NEWS OF THE WORLD |
NEWS OF THE WORLD |
Klasický western nemá v našich končinách na ružiach ustlané. Tradične americký žáner je u nás populárny najmä vďaka svojich európskym reimagináciám (nemecké Winetouovky, talianske spaghetti westerny). Aj v krajine svojho vzniku sa už málokedy dočkáme niečoho odkazujúcemu ku zavedeným koľajom. Väčšinou ide o demýtizácie alebo nový pohľad. Paul Greengrass (Let č.93, najlepšie Bournovky) sa ale odvážne vracia k cestičkám, po ktorých sa pohybovali velikáni ako Howard Hawks, John Ford alebo William Wyler.
Kapitán Kidd (Tom Hanks) cestuje po občianskej vojne Texasom a žíví sa čítaním novín jeho obyvateľom. Na jednej zo svojich ciest narazí na dievčatko (Helena Zengel) nemeckého pôvodu, vychovaného indiánmi. Zhodou okolností ostane povinnosť dopraviť ju za jej poslednou žijúcou rodinou na pleciach bývalého vojaka. Pri putovaní vojnou morálne oslabenou krajinou musia nájsť cestu k sebe a prekonať prekážky, ktoré ich môžu stáť život. Už z popisu deja je jasné, že nepôjde o nič originálne a vraciame sa ku koreňom.
News of the World vôbec nevyzerá ako film svojho tvorcu. Paul Greengrass sa presadil agresívnou audiovizuálnou formou s akcentom na ručnú kameru, rýchly strih a agresívnu zvukovú dramaturgiu. Už v jeho predchádzajúcom počine 22 July bola viditeľná istá umiernenosť od ikonických trademarkov. Tentoraz ale ide ešte ďalej. Westernový žáner si žiada iné výrazové prostriedky a po dopozeraní by naozaj nikto neoboznámený neodhadol, kto šéfoval pľacu.
Najprekvapivejšie to je na scenári. Takmer úplne oddramatizované rozpávanie môže niekoho nemilo prekvapiť. Väčšina situácií s ohrozením hrdinov nemá s hlavným dejom príliš súvis a napínavé pasáže sa dejú akosi mimochodom. Samé o sebe sú však na úrovni. Každá z nich odzrkadľuje inú nadčasovú tému spoločnosti. Aj keď napríklad stretnutie s “Trumpovcami” je príliš “na prvú”, tak asociácie na súčasnú dobu fungujú nenútene.
Hlavnou témou je zbližovanie hlavných hrdinov a myšlienka o potrebe komunikácie. Aj tieto hlavné motívy sú však umne potlačené. Viac než mainstreamový projekt tak najnovší kúsok írskeho dokumentaristu pripomína záležitosti, s ktorými sa stretávame na festivaloch. Tam, kde predtým Greengrass svoj dokumentárny pôvod využíval pri takmer až reportážnej forme, tu využíva tradičnú filmovú reč na vyrozprávanie až dokumentárne vystavaného príbehu (v zmysle absencie dramaturgických barličiek). To so sebou samozrejme prinesie v očiach mnohých divákov rozčarovanie. Emočné a dramatické hroty sú otupené a viac než na prvoplánovú satisfakciu tu všetko buble pod povrchom.
Týka sa to akcie, budovania vzťahu ústredných hrdinov aj druhého plánu o dôležitosti správ a slova (zvládnutého omnoho lepšie ako v Costnerovom legendárnom trapase Posol budúcnosti/The Postman). Až meditatívna forma môže niekoho otráviť, no má opodstatnenie a pod povrchom sa rysuje silný príbeh, ktorému sa oplatí načúvať. Tomu sa podriaďujú aj ostatné zložky filmu. Kameraman Dariusz Wolski (Piráti Karibiku), skladateľ James Newton Howard (Wyatt Earp) alebo strihač William Goldenberg (Miami Vice) sú skúsení profesionáli, ktorí svoj um držia na uzde. Čo však neznamená, že svoju prácu neodvázajú na najvyššej úrovni. Iba nevytŕčajú ako je pri nich zvykom.
Nezvykle tlmení sú takisto herci. Tom Hanks má na úlohy správnych chlapov na správnej strane patent a tu opäť predvádza, že prečo je jedným z najpopulárnejších hercov (nielen) svojej generácie. V tomto žánri ho vidíme prvýkrát a jeho povesť novodobého Jamesa Stewarta (Winchester´73) dostáva ďalšie potvrdenie. Nedávny objav Helena Zengel (Narušiteľ systému) s ním drží krok a rastie z nej mimoriadne talentovaná herečka. Zvyšok postáv sú iba epizódne výplne deja.
Aj napriek formálnemu a dejovému minimalizmu sa darí vyčarovať pôsobivé scény. Stretnutie s indiánmi alebo prestrelka na skalách majú ten pravý veľkofilmový šmrnc. Opäť tak zamrzí, že sa film vyhol kinám, kde by jeho nenápadná epika vynikla omnoho lepšie. Pri sledovaní na počítači / obrazovke sa tak môže pomalé tempo zameniť za subjektívny pocit nudy a dopad nebude tak intenzívny, ako by mohol byť. Je to škoda, no doba je zlá a s podobnými kompromismi sa budeme musieť naučiť žiť.
News of the World je kvalitným westernom v starom duchu. Je možno pomalší a menej dejový ako je v tejto uponáhľanej dobe zvykom, no sila v ňom určite drieme. Aj keď väčšinou bez toho aby sa explicitne prejavovala. Paul Greengrass sa vydal na (žánrovo aj formálne) neznámy piesoček a uspel. Aj keď mnoho jeho fanúšikov bude túto zmenu rozdýchavať ťažšie, než by si to tento vydarený kúsok zaslúžil.
News of the World (USA, 2020, 118 min.)
Réžia: Paul Greengrass. Scenár: Paul Greengrass, Luke Davies, Paulette Jiles (novela). Hrajú: Tom Hanks, Helena Zengel, Tom Astor, Travis Johnson, Andy Kastelic, Ray McKinnon, Mare Winningham, Jeffrey Ware, Chris Bylsma ...