ZLÝ HEREC

ZLÝ HEREC

7.5

„Ani neviem, ako sa to stalo, zbehlo sa to celé veľmi rýchlo.“ Dvojica mladých ľudí cestuje v aute, uvoľnene sa rozprávajú. Záber sa „odzoomuje“ a zrazu vidieť, že sledujeme natáčanie – film vo filme. Sandra (Fiona Palomo) a Daniel (Alfonso Dosal) majú priateľský vzťah aj mimo kamier. Kamarátsky sa rozprávajú o osobných témach nielen v maskérni, ale aj tesne pred natáčaním intímnych scén. Počas rozhovorov cítiť, že sú na podobnej vlne. Vzájomná chémia, potrebná pre dobrý výsledok každého filmu, funguje. V štábe panuje príjemné pracovné prostredie. Práve sa chystajú natáčať milostnú scénu, keď jedna z maskérok len tak mimochodom navrhne, že snímaný sex by mohol byť reálny.

Každý sa k téme vyjadruje. Ani ústredné postavy nemajú k návrhu rovnaký postoj. Celá diskusia ostane v slepej uličke, akoby nedopovedaná a bez jasného záveru. V natáčaní sa pokračuje. Na prvý pohľad prebieha všetko v úplnom poriadku. Režisér však pri pretáčaní záberu v Sandrinom výraze spozoruje jemnú zmenu. Hercov požiada o novú klapku, ku ktorej neprichádza.

Sandra sa zverí členkám filmového štábu, že kolega Daniel ju počas milostnej scény znásilnil. Daniel dookola opakuje, že nič zlé nespravil, že je nevinný. Producentská zložka štábu sa plánujú škandálu vyhnúť a preto pravý dôvod prerušenia natáčania kamufluje. Avšak zverejnením incidentu na sociálnych sieťach udalosti naberajú veľmi rýchly spád. Záverečné momenty, do ktorých sa film v poslednej chvíli prehupne, pôsobia v niektorých pasážach na naše pomery príliš exponovane. (V oblastiach, kde sa snímka odohráva, sú vraj podobné protestné prejavy bežné.)

Režisér Jorge Chuci z Portorika sa vo svojom najnovšom filme Zlý herec rozhodol spracovať dôležitú tému znásilnenia, jeho právneho zadefinovania, ako aj procesu nahlasovania. Zároveň ide ešte hlbšie, keď skúma pojem súhlasu a jeho uplatňovanie v rôznych kontextoch. Téma, ktorá zásadne ovplyvňuje diskusiu o násilí, je dnes veľmi aktuálna. Predstaviteľ Daniela Alfonso Dosal zdôrazňuje, že „toto dedičstvo pochádza od našich starých rodičov, prastarých rodičov, našich rodičov. Moja generácia vyrastala s tým, že ženy musia povedať nie... Dnes vieme, že naliehanie môže byť obťažovaním a že každý takýto krok môže byť zneužitím. Stále sa len učíme chápať.“

Zlý herec

Chucimu sa to darí v zásade jednoduchým a priamočiarym spôsobom, ktorý dopĺňa o fenomén sociálnych sietí. Popri autentickej plastickosti vykreslenia filmových postáv zachycuje aj mnohé stereotypné názory, či sociálne siete, ktoré sú schopné ovplyvňovať a radikalizovať verejnú mienku. K príbehu režisér pristúpil dokumentaristicky (dianie skúma prakticky minútu po minúte), často využívajúc ručnú kameru. Hoci vo formálnom minimalizme s napätím pracuje funkčne. Príbeh však neostáva jednostrannou verziou a obom stranám konfliktu dáva dostatočný priestor.

Na jednej strane stojí Daniel Zavala, herec, ktorý je pevne presvedčený o svojej morálnej čistote, no odmieta si priznať vlastné chyby a zlyhania. Daniel stelesňuje jednu z mnohých tvárí násilia a ukazuje, ako často ospravedlňujeme či skrývame svoje násilnícke činy. Na strane druhej sledujeme Sandru Navarro, herečku hrajúcu po boku Daniela, ktorá prezentuje obete a zdôrazňuje dôležitosť byť vypočutý, byť podporovaný, ako aj byť si vedomý toho, že keď niečo poviete alebo nahlásite, budú vám veriť. Príbeh tiež odhaľuje, ako sa v Mexiku a mnohých ďalších krajinách manipuluje s pravdou, aby sa zmenil naratív a chránili sa tí, ktorí ochranu nepotrebujú.

Zlý herec

Jorge Chuci, režisér a scenárista v jednej osobe, debutoval v roku 2020 dielom 50 krokov k samovražde. A rovnako, ako jeho aktuálna snímka, aj tento film bol uvedený na festivale v Tallinne, kde vyhral tzv „mládežnícku cenu“.

Film Zlý herec je svojím spôsobom thrillerom, ktorý sledujeme s husou kožou, ani zďaleka to nie je nízkou kvalitou či úrovňou jeho spracovania. Chuci dokázal, že sa dá pozrieť na exponovanú tému aj z inej perspektívy. V snímke kombinuje autentickú formu výpovede so zabehnutými stereotypmi (otázky typu, prečo pri útoku obeť nekričala a pod.), ale aj s exponovaným záverom (sfanatizovaný dav strácajúci zábrany). Vyvracia často opakované a mylne interpretované informácie o tom, kto najčastejšie znásilňuje. Násilníci už totiž dávno nevyskakujú z tmavých zákutí na ulici.

Zlý herec

Snímka provokuje a zaslúži si čo najviac divákov a diváčok. Ide o silné svedectvo doby po vzniku hnutia #MeToo, v ktorom je vysielaný zásadný signál, že odpoveďou na násilie nemôže byť zase násilie a agresívne prevzatie úlohy sudcu do vlastných rúk.

Un Actor Malo (Mexiko, 2023, 129 min.)
Réžia: Jorge Cuchi. Scenár: Jorge Cuchi. Hrajú: Alfonso Dosal, Fiona Palomo, Gerardo Trejoluna ...

autor Barbora Gvozdjáková 17.7.2024