CHRISTOPHER ROBIN |
CHRISTOPHER ROBIN |
Christopher Robin je veľmi zaujímavý počin, ktorý v našich končinách skrýva obrovský hendikep. Je to výsostne americká/britská látka, ktorá nemá u nás takú výraznú podporu ako inde. Macka Pútu síce poznáme, vychádzal aj rovnomenný časopis, ale kto vie, koľko detí by z fleku vymenovalo všetkých jeho kamošov. Práve na nich a chlapcovi menom Christopher Robin je postavená celá táto verzia. Nie je to iba živá verzia Macka Pú, film sa snaží o väčší presah, zaberá aj témy tvorcu či dospievania.
Začína zvláštnou scénou, kedy sa mladý Christopher Robin lúči s Mackom Pú, Prasiatkom a ďalšími, aby nastúpil do internátnej školy. V bleskovom prológu zistíme, že postupne trávil roky na škole, stratil otca, spoznal manželku, narodila sa mu dcéra a dnes maká vo Winslow fabrike na kufre a trčí pred ním strašná dilema: zosekať náklady alebo vyhodiť ľudí – a najmä vysvetliť svojej rodine, že s nimi nebude môcť ísť na víkendovú chalupu. Keď mama s dcérou odídu (s kyslými tvárami,), je pred hrdinom náročný víkend plný čísel, no spestrí mu ho Macko Pú, ktorý príde do Londýna s klasickým problémom: stratili sa mu kamoši v 100-akrovom lese a prosí Christophera, aby mu ich išiel pomôcť hľadať. A tak sa Christopher Robin v dospelej podobe dostane do miesta, ktoré roky nenavštívil – a neskôr sa Pú s partiou vydávajú pomôcť mu do Londýna...
Christopher Robin sa pomerne ťažko vysvetľuje, akoby v sebe spájal viacero filmov pre veľa publika. Klasickú epizóda Macka Pú o stratených priateľoch. Civilnú líniu, kde si workoholik má uvedomiť cenu rodiny. Nechýba príbeh o chlapcovi, ktorý vyrástol v dospeláka (takmer) bez fantázie. A je tu bláznivý prechod reálnej osoby do fantastického sveta a vice versa, bláznivý výlet detských postáv k nám. Päť častí v jednom celku, pričom každá je solídne prepracovaná a celok sa snaží ako-tak držať, no naráža na malú bariéru: dejový tmel stopercentne nedrží pokope, len tie epizódy sú celkom fajn.
Marc Forster má za sebou veľa filmov a najmä Hľadanie Krajiny-Nekrajiny, ku ktorej nemá ďaleko. Christopher Robin je však predsa len odlišný – má osobité postavy v podobe zvieratiek, ktoré dávajú vlastné múdra a filozofie. Detskému divákovi sa budú zdať milučké, no ich hlbšie vyznenie núka iný zmysel. Akoby aj tie najjednoduchšie vety Macka Pú (z ničoho je niečo niečo, vždy putujem niekam) pôsobili abstraktne a nedokázali ste ich pochopiť, no sú aplikovateľné na životné pravdy. Nemusia zabrať ultimátne, ale keď sa nad nimi zamyslíte, filozofia Macka Pú je celkom uchopiteľná. Napríklad niektoré hry na slovíčka, ktoré pochopia inak vstrebávať svet, hoci sú v jadre iba detskou hrou.
Vydať sa x-tý raz hľadať priateľov Macka Pú nie je originálna línia, ale pochmúrny svet a postupné objavovanie starých známych má svoje čaro. Zatiaľ čo prvá polovica pôsobí civilne a Macko Pú vám občas vadí, neskôr mu prídete na chuť a jeho prosby (hľadať priateľov) začnete vnímať citlivejšie. Aj jeho pohľad na Christopherovu rodinu. Aj pri návšteve v 100-akrovom lese dostanete opäť priestor abstraktno, na ktoré musí naskočiť aj Christopher Robin (súboj s Heffalumpom), no je to cesta ako si získať zvieratká. Znie to ako nesmierny guláš, no abstraktné tóny odlišujú film od mnohých tuctových.
Aby však detský (a aj dospelý) divák dostal konkrétnejšiu víziu, dočká sa v poslednej tretine prechodu Macka Pú a jeho partie do nášho sveta, ktorý je konkrétny, hovoriace zvieratka šokujú mnohých (efekt sa nezunuje) a pribudne aj viac akcie – naháňačky na aute, lietajúci kamoši, dobehnutie mítingu. Pre všetkých, ktorým sa abstraktné pasáže budú pozdávať menej, to bude určite séria scén, ktorá im zvýši hodnotenie – a tým druhým snáď nebude vadiť natoľko, aby svoje skóre znížili. Z toho vyplýva, že Christopher Robin sa snaží o náročnú úlohu: pokryť viaceré skupiny divákov naraz, no je to za cenu, že nemôže obe zasiahnuť stopercentne. Je ťažké byť abstraktný i konkrétny zároveň.
Marc Forster však zvláda, čo môže a vypomáha si kvalitnými hercami (Ewan McGregor fajn, Hayley Atwell ako manželka je top), rýchlym strihom, pôsobivou citlivou hudbou i kvalitnou výpravou či efektmi. Krásne titulky by ste si užili aj viac ráz, navyše ukážkovo posúvajú dej rýchlo vpred. Celok sa posudzuje pomerne náročne, absencia dabingu posilňuje orientáciu na dospelých a trošku staršie deti. Toto je iný Disney ako pri animákoch či adaptácii klasík – akoby Krajina-Nekrajina nebola ďaleko...
Christopher Robin (USA, 2018, 104 min.)
Réžia: Marc Forster. Scenár: Alex Ross Perry, Tom McCarthy, Allison Schroeder. Hrajú: Ewan McGregor, Hayley Atwell, Bronte Carmichael, Mark Gatiss ...
4783.