ROZZUM V DIVOČINE |
ROZZUM V DIVOČINE |
Napíšeme to na rovinu: v záplave béčkových a céčkových animákov so všakovými zvieratkami či ošúchanými témami je Rozzum v divočine ako zjavenie. Je to doslova iná liga, smelý animák, ktorý sa nebojí vážnych momentov, má originálnu animáciu, dobré zloženie tém a je súčasne prístupný pre celú rodinu – nudiť sa nebudú deti, ani rodičia.
Mimoriadne úderný štart nikoho nešetrí – robotka Roz stroskotá na neznámom ostrove, kde nežijú už žiadni ľudia. Ona je však skonštruovaná pre plnenie želaní, okamžite si pýta hodnotenie na stupnici od 0 do 10 a medzi zvieratkami, ktorých je ostrov plný... pôsobí ako votrelec. Netrvá dlho, kým zapojí všetky svoje systémy a schopnosti, aby pochopila reč zvierat a sledovať ich životný cyklus (pravda, aj pár nehôd sa objaví). Čo je však dôležitejšie: nájde husie mláďatko bez mamy, stane sa mu náhradným rodičom a postupne začne fungovať s ostatnými zvieratkami. Tu niekomu pomôže, tam sa ukáže ako záchrankyňa v správnom svetle. Lenže dve výzvy stále ostávajú: húsatko by malo odletieť do teplých krajín, aby prežilo zimu. A ako to, že Roz toľký čas nechýba niekomu, kto ju vyrobil?
Rozzum v divočine kombinuje mnohé témy, ale určite to nie je žiadny nesúrodý guláš. Naopak, scenár ma nabitý zvratmi, posúva sa v čase kam potrebuje, niekde využije časozber či montáž a priamo hľadí na svoj cieľ. Je strašne dôležité vidieť, že si DreamWorks štúdio popri zábavných animákoch (Shrek, Trollovia, Krúdovci) či skvelých akciách (Kung Fu Panda, Smradi) dokáže nájsť priestor aj pre látku, ktorá dokáže chytiť za srdce. Úprimne, taký citlivý animák tu nemali od čias Ako si vycvičiť draka. (Určite odporúčam vidieť aj snímky Robot Dreams či Keď život chutí - poznámka šéfredaktora.)
Niežeby to bol silený citový doják, ale spôsob prezentovania tém, využitia animácie či riešenia istých otázok je netradičný a až pomerne vyspelý. Pôvodná myšlienka, že kompletne vynecháme ľudí a do divočiny nasadíme iba jedného robota môže sčasti pripomínať WALL-Eho a jeho prvú tretinu. Aj Roz má dlho priestor pre seba, no postupne začneme spoznávať jednotlivé zvieratká. Nie sú len zábavné, jednoúčelové, ale niektoré ako líška či húsatko naberajú charakter a dokážu zamávať časťami deja.
Hoci Roz hrá prím a nonstop sledujeme dianie optikou tejto postavy, občas odbočíme k iným. Veľmi správny krok, najmä pre využitie celého sveta (z ktorého fakt veľa neuvidíme, čo je len plus, izolácia dáva možnosti vyniknúť a vytvárať neustály pocit nebezpečenstva).
Bez prezrádzania detailov možno rozdeliť film na fázy: zžívanie Roz s divočinou (priestor pre vtipné nepriateľské situácie), adopciu húsatka a jeho výchovu (kde robot získava materinský cit), top zimnú sekvenciu (kde sa vám asi budú prvý raz tisnúť slzy do očí) či samotné finále, ktoré naberie aj väčšie akčné grády, ale... Ich spoločným menovateľom je najmä nekompromisný prístup ku niektorým témam. Napríklad prídu aj málinko drsnejšie vtipy, keď životom unavená mama vačica so siedmimi potomkami zrazu o jedno príde a konštatuje: „Materstvo je ťažké... aa už ich je len šesť...“ (po chvíli) „mama, ja som sa vrátila... aha, ach!“ Všetko je však jemne podané.
To je najväčšia devíza tohto filmu – dokáže zabaviť, ale nepotrebuje úplne prosté frky. Naopak, počas predstavenia sa vždy smiali iné časti kina: raz deti, lebo zvieratka sú čarovné a milé, inokedy dospelí na strastiach života. Ale vážne témy dokáže podať hladko a citlivo, je tu priestor nielen pre vtipy, ale aj smútok či ľútosť. Rozzum posúva hranice možnosti animáku – a pritom nenudí a skúša nové veci.
Navyše Rozzum v divočine má opäť chuť šermovať aj s animáciou. Namiesto perfektného CGI nasadí aj sekvencie s črtanými či naškriabanými animáciami – najmä na líške či iných postavách. Pôsobí to aj drzo, atmosféricky a stále netradične.
Stroskotaný robot sa prispôsobuje novému prostrediu a stáva adoptívnou matkou osirelého húsatka. To je citlivá premisa ako hrom a tento animák ju využíva takmer na sto percent. Osobne ma k slzám síce nedohnal, ale mnohí asi podľahnú a to sa cení. Taký kúsok nám tu nechodí každý rok – V hlave 2 má už konkurenta v boji o Oscara i animák roka.
The Wild Robot (USA, 2024, 101 min.)
Réžia: Chris Sanders. Scenár: Chris Sanders, Peter Brown