MAČACIA ODYSEA

MAČACIA ODYSEA

8.0

Svet bez ľudí – alebo hádam po ľuďoch – no stále plný bujného života v podobe divokej prírody, zvierat a rastlín. Pre drobného čierneho kocúrika s veľkými očami je to svet plný prekvapení, dobrodružstiev aj adrenalínu, pretože za každým rohom môže číhať nebezpečie v podobe divokej psej svorky či stáda rozutekaných jeleňov. Keď však z ničoho nič tento svet zaleje nevídaná potopa, zvieratá sa ocitajú nie len v prenesenom zmysle, ale aj doslovne na jednej lodi.

Originálny animák Mačacia odysea búra stereotypy o detských filmoch zahltených dialógmi a od reality odtrhnutou akciou. Predstavivosť namiesto toho rozvíja prekrásnym vizuálom a autentickým zachytením pohybov, zvukov aj prirodzených nátur svojich hrdinov a prostredia. Film otvoril tohtoročnú prehliadku Be2Can a je skvelou príležitosťou, ako si s celou rodinou v kine spestriť niektorý z najbližších sychravých dní.

Mačacia odysea

Na rozprávajúce zvieratká sme si už ako diváci vo filmoch tak zvykli, že v nás animovaný film, v ktorom nepadne jediné slovko, môže na prvý pohľad vzbudzovať rozpačité pocity. Dokáže samotný pohľad na dobrodružstvá nemých hrdinov naplniť bezmála 1,5-hodinovú stopáž celovečerného filmu? A bude to vôbec baviť deti? Mačacia odysea mladého lotyšského režiséra Gintsa Zilbalodisa však všetky obavy rýchlo zaženie vo svojom podmanivom fantazijnom svete, do ktorého rovnako vtiahne malých aj veľkých divákov prakticky od prvých záberov.

Hlavným hrdinom filmu je kocúrik, ktorý je vraj akýmsi alter-egom samotného filmára. V krásnom aj nebezpečnom svete, kde vládnu zákony prírody, objavuje malebné zákutia a kľučkuje medzi rôznymi hrozbami, až kým všetko v minúte nezmení masívna prívalová vlna. Prúd, alebo Flow, ako znie anglický názov filmu, nekompromisne strhne všetko, čo mu stojí v ceste. Kocúrika – aj svorku rozbesnených psov, ktorí ho ešte pred chvíľkou naháňali. Kocúrik sa však zachytí konára a podarí sa mu dostať až na tajuplný ostrov s opusteným domom a záhadnými mačacími sochami, kde ho doháňa aj jeden z ešte nedávnych prenasledovateľov. I keď nedôvera medzi kocúrom a psom pretrváva, ich cesta sa začína prepletať.

Mačacia odysea

Nečakaných stretnutí, ktoré vyústia do priateľstiev, však vo filme na kocúrika čaká ešte niekoľko. Na obúchanom záchrannom korábe sa napokon plavia zatopenou krajinou spolu s rozvážnou a priateľskou kapybarou, lemurom, ktorý náruživo zberá všakovaké trblietavé cetky, a obrovským vtákom hadožrútom, odvrhnutým vlastným kŕdľom. Spoločne sa v novom vodnom svete naučia nie len umeniu prežiť, ale aj dôležitosti spolupráce, prekonávania vzájomných rozdielov a súdržnosti v kritických situáciách.

Film Mačacia odysea, ktorý mal premiéru v sekcii Un certain regard na tohtoročnom festivale v Cannes, prináša v zásade klasické témy a námety v osviežujúcom šate hravej fantázie, ktorá oslavuje krásu aj silu prírody, jej zákonitosti aj nepredvídateľnosti. Hoci vo filme nepadne jediné slovko, nudiť sa pri ňom detský ani dospelý divák nestihne. Vzájomné interakcie jeho zvieracích hrdinov prinášajú rôzne emócie, zvraty, ale aj humor. A keď už sa chvíľku zdá byť všetko pokojné, o slovo sa prihlásia prírodné živly, ktoré zvieratká postavia pred novú výzvu či dobrodružstvo.

Mačacia odysea

Snímka s dôslednosťou a citom pre detail uchováva zvieratkám ich prirodzené temperamenty, povahy a zvyklosti. Tu a tam si však predsa len pomôže sprístupňujúcou barličkou poľudštenia ich správania či vzájomných vzťahov. A hoci aj nakoniec všetko dopadne vcelku predvídateľne, príjemný pocit z vkusného a nápaditého animovaného zážitku pre celú rodinu v divákovi ešte nejaký čas ostane.

Flow (Litva/Belgicko/Francúzsko, 2024, 84 min.)
Réžia: Gints Zilbalodis. Scenár: Matiss Kaza, Gints Zilbalodis.

autor Hana Lippová 15.10.2024