TMAVÁ MYSEĽ |
TMAVÁ MYSEĽ |
Štúdio Fox si na každé leto šetrí nenápadný film podľa knihy pre tínendžerov. Občas vystrelí bravúrne (najmä keď sa adaptoval John Green), inokedy skôr páli do divákov v rámci možností. Tmavá myseľ má solídny angažmán v podobe režisérky Jennifer Yun, no ani tá nedokázala vtisnúť tejto ľahučkej dystopickej sci-fi niečo nevídané...
Osobne mám tieto menšie young-adult filmy celkom rád, neraz vedia prekvapiť nápadmi aspoň v prvej polovici. V druhej sa zväčša rozpadnú alebo stratia dych pod vplyvom snahy zaradiť väčšiu akciu, na ktorú nemajú rozpočet. Tmavá myseľ má od začiatku klasické intro prerozprávané hlavnou hrdinkou, prvých 10 minút sú nám vštepované základy sveta, kde sú deti napadnuté asi vírusom, zomiera väčšina z nich a ostatní získajú schopnosti nebezpečné pre spoločnosť. Nový režim ženie detí do táborov a sú rozdelené do skupín podľa farieb: zelení inteligentní, modrí tasia telekinézu, zlatí ovládajú elektrinu, červení manipulujú s ohňom a oranžoví majú najväčší dopad, lebo dokážu ovplyviť mysle ostatných...
Čo urobia USA po zistení detských schopností? V koncentračných táboroch budúcnosti sa snažia tých najnebezpečnejších zlikvidovať a ostatných ako-tak využiť. Je zrejmé, že ten systém nemá šancu dlho vydržať, rebeli a frakcie sa črtajú na rôznych miestach. Sú tu lovci (čím väčšia korisť a nebezpečnejší cieľ, tým tučnejšia odmena), je tu dáka Liga (niektorí sa jej vyhýbajú, iným aj imponuje) a do toho sa spomína dáke miesto, kde by boli všetci v bezpečí.
Dej sledujeme očami titulnej hrdinky Ruby Daly, ktorá je okamžite zaradená medzi oranžových, takže to má hneď ťažké, lebo všetci jej idú po krku. Prvú rutinnú kontrolu zvládne, no po niekoľkých rokoch sa vďaka istým okolnostiam dostáva preč, stretne ďalších mladistvých a bude s nimi ďalej putovať. Jej prvou úlohou je dostať sa späť domov, no neskôr začne svoje ciele prehodnocovať – a najmä, po prvý raz si uvedomí aj svoje schopnosti, ktoré mimo múrov tábora môžu nájsť úplne iné využitie...
Znie to ako variácia na X-Menov a mladistvé zaradenie protagonistov tomu nasvedčuje, no nielenže tu chýba poriadny líder ako profesor Xavier, v tomto svete toho absentuje oveľa viac. Celá zápletka je postavená na príliš jednoduchom rozdelení detí a nemohúcej spoločnosti s nimi niečo robiť. Prvky ako Lady Jane (lovkyňa za odmenu) sú vystrihnuté ako z iného filmu (uplatnila by sa v Mad Maxovi, no aj by rýchlo skončila) a ostatné nie sú príliš rozpracované. Márne budete hľadať aj poriadneho záporaka, proti ktorým by sa skupina mohla postaviť. Tým pádom sčasti trpí konfikt, resp. ho scenáristi nevedia vybudovať. Niežeby sme potrebovali klasickú zápletku v každom filme, no niečo pestré či nevídané by sa hodilo. Potom si film len ťažko hľadá scény, kde by mohol vyhrotiť niečo dramatické...
Ostáva nám solídne intro, nádej v prvej polovici filmu, no čím sme ďalej, tým viac prešľapov nás čaká – lebo vidieť iba ďalší film, kde skupina trošku obdarovaných putuje naprieč svetom, to je málo. Prvá hodina má pritom dobré momenty, skupina štyroch odlišných dokáže dobre kooperovať (až takmer na konci si uvedomíte, že sú zastúpení po jednom členovi s inou schopnosťou) – lenže čomu to slúži, keď sa v druhej polovici dostaneme do inej lokality, kde prídu silené momenty, obrátené motivácie, zmena kabátov a nepôsobí to príliš presvedčivo.
Ak sem prídete na akčné scény, je ich tu pár, no film sa nesnaží postaviť dianie iba na nich. Veľmi rád kopíruje, taká manipulácia vstupnou bránou by sa sotva páčila Magnentovi z X-Menov a Bryan Singer musí zlomiť palicu v prvej štvrťhodine. Nasadenie veľkej hrozby alias červených pôsobí nútene, finále vám tiež rýchlo vyšumí a tým, že film vychádza z knižnej ságy a je iba adaptáciou jednotky...
Napokon je tu malá výčitka voči nie príliš sympatickým hercom. Amandla Stenberg nebola dobrá ani v romanci Láska stojí za všetko a tu je ešte slabšia. Harris Dickinson ako Liam je len princ Krasoň, čo má talent, no doplatil na scenár. A podobne aj ďalší. Gwendoline Christie ako Lady Jane reálne nemá čo hrať – po jej obsadení v Star Wars ako Captain Phasma ide len o ďalšiu rolu do počtu...
Tmavá myseľ mala istý potenciál, no dokázala z neho využiť málo. Režisérka Jennifer Yuh Nelson sa snaží aj zachrániť výsledok, no scenár, herci a kopa veci jej nepomáha. Formálne film vyzerá i znie dobre.
The Darkest Minds (USA, 2018, 104 min.)
Réžia: Jennifer Yuh Nelson. Scenár: Chad Hodge, Alexandra Bracken. Hrajú: Amandla Stenberg, Mandy Moore, Bradley Whitford, Harris Dickinson, Miya Cech, Gwendoline Christie ...