KRV NA PERÁCH |
KRV NA PERÁCH |
Končiace sa 80tky, americké malomesto na juhu. V upotenej lokálnej posilňovni stretáva jej osamelá prevádzkovateľka Lou (Kristen Stewart) nádejnú kulturistku Jackie (Katy O'Brian), ktorá si ide i za pomoci steroidov za svojím americkým snom – majstrovstvami v Las Vegas. Vášeň medzi nimi rýchlo vzplanie, no ich začínajúca láska musí čeliť mnohým „miestnym“ nástrahám.
Scenár rozohráva klasickú noirovú zápletku v zmysle vzatia spravodlivosti do vlastných rúk s požehnaním „účel svätí prostriedky“. V mene lásky a „všeobecného dobra“ sa odstráni jeden násilný švagor a je nutné zahladiť po tomto zločine stopy. Veď pokušenie, čo ak nám to prejde, láka(lo) antihrdinov od nepamäti. To by však na scéne tohto mestečka nemohol byť obávaný a vplyvný Louin otec (Ed Harris) či otravná a všímavá lesbička „od vedľa“.
Na ústredný motív sa navrstvujú ďalšie čiastočné naratívy či podtémy: honba za americkým snom a jeho dekonštrukcia, ženská emancipácia, dobehnutie hriechov minulých či milenci na úteku. Atmosféra amerického zapadákova je tu dokonalá: každý každého pozná, máme tu toxické rodinné vzťahy, démonov z minulosti, motív pomsty a prepojenosť gangstrov na políciu.
Zaujímavá je tiež hra so ženskosťou a mužskosťou. Navzdory tomu, že tu máme otvorenú lesbickú romancu, tak Stewart pôsobí maximálne chlapčenským dojmom, a to oblečením i účesom, a reálna kulturistka O'Brian sa zasa svojou postavou vyrovná ktorejkoľvek akčnej hrdinke (či skôr hrdinovi). Škoda, že neistá Stewart, ktorá má byť z hľadiska postáv najväčším ťahúňom, je najslabším hereckým článkom. Za to taký Ed Harris ako jej vydarený otecko si kradne každú scénu pre seba.
Špinavosť je samostatná téma. A zďaleka nejde len o ošumelé prostredie a sparťansky zariadené či ušpinené a neupratané interiéry. V tejto snímke doslova cítiť upotenosť z cvičenia i následných milostných scén, vidieť kvapky potu stekajúce po Jackinom vypracovanom tele a prehliadnuť sa nedajú ani Louine mastné vlasy. A vyziabnutý démonický Harris so svojimi dlhými vlasmi tiež nepôsobí najhygienickejšie.
V rámci (sub)žánrovej škatuľky môže novinka režisérky Rose Glass (horor Svätá Maud) pripomenúť kultovú dámsku road-movie Ridleyho Scotta Thelma a Louise (1991) či debut (vtedy ešte bratov) Wachowských – iný šteklivý neo-noir Pasca (1996). Film má navyše tendenciu si občas formálne odbehnúť zo „svojej dráhy“ a prináša krátke pasáže, ktoré dajú zaspomínať na bratov Coenovcov, Quentina Tarantina či Davida Lyncha.
Spomínali sme atmosféru malého mesta, špinavosti a v neposlednej rade tu cítiť dobu. Za esenciu 80tych kope synťácka hudba Aronofského osvedčeného dvorného skladateľa Clinta Mansella (Rekviem za sen) a soundtrack, ktorému kraľuje Smalltown Boy od Bronski Beat. Oko zasa potešia žiarivé neóny, štylizácia do červenej či snová sekvencia.
Krv na perách je lesbickým neo-noirom z amerického zapadákova a manifestom feminity s odvážnym presahom do maskulinity, a to zďaleka nielen pre líniu so ženskou kulturistikou.
Od žánrových klasík (Thelma a Louise) má síce ďaleko, no stále má navrch oproti tohtoročnej semi-coenovke Baby na úteku (Drive-Away Dolls). Ak sa dokážete uspokojiť s mnohovrstevnou fungujúcou atmosférou na úkor príbehu, môžete si túto sympaticky odvážnu retro jazdu užiť.
Love Lies Bleeding (UK/USA, 2024, 119 min.)
Réžia: Rose Glass. Scenár: Rose Glass, Weronika Tofilska. Hrajú: Kristen Stewart (Lou), Katy O'Brian (Jackie), Ed Harris (Lou Langston st.), Jena Malone (Beth), Dave Franco (JJ), Anna Baryshnikov (Daisy), Keith Jardine (Chester) a ďalší