázať, ako je náročne vymaniť sa zo zabehnutého koloritu, životu na dlh, ktorý raz bude treba splatiť alebo zabezpečiť tým druhým lepší život, keď ho sami nemáme. Je to v jadre sociálna dráma a má neľahké scény. Je to film s prekvapivo dobrými akčnými scénami, najmä naháňačky patria k tomu najlepšiemu a zároveň sa nepozerá príliš ľahko v čase, keď je hrdina zatlačený do kúta.
V momente, keď preniknete hlbšie do rámca filmu objavíte, že zápletka nie je hlboká. Vzťah oboch mužov nie je do detailov vykreslený a viac-menej ich ťahajú práve Michael Fassbender a Brendan Gleeson. Hocikedy sú na plátne spolu, napätie sa dá krájať, čo sa dá pripísať démonickému Coleovi v podaní Gleesona. Fassbender maká ostošesť a vďaka nemu si z jednotlivých scén skladáte profil jeho Chada a držíte mu palce v čase, keď sa proti nemu začnú obracať mnohí.
Je to práve trojgeneračná symbióza v malej komunite, ktorá túto kombináciu krimi a sociálnej drámy nakoniec vytiahne v hodnotení do slušných bodov. Vzťah otcov a synov i deda a vnuka – ich životy, chyby a nápravy, nádeje i sklamania. Nie je to iba mužský film, ale najmä chlapi dilemy pochopia.
Trespass Against Us (UK, 2016, 99 min.)
Réžia: Adam Smith. Scenár: Alastair Siddons. Hrajú: Michael Fassbender, Brendan Gleeson, Lyndsey Marshal...