ROBIN HOOD |
ROBIN HOOD |
Po otváracom týždni nového Robina Hooda zavládlo údajne v Hollywoode veľké vzdychanie a malé zdesenie. V Lion’s Gate zistili, že ich 100-miliónový projekt bude mať v Amerike problémy a musia sa začať spoliehať na Európu či iné trhy, aby sa vôbec zaplatil. A tri ostatné štúdia, ktoré svojho času tiež laškovali s vlastnými projektmi na Robina Hooda si vydýchli, že to radšej neskúsili. Warneri mali plán a vymenili ho napokon za Kráľa Artuša od Guya Ritchieho. Disney videl cez svoju optiku nového Hooda v štýle Pirátov Karibiku. Najbližšie k aktuálnemu výsledku mali asi borci zo Sony špekulujúc o štýle Rýchlo a zbesilo či Mission: Impossible. Hoci najradšej by som videl všetky štúdiové pokusy...
Snaha interpretovať starú dobrú klasiku pre dnešnú generáciu odchovanú na megaakčných sériách fakt vyúsťuje v nadupanú verziu Robina Hooda vo forme Rýchlo a zbesilo. Rapídne rýchle rozprávanie deja, zrýchľujuce i spomaľujúce scény, bláznivé akcie v meste, kde ide o veľké prachy a občas sa prepadne nejaký ten transport s peniazmi. Vymeňte trezor z Ria za ozbrojené vozy na anglickom panstve a máte približnú predstavu.
Spočiatku je pritom rozprávanie síce poňaté ako variácia na starú klasiku, kde Robin z Loxley funguje ako šľachtic, nájde si lásku Marian, no potom putuje na križiacke výpravy a bojuje za Anglicko. Tam sa trošku búri proti štýle boja, dokonca zachráni jedného protivníka, a tak putuje naspäť do domoviny, kde zistí, že drahá mu zdrhla za iným, šerif mu zhabal panstvo a navyše drancuje obyvateľov. Nechce to nechať tak, preto sa s dovezeným chlapíkom (dostane meno Malý Jon, hoci meria 1,75m) dohodne, že podstúpi náročný tréning a stane sa ochrancom ľudu, bude brať bohatým a rozdávať chudobným. A popritom možno odhalí pár spiknutí a premyslí si, či je to s Marian skutočne prehraná partia...
Bolo by ľahké označiť Robina Hooda za multikultúrnu zlátaninu s mnohými rasami a všakovakými motiváciami postáv. Je to zbrklý, súčasne dynamický kúsok, ktorý sa vykašľal na klasickú púť hrdinu a alternuje ju neuveriteľne prekrútenými vecami. Má tam postavy zhodných mien, no kontext vypálil úplne iným smerom: ak budete ochotní experimentovať s očakávaniami i autormi, zabavíte sa aspoň prvú hodinu.
Množstvo prvkov, ktoré sú autori ochotní vložiť do scenára, je miestami neuveriteľné: sú tu križiacke výpravy a ich prekrútená pointa, je tu neľútostný šerif kujúci pikle s mešťanmi i cirkvou a to ešte nehovoríme o jeho baniach či komplote. A aj príchod kardinála či celý ekosystém má podivné nuansy fungovania, ale je zábavné ho odhaľovať a zisťovať, kto je tu vlastne šéf...
Rýchlo sa objaví aj náznak milostného trojuholníka, no jeho problémom je obsadenie 50-odtieňového Jamieho Dornana, ktorý sa stáva ľahkým terčom pre Robina a jeho polovičnú snahu získať Marian späť. Pri hereckom obsadení okolo priemeru osciluje Taron Egerton (žiaľ, druhý Eddie či Kingsman sa nekoná) a Jamie Foxx si tu robí zo všetkých srandu. Eve Hewson je fajn objav do pár scén a tradičný záporák Ben Mendelsohn hrá to isté: podľa očakávaní naštvaného, reči prednášajúceho... hajzla šerifa.
No aj pre tých, čo sú ochotní hodiť mytológiu za hlavu a užiť si Robina Hooda na steroidoch príde po hodine stopáže vizuálna i pocitová únava. Najprv je to vtipne prepálený film: bizarný štart i neskoršie sekvencie vrátane bleskového tréningu (najprv je Robin priemerný lukostrelec, keď si trošku zacvičí, skolí aj štyroch naraz) a postupné zapadanie do akožesmotánky (mnohých bude asi interesovať odkiaľ berie prašule, keď mu všetko čmajzli) prinesie pár intríg i ďalších postáv.
No neskôr sa už vlečieme od jednej heroickej scény do druhej: bane tu pôsobia ako makačky z Pána prsteňov, v starých reáliách sa odohráva moderná akcia a do toho duní hudba, čo sa snažila čosi naplno vykradnúť a štyri dni pátram čo presne. Od originálneho soundtracku má ďaleko, hoci sa dobre počúva hodinu v práci.
Áno, akcie tu nie je málo – sú tu stredoveké bitky, prepadnutia vozov, kľúčových miest, infiltrácie do nepreniknuteľných zákutí a digitálna produkcia sa snaží o veľké veci. No tam vnútri je to naťahovaný film, ktorý by pri lepšom strihu dorazil na úroveň priemeru, no tých 116 minút je už moc a keď sa asi každých 10 minút pozriete na hodinky, neveští to nič dobré. Ak sa náhodou nájde dostatok divákov, rysuje sa tu aj šanca na dvojku...
Robin Hood (USA, 2018, 116 min.)
Réžia: Otto Bathurst. Scenár: Ben Chandler, David James Kelly. Hrajú: Taron Egerton, Jamie Foxx, Ben Mendelsohn