THE CALL |
THE CALL |
Originálnych žánroviek máme čím ďalej tým menej. Diváci si žiadajú overené témy aj postupy. Filmári tak za zdaním originality siahajú k starší kúskom, ktoré moderná generácia nemá príliš v oku. Niekedy sa podobný pokus vydarí viac, inokedy menej. Najviac záleží na tom ako zábavne sa podobný koktejl podarí namiešať. Nedávnej Netflixovej akvizícii sa to našťastie darí dostatočne. Aj vďaka exotickému juhokórejskému pôvodu.
Do života Seo-yeon (Shin-hye Park) sa vrúti nadprirodzený prvok. Zazvoní telefón a na druhom konci je hovor z minulosti. Young-sook (Jong-seo Jun) je mladá dievčina, terorizovaná svojou macochou. Zistia, že spoločne dokážu ohýbať zmenou minulosti prítomnosť. Ale ako už vieme z iných filmov, to môže mať neblahé následky. A tentoraz čaká hlavnú hrdinku veľmi nemilé a kruté prekvapenie. Aké to je, nebudem prezrádzať. Aj v tomto prípade totiž platí, že film si užijete tým viac, čím menej o deji viete.
The Call mieša prvky Frekvencie, Osudového dotyku a ľubovoľného deväťdesiatkového psychothrilleru. Robí to elegantne, napínavo a prekvapivo. Žáner sa filmu sa z času načas mení a diváka necháva krásne v strehu. Hlavne druhá polovica, keď sa karty rozdajú na stôl je riadne napínavá. Hlavnú zásluhu na tom má scenár. Ten je síce (možno až príliš očividne) kompiláciou viacerých videných filmov, no aj napriek tomu dokáže prekvapovať.
Občas použije to najtvrdšie klišé, aby ho neskôr poprel a tento prístup drží diváka v príjemnej neistote. Takisto časové paradoxy sú vymyslené chytľavo. Našťastie (?) si tvorcovia postavili pravidlá jednoduchšie ako je zvykom, takže sa v nich aspoň príliš nezamotávajú. Zabudnite na komplikovanosť Tenetu. Tu sa rieši kauzalita skôr v intenciách Návratu do budúcnosti. Pre niekoho to bude možno až príliš zjednodušujúce, ale tvorcom to ponúka viac kreatívnej slobody pri budovaní napätia.
Takisto sa podarili hlavné postavy. Ústredné duo má potrebnú chémiu. Konflikty a morálne dilemy sú poriadne zapeklité. Najmä hlavný zvrat sa veľmi podaril a je osviežujúce sledovať podobný film ako boj o prežitie, namiesto klasického pátrania. Hlavná hrdinka je v podstate bezmocná a nikdy nevie, čo sa v minulosti dokáže zmeniť. Rovnako tak sa opäť potvrdzuje ako dôležitý je pre podobný druh filmu kvalitný záporák. Ten je nepredvídateľný a schopný všetkého.
Herečky Shin-hye Park a Jong-seo Jun dokázali svoje charaktery elegantne predať a scenár im poskytuje množstvo situácií ako zažiariť. Nie sú tak obmedzované klasickým behaním a kričaním. Môžu zo svojho talentu ukázať viac, než býva v tomto žánri zvykom. A pomáha im v tom aj režisér. Debutant Chung-Hyun Lee zvláda formu, rovnako ako obsah. Trikovo je síce jasné, že sa nehýbeme v megalomanskej produkcii, no ostatné aspekty má pekne v rukách. Jedine možno škoda absolútneho záveru. Ten môže byť pre niekoho príliš zmätený. Na druhej strane ponúka pri mládeži tak populárny midnfuck faktor.
Podobne ako pri Frekvencii, Deja Vu, nedávnom Mirage (takisto veľmi odporúčam) alebo aj Terminátorovi platí, že sa netreba úplne sústrediť na logické detaily. Nie sme na piesočku 12 opíc, kde sa s paradoxami pracuje pravdepodobne najefektnejšie. Treba mať pred očami snaživú a kvalitnú žánrovú záležitosť, ku ktorej podobné logické prešľapy patria. Navyše nejde o nič tragické.
The Call je príjemným príspevkom do čím ďalej populárnejšieho žánru “časového thrilleru”. Neprináša nič nové, ale s tradičnými prvkami narába šikovne a divácky vďačne. Dokáže správne napínať aj zamraziť (občas doslova). Aj preto je dobre, že sa objavil na Netflixe, kde sa k nemu dostane viac ľudí. Pokiaľ nemáte podobných filmov stále dosť, môžete si pokojne bodík pripočítať.
Čo je dôležité dodať, pôvodný scenár napísal Sergio Casci a ten bol sfilmovaný pod názvom The Caller ešte v roku 2011. Čiže práve čítate recenziu na remake deväť rokov starého celovečerného príbehu, ktorý pôvodne existoval aj vo forme televízneho krátkeho 25 minútového filmu pre minisériu Two Lives ešte z roku 1998.
P.S. Nakoniec malé varovanie. Film je dostupný aj s anglickým dabingom. A stále platí, že uprednostnite originál, pretože ten dabing je neskutočne príšerný.
Kol (Južná Kórea, 2020, 112 min.)
Réžia: Chung-Hyun Lee. Scenár: Sergio Casci (pôvodný scenár), Chung-Hyun Lee. Hrajú: Park Shin-Hye, Jong-seo Jun, Sung-ryung Kim ...