MAMA BRASIL |
MAMA BRASIL |
Z opačnej strany sveta dorazila do našich kín autentická sonda do života obyčajnej brazílskej rodiny. Distribučný názov napovedá, kto je hlavnou hrdinkou aj koho reprezentuje. Mama Brasil nás pozýva nahliadnuť do duše svojej krajiny, aby nám predstavila univerzálnosť vzťahov v základnej bunke spoločnosti a preverila hĺbku citov jednej matky.
Snímka nominovaná na Veľkú cenu poroty za najlepší svetový hraný film na festivale Sundance zachytáva pulzujúci život brazílskej rodiny z nižšej strednej vrstvy. Rovnako ako väčšina podobných rodín čelí existenčným problémom, no prvotným cieľom tvorcu nebolo vykresľovať nevyhovujúce podmienky života, ale preniknúť do citových väzieb členov rodiny. Obišiel tak žáner ťaživej sociálnej drámy a nakrútil úprimným citom naplnený smutno-smiešny príbeh s dôrazom na matkino prežívanie.
Film je presne taký, ako jeho hlavná hrdinka Irene. Občas dojíma, občas mätie, sem-tam prekvapí a niekedy plynie jednoducho a priamočiaro, aby sa zmestil do vzorca osudov ľudí z rovnakého prostredia. Hoci sa sekundárne dotýka existenčných problémov, v prvom rade sa snaží poňať existenciálne strasti hlavnej postavy. A tak ako matka odovzdáva kus svojej lásky svojim deťom, aj film na diváka prenáša kus úprimnej srdečnosti.
Chlad racionality ustúpil láskavosti emócií a pred nami sa rozvinie obyčajne neobyčajný príbeh priehriaty čistým materinským citom. A že môže byť aj poriadne sebecký, nám Irene dokazuje pri svojom najstaršom synovi, ktorý dostane ponuku ísť študovať a hrať hádzanú do Nemecka. Vie, že je to pre syna veľká šanca žiť lepšie, napriek tomu sa škodoradostne teší, keď mu pre odchodom začne byrokracia hádzať polená pod nohy. Irene je však len milujúcou matkou nepripravenou na zmeny, aké život ženám prirodzene prináša.
Hlavná protagonistka Karine Teles sa spolu s režisérom Gustavom Pizzim podieľala aj na tvorbe scenára a jej herecký výkon patrí k najväčším kvalitám snímky. Vďaka ľahkosti, akou prezentuje duševné poryvy svojej hrdinky, divák nadobúda dojem, že sa nepozerá na hraný film, ale na skrytou kamerou nakrútený život jednej obyčajnej ženy.
Režisér priznáva, že sa pri tvorbe inšpiroval vlastným životom a hoci ho neoznačuje za autobiografický, je preňho veľmi osobný. Zrejme aj z toho dôvodu zaangažoval svoju bývalú manželku a obsadil ju do postavy Irene. V úlohe dvojčiat zas máme možnosť vidieť ich vlastné deti. Obaja tvorcovia navyše nahliadli do vlastnej minulosti, keď oni sami odišli z domu. Režisér ako 16-ročný a hlavná predstaviteľka ako 17-ročná. Spolu sa tak zamýšľajú, aké mohli byť pocity ich matky, ktorá sa musela vyrovnať s ich predčasným osamostatnením. Okrem vzťahu matky a detí sa však snažia uchopiť aj ďalšie témy. Vidíme nielen relatívne harmonický manželský zväzok, ale aj ten z druhej strany. Prepašovali sem tak i problém domáceho násilia, ktoré musela znášať Irenina sestra.
Žiadny problém však nie je neriešiteľný, a tak k tomu pristupuje aj snímka Mama Brasil. Nič negatívne nezakrýva, no snaží sa vniesť svetlo tam, kde zvyčajne býva tma. Rozplýva starosti, láskou prežaruje problémy a necháva plynúť príbeh jednej rodiny prirodzene bez prebytočnej fabulácie. Správne dávkovanie emócií a čistota citov v úprimnom portréte brazílskej rodiny robí z filmu príjemný zážitok. Nie však taký, aby v nás rezonoval dlhší čas.
Benzinho (Brazília / Uruguaj / Nemecko, 2018, 95 min.)
Réžia: Gustavo Pizzi. Scenár: Gustavo Pizzi, Karine Teles. Hrajú: Karine Teles, Otávio Müller, Adriana Esteves ...