GRÓF MONTE CRISTO

GRÓF MONTE CRISTO

8.0

Francúzski tvorcovia sa vlani ukázali v dobrej forme pri poslednej adaptácii Troch mušketierov – a tak bola iba otázka času, kedy sa pustia do ďalšej klasiky. A po pol roku je tu ďalšie dielo Alexandra Dumasa: Gróf Monte Christo. Tentokrát odolali pokušeniu deliť film na dve časti a núkajú 3-hodinový celok. Na pohľad riadna nálož, ale zároveň má rýchle tempo, dobrý strih a poctivú atmosféru.

Píše sa rok 1815 a na jednej plavbe zachráni mladý Edmond Dantes v búrlivých vodách dievčinu Angele. V prístave čaká väčšia odmena: dostáva hodnosť kapitána miesto závistlivého kumpána Danglarsa, črtá sa mu svadba s milovanou Mercedes, no v deň obradu ho prídu odviezť, odsúdiť a je nespravodlivo obvinený na roky v žalári. Chateau d’If nie je žiadne malebné miestečko, ale temné väzenie, kde sa zoznámi s Abbé Fariom. Vzniká spojenectvo, ktoré mu dáva šancu na útek (spolu začnú kopať chodbu von), ale aj lepšie vzdelanie, lebo Abbé sa nezdráha podeliť o získané vedomosti. Navyše ešte pridá infošku, že na talianskom ostrove Monte Cristo sa nachádza obrovský poklad. Edmond napokon ujde, poklad nájde a začne sa vydávať v Paríži či inde za tajomného grófa, aby mohol zosnovať svoju pomstu.

Ak niekto náhodou nepozná predlohu, čaká ho parádne dobrodružstvo spred 200 rokov, ktorému nechýbajú intrigy, prevleky, napätie, akcia i láska na viacerých frontoch. Je tu veľká spleť postáv, no prvá fáza filmu sa venuje ich predstaveniu, motiváciám, a ta rýchlo pochopíte, kto s kým zosnoval hlavný komplot. Detaily o niektorých protagonistoch sa síce chvíľu taja, ale postupne vyjdu najavo pôvody či prepojenia.

Znalci to budú mať ľahšie, sústrediť sa budú skôr na to, čo si autori zaumienili zmeniť a čím sa odlišuje táto verzia od minulých. Jadro a hlavná línia drží pokope, diabol číha skôr v detailoch – variácie prídu v druhej polovici, lebo úvodná hodina je pomerne lineárna, ani fáza vo väzení ani nemá veľa možností na obmeny: musíme sa prelúskať 14 rokmi, spoznať epizódne jednu postavu a čakať na samotný útek. Potom sa už otvorí celý svet, možnosti, nabehnú nové postavy a pomsta naberá reálne kontúry.

Gróf Monte Cristo

Na rozdiel od bláznivých videoherný pokusov typu Traja mušketieri od Paula W.S. Andersona je zrejmé, že duo scenáristov (a už aj režiséri) Matthieu Delaporte a Alexandre de La Patelliere našli zlatý stred ako prísť po dobrú adaptáciu v súčasnom veku – na jednej strane ctia pôvodné predlohy a ich filmy sú točené skôr v klasickom poctivom štýle, zároveň sa však neboja nových technológií, vychytávok a vďaka tomu sú oveľa dynamickejšie a pútavejšie.

Takže je tu priestor pre dlhočizné dialógy z knihy, čo pôsobí sčasti archaicky, že niekto prednáša v inotajoch svoje motívy či pocity, ale na druhej strane je to natočené šarmantne, aj napínavo. Každý stret Edmonda a Mercedes je kúzelný – či tie prvé alebo neskoršie, keď iba tipujete, že od ktorej chvíle ona vie, že Gróf je vlastne Edmond a on sa to snaží zakryť. Celá línia intríg a pomsty je výborná, hoci mierne komplikovaná pri takom súčte postáv – prekvapení môžete byť len malou porciou akcie. Toto nie je nonstop akčný film, nájde sa tu miesto tak pre jednu záchranu, malú naháňačku a pár súbojov. Ale vôbec to nevadí. Pár divákov bude namietať, že je to zromantizovaná adaptácia – ale buďme úprimní, to sa od nej aj očakáva.

Gróf Monte Cristo

Dynamiku filmu dodali tvorcovia cez moderné technológie. Skvelá kamera podporená dronovými preletmi cez dlhočizné záhrady, schodiská či zámky je receptom, že aj neakčné momenty vyzerajú dobre. Spojte ich s výbornou hudbou a aj cválanie na koni cez vidiek či nábeh na poľovačku zrazu pôsobí príťažlivo. Rýchly efektný strih doručí, že každých 15-20 minút sa síce hýbeme o istý počet rokov vpred, no nie je tu pľac pre hluché chvíle. A do toho fajnová práca s rozličnými fázami dňa – niektoré scény sú úžasné na dennom svetle, iné si pýtajú podvečer či tmavé vyznenie.

Tvorcovia mali šťastie aj na herecké obsadenie: Pierre Niney tu ťahá trojhodinový kolos na pleciach sám, či so svojou tvárou alebo s rozličnými maskami v druhej polovici. Jeho gestá a najmä hlasový prednes dajú postave potrebné čaro. Casting však doručil aj dobrých záporákov, no najväčším prekvapením bude asi trio mladých hviezd, ktoré vedie rumunská herečka Anamaria Vartolomei ako skvelá Haydeé.

Gróf Monte Cristo

Ak chcete poznať recept ako parádne adaptovať takmer 200-ročnú klasiku, tu je. Gróf Monte Christo v tejto podobe môže upútať novú generáciu divákov, lebo je natočený moderne a zároveň neurazí ani staršiu, ktorá tu môže hľadať podobnosti či rozdiely, no je natočená citlivo a akceptovateľne. Navyše oceňujem, že oproti Trom mušketierom je toto dielo dynamickejšie, hutnejšie a celkovo lepšie natočené.

Le comte de Monte-Cristo (Francúzsko, 2024, 173 min.)
Réžia: Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte. Scenár: Matthieu Delaporte, Alexandre Dumas, Alexandre de La Patellière. Hrajú: Pierre Niney, Bastien Bouillon, Anaïs Demoustier, Anamaria Vartolomei, Laurent Lafitte, Pierfrancesco Favino, Patrick Mille ...

autor Michal Korec 8.7.2024
8.0
GRÓF MONTE CRISTO