WISHING ON A STAR

WISHING ON A STAR

8.5

Z okna veže staršieho domu vyletí stolička, potom hrniec, rám z postele, bandaska... Rozbité drevo je následne spálené v ohni. Veď je predsa dôležité aspoň raz za svojho života sa zbaviť starých vecí, aby mohlo prísť niečo nové! Medzititulková otváracia scéna je podfarbená „cirkusovými“ hudobnými motívmi. (Pôvodná hudba slovenskej skladateľky Lucii Chiťkovej.) Takto pôsobivo začína najnovší dokument slovenského režiséra Petra Kerekesa – Whishing on a star.

Vo svetovej premiére bola Kerekesova novinka uvedená na filmovom festivale v Benátkach, v sekcii Orizzonti. Stalo sa tak v tej istej sekcii, kde po prvýkrát v modernej slovenskej kinematografii získal Kerekes cenu za najlepší scenár pre hraný film Cenzorka. V septembri 2024, o mesiac neskôr, na 19. ročníku filmového festivalu Cinematik v Piešťanoch bol dokument Whishing on a star uvedený v slovenskej exkluzívnej premiére aj za účasti filmového štábu.

Pri tejto príležitosti si Peter Kerekes zaspomínal, ako sa k projektu dostal a ako dlho sa s témou zžíval. Pôvodne o príbeh sympatickej protagonistky nestál. Všetko sa zmenilo, až keď sa s Lucianou stretol osobne. Z Luciany totiž vyžaruje čaro, ktoré dokáže preniesť aj na divákov v kinosále. Verí, že svoj osud môže každý ovplyvniť tým, že na svoje narodeniny vycestujete na také miesto na svete, kde budú hviezdy nad ním v priaznivom postavení. Spolu s manželom, dcérou a svokrou žije v staršom zámku, kde má svoju „terapeutickú“ kanceláriu. Luciana de Leoni d’Asparedo sa špecializuje na aktívnu astrológiu.

Prvú klapku mal Peter Kerekes so svojím tímom ešte v roku 2018. Keďže prišla korona, natáčalo sa s rôznymi prestávkami. Podľa režiséra to bola najlepšia vec, čo sa filmu mohla stať – ľudia sa menili a on to mohol zaznamenávať.

Wishing on a Star

„Ja som neprestal pochybovať o astrológii, ale začal som veriť v Lucianu.“ S filmovým štábom točili na rôznych miestach. Okrem Talianska a Slovenska aj v Rakúsku, Česku, Chorvátku, Libanone a Taiwane. Avšak najviac magických momentov sa udialo neďaleko benátskej lagúny, priamo u Luciany v kancelárii na pozadí obrovskej mapy sveta, keď sa rozprávala so svojimi klientmi, ktorí sa jej postupne otvárali...

„Nikdy v živote som nechcel robiť film o astrológii. Môj rakúsky koproducent Ralph Wieser, s ktorým som robil film Ako sa varia dejiny, ma počas troch rokov tvrdohlavo pozýval na večere a vždy na konci, medzi Tafelspitzom a Kaiserscmarrnom, sa ma opýtal, či by som nechcel natočiť film o talianskej astrologičke. Ja som tri roky hrdinsky odolával. Nezaujímala ma astrológia, ani som nevedel, v akom ascendente (Ascendent je veľmi dôležitý bod v horoskope, od ktorého sa odvíjajú ostatné komponenty horoskopu – poznámka autorky) som narodený. Ja predsa robím vážne témy a nie nejaký bulvár, pomyslel som si a zapil som večeru skvelou Marillenschnaps.“

V dokumente sledujeme rôzne osudy, ktoré však majú čo-to spoločné. Za každým z nich stojí človek s (akoby) neriešiteľným problémom, ktorý, klopúc na dvere astrologičky, čaká záchranné riešenie. Láskavá Luciana nemá o klientov žiadnu núdzu. Veď kto by netúžil po tom, aby získal recept, ktorý mu zmení život. Lucianine pracovné zameranie sa dá charakterizovať ako práca ezoterickej strategičky kombinovaná s cestovnou kanceláriou.

Wishing on a Star

Na ploche pätice pestrých príbehov, ktoré Kerekes nazbieral do tejto impozantnej skladačky, sa postupne zahrýzame do zmesí omylov a zakopnutí konkrétnych jednotlivcov. Sledujeme Giovanniho, ktorý vedie rodinný pohrebný podnik, je starým mládencom a má splodiť dediča, čo si paradoxne praje jeho matka, ktorá sa ho drží až príliš pevne. Alebo sa vnárame do vzťahového sveta dvojičiek, ktoré sa hoci obliekajú rovnako, povahovo sú rozdielne. Adriana si praje, aby si sestra našla lásku a mala dieťa, zatiaľ čo Giuliana túži po úplne niečom inom.

Medzi najemotívnejšie príbehy patrí ten, v ktorom dcéra prežíva so svojím otcom zložitý vzťah lásky a nenávisti, ktorý jej bráni nadväzovať hlbšie vzťahy s mužmi. Pri spomínaní na túto časť v podstate komediálneho dokumentu sa režisérovi po piešťanskej projekcii zadrhával hlas. Bolo cítiť, že je preňho príliš osobným.

Všetky doteraz natočené dokumenty (či filmy) Petra Kerekesa nesú v sebe špecifickú poetiku. Zo svojich respondentov dokáže bez zbytočného nátlaku získať dojímavé príbehy a silné emócie, pričom všetko pôsobí autenticky. Neomylne k tomu napomáha aj pozorujúca kamera Martina Kollára, s ktorým režisér spolupracoval na vyššie spomínanej Cenzorke (2021) alebo na dokumente Ako sa varia dejiny (2008).

Wishing on a Star

Tak, ako prirodzene pôsobí Peter Kerekes pri práci so svojimi respondentami, rovnako prirodzene rozpráva aj o svojej tvorbe. Kerekes vytvára podnetné diela na tie najrozmanitejšie témy. Hoci často poukazuje na bolestné momenty pravdy, vždy otvára dvere pre možnú katarziu. Protagonistov, vyvolávajúcich kontroverzie, nesúdi. S rešpektom odhaľuje ich ľudskú stránku.

„Svoj osud si tvoríte sami. Vopred napísaný osud neexistuje," prihovára sa klientom Luciana. Splní sa Luciane aj jej želanie? Vráti sa do rodného Neapola? Všetko je vo hviezdach!

Wishing on a Star (Taliansko, Slovensko, Česká republika, Rakúsko, Chorvátsko, 2024, 98 min.)
Réžia: Peter Kerekes. Scenár: Erica Barbiani, Peter Kerekes. Kamera: Martin Kollár. Druhá kamera: Mária Rumanová, Havel Parkán. Hudba: Lucia Chuťková. Zvuk: Michal Gábor. Hrajú: Luciana de Leoni D’Asparedo, Valentina Angeli, Alessandra Fornasier, Barbara Lutman, Giovanni Rugo, Adriana Vangone, Giuliana Vangone, Albino Ghini, Nella Calligaris, Rosalia Pisano, Floriana Tiberio

autor Barbora Gvozdjáková 28.9.2024
8.5
WISHING ON A STAR