PRISCILLA

PRISCILLA

6.5

Po roku si filmári vzali do hľadáčiku opäť „kráľa rock and rollu“, no tentokrát režisérka Sofia Coppolla zmenila taktiku a pravidlá hry. Po kinetickom a energickom Elvisovi Baza Luhrmana sa na tematickú látku pozrela optikou Presleyho lásky Priscilly.

Režisérka ale nezmenila len uhol pohľadu, ale aj atmosféru a estetiku a po vizuálne dravej „Luhrmanovke“ Coppola výrazne pribrzdila a snímku zakonzervovala do zlatého šerosvitu, no najmä vytiahla Priscillu z filmového tieňa excentrickej legendy.

V tieni kráľa

Kuriozitou je, že Sofia Coppola svojim súkromným životom v náznakoch kráča v podobných šľapajách ako Priscilla. Priezvisko Coppola je totiž jednou zo stavebných tehál nového Hollywoodu a Sofia taktiež poznala, aké to je žiť v tieni obrej značky. Sofia Coppola aj vďaka snímkam ako Smrť panien či Stratené v preklade vykročila na vlastnú dráhu emancipovanej tvorkyne a je teda zaujímavé a aj sympatické, že si aktuálne vybrala zdrojový materiál, ktorý jej je v určitom smere viac než blízky.

Priscilla

Novinka je adaptáciou memoárov Priscilly Presley s názvom Elvis a ja. Snímka začína, na americkej vojenskej základni, kde Elvis slúži už v čase najväčšej slávy. Nebola by to ikona rock and rollu, ak by ho nesprevádzali davy tínedžeriek deliricky skandujúce jeho meno a túžiace aspoň po jednom pohľade na ich idol. V podobnom fanúšikovskom rozpoložení je aj mladá Priscilla žijúca na základni s rodinou a otcom, ktorý zastáva vysokú armádnu funkciu.

Napriek Priscillinej vášni pôsobí v kontexte ukričaných fangirls akosi viac pri zemi. Po tom ako je 14-ročná Priscilla (Cailee Spaeny) pozvaná na domovú párty veľkého „Éčka“ (Jacob Elordi) splní sa jej sen, no zároveň si od rock and rollovej superhviezdy drží určitý sofistikovaný odstup. Mladé dievča ale Elvisovi instantne padne do oka a začínajú tak spolu tráviť stále viac a viac času. Samotný vzťah spočiatku pôsobí veľmi cudne, no napokon si Priscilla balí kufre a sťahuje sa do ikonického Elvisovho „panstva“ Gracelandu.

Priscilla

Izolácia, manipulácia a zaseknutá platňa

Sofia Coppola natočila zemitý snímok, ktorého výraznou pridanou hodnotou je práve téma. O kultovom spevákovi so samodeštrukčnými sklonmi a aurou popkultúrneho božstva sa toho toho totiž už natočilo až až a prišiel tak čas sa opýtať: Kto je Priscilla Presley? Mladučká Priscilla sa bezhlavo zamiluje do o vyše desať rokov staršieho Elvisa Presleyho a film tak skúma jej odyseu a odchod od rodinného krbu do labyrintu obrieho Elvisovho kráľovstva. Coppola sa snažila podčiarknuť Priscillinu izoláciu a fakt, že sa postupne stáva inventárom nielen Gracelandu, ale aj samotnej Elvisovej roztopaše.

Elvisa síce film stavia do nového svetla, no zároveň ho nebulvarizuje a nerobí z neho groteskného zloducha. Coppola sa síce nesústreďuje na Presleyho, no zároveň ako „vedľajší produkt“ ho film obnažuje a stavia do polohy ambiciózneho mladíka, ktorá je v určitej paralele na tom veľmi podobne ako Priscilla. Zatiaľ čo ona je stratená v novom Elvisovom svete, Elvis sa stráca vo svete vysokého šoubiznisu, manipulácií a hollywoodskej mašinérie.

Priscilla

Coppolina snaha vykresliť Priscillu Presley ako plastickú postavu je chvályhodná a zemitosť a pomalšie tempo do istej miery funguje, no zároveň film pôsobí ako vystrihnutý z väčšieho celku. Snímka si akoby vyhodila do vzduchu viacero motívov a divák si z nich nevie narýchlo vybrať a zorientovať sa. Priscilla tak plynie z bodu A do bodu B a emócie postáv sa latentne vznášajú vo filmovom vzduchoprázdne, pretože to tak chcel zrejme scenár. Vo filme sú ale len splošteným polotovarom a až procesne dvojrozmerne rozriedené naprieč scénami.

Priscilla vznikla ako projekt s cieľom odmýtizovať Elvisov kult osobnosti a hlavne Priscillu vykresliť ako dýchajúcu ľudskú bytosť z mäsa a kostí. Na konci dňa ale ide o refrén na zaseknutej platni bez gradácie a finálovej bodky.

Priscilla (Taliansko/USA, 2023, 113 min.)
Réžia: Sofia Coppola. Scenár: Priscilla Presley, Sandra Harmon, Sofia Coppola. Hrajú: Cailee Spaeny, Jacob Elordi, Ari Cohen, Dagmara Dominczyk, Tim Post, Lynne Griffin, Dan Beirne, Rodrigo Fernandez-Stoll, Dan Abramovici, Tim Dowler-Coltman ....

autor Pavel Knapko 11.8.2024
6.5
PRISCILLA