KOLAPS |
KOLAPS |
Spoločnosť nie je polarizovaná iba na Slovensku. S rovnakým problémom sa stretáva väčšina civilizovaného sveta. Keď scenárista a režisér Alex Garland (Men, Ex Machina, Annihilation) uvádzal trailer na svoju novinku, čakali sme všetci divočinu s dramatickými bratovražednými konfliktmi v opulentnom blockbusterovom háve. Toho sme sa úplne nedočkali. Garland totiž ide divácky menej pohodlnou cestou.
V Amerike zúri občianska vojna. Texas s Kaliforniou sa vzbúrili proti prezidentovi. Skupina reportérov sa vydáva do Washingtonu urobiť rozhovor s hlavou štátu predtým, než bude hlavné mesto dobyté.
Kolaps je výrazne iný druh filmu, na aký lákali propagačné materiály. Nejde o žiadnu provokáciu ani prvoplánový blockbuster. No ak sa obávate ďalšej Garlandovej ťažko uchopiteľnej festivalovky, môžete ostať pokojní. Výsledok je omnoho krotší a tendenčnejší než predchádzajúce diela autora.
Pre niekoho to môže spôsobiť menšie sklamanie. Hlavne ak ste sa tešili na brutálne konfrontácie medzi White trash a Snowflakes (americká obdoba Dezolátov a Slniečkárov). Prípadne na nejakú filozofickú štúdiu. Podobne ako pri akcii sa totiž netlačí na pílu ani v téme bratovražedného konfliktu. Daný príbeh sa pokojne mohol bez výraznejších zmien odohrávať v Iraku, Palestíne alebo Ukrajine. Zasadenie príbehu do občianskej vojny je iba taký malý myšlienkový bonus.
Hlavnou témou tu je práca vojnových reportérov. Dopady konfliktu sa dozvedáme iba mimochodom a celkový obraz si divák musí poskladať sám. Ocitáme sa v žánri road movie, kde sa našim hrdinom otvára pri každej zastávke ďalší diel skladačky. V rámci štruktúry si spomeniete na Vojnu svetov, posledného Mad Maxa alebo Potomkov ľudí.
Ide tak väčšinu času o značne komornú záležitosť. A aj prekvapivo civilnú. Na rozdiel od vyššie menovaných tu chýba progresívna formálna stránka. Garland sa vizuálne pohybuje v mantineloch nezávislého filmu. Napríklad zvukovej zložke dominujú namiesto epickej hudby ruchy a country pesničky. To mnoho divákov pravdepodobne rozhodí, no vytvára to relatívne originálnu atmosféru. Keď však dojde na občasnú výpravnú scénu, stojí za to. Najmä finále je krásnou ukážkou veľkofilmového remesla.
Podobný koncept by nemohol fungovať bez prvotriednych hercov. A tu sa to potvrdzuje. Poteší najmä pripomenutie, že Kirsten Dunst (The Power of the Dog) je výbornou herečkou. Jej portrét citovo otupeného profesionála, v ktorom sa prebúdzajú emócie je veľmi pôsobivý. Rovnako ako jej zrkadlový obraz v podaní Cailee Spaeny (Priscilla).
Najväčší dojem ale zanechá cameo Jesse Plemonsa (Vrahovia mesiaca kvetov). Práve v jeho výstupe sa skrýva varovný prst nad tým, kam spoločnosť smeruje. A je stvárnený skutočne mrazivým spôsobom. Ide o predčasný vrchol a je škoda, že podobne silných pasáží nie je vo filme viac.
Čo ale neznamená, že sa nedočkáte iných scén, ktoré zrýchlia tep. Hrôzostrašné výjavy vojny sú dávkované skromne, no aj preto majú zakaždým ten správny dopad. Zverstvá, ktorých sa ľudia počas podobných konfliktov dopúšťajú si treba pripomínať.
Pomalšie tempo nie je na prekážku a dáva príležitosť na odčítanie metafor aj doplnenie nedopovedaného. Preto možno zamrzí trochu prvoplánový záver, ktorý je ako z iného filmu. Aj keď ten jeho cynizmus je na nezaplatenie.
Kolaps je typom projektu, ktorý na prvý pohľad nevyužíva svoj ohromný potenciál. Mohol byť poňatý na množstvo spôsobov (od satiry až po krvilačné besnenie) a mnoho divákov Garland svojim prístupom sklame. Pri pozornejšom sledovaní si ale uvedomíte jeho silu.
Je našťastie na míle vzdialený od podobných projektov. O fiktívnej vojne vychádzajúcej z dobových reálií rozprávali napríklad obe verzie Červeného úsvitu alebo Invázia U.S.A. (jeden zo zdrojových materiálov vtipov o Chuckovi Norrisovi). Na rozdiel od nich je tento projekt realistickejší a premýšľavejší.
Kolaps sa pravdepodobne nestane budúcou klasikou. Vo výsledku pôsobí hlavne ako varovanie nad súčasným smerovaním (nielen) Ameriky. Dokáže ale poskytnúť množstvo filmárskeho kumštu a aj tém na premýšľanie a debatu. Neočakávajte teda akčnú smršť ani kopanie do rôznych politických táborov. Tvorcovia sa tu venujú skôr následkom toho, kam toto všetko môže smerovať. A dúfajme, že nepôjde o žiadnu prorockú záležitosť.
Civil War (UK/USA, 2024, 109 min.)
Réžia: Alex Garland. Scenár: Alex Garland. Hrajú: Kirsten Dunst, Wagner Moura, Jefferson White, Nelson Lee, Evan Lai, Cailee Spaeny, Stephen McKinley Henderson, Vince Pisani, Justin James Boykin, Jess Matney, Greg Hill, Nick Offerman