TATAMI

TATAMI

9.0

Kinematografia je úžasná vec z mnohých dôvodov. Jedným z nich je aj ten, že dokáže prekvapovať a v podstate odnikiaľ priniesť mimoriadne silný zážitok. To len tak na úvod, aby ste vedeli, že sa na Tatami máte vydať do kina aj v prípade, že by vám to nenapadlo a pri slovnom spojení “Gruzínska čiernobiela dráma o iránskych športovcoch” mávnete rukou a prevrátite očami.

Tatami je totiž veľmi divácky film a ide z časti o americkú koprodukciu (takže je do veľkej miery v angličtine). Je to film strhujúci, prekvapujúci a myšlienkovo do náš končín prenosnejší, než by nám bolo milé. Takže predané a teraz si povieme, prečo tomu tak je.

Iránska judistka Leila (Arienne Mandiová) prichádza s ambiciou zvíťaziť na majstrovstvá sveta. Z najvyšších miest islamskej republiky však prichádza ultimátum: Leila musí predstierať zranenie a prehrať, inak bude označená za zradcu národa.

Tatami je ťažké žánrovo zaradiť. Strieda sa tu niekoľko prístupov. Od športového filmu cez drámu až po politický thriller. A vo všetkých polohách dokáže zaujať. A ako pridanú hodnotu prinášať dôležité otázky. Tou základnou je “Čo by si v podobnej situácii robil ty?”. Žiadna odpoveď nie je správna a po projekcii môžu nastať zaujímavé diskusie. A nikto v nej nebude mať stopercentnú pravdu.

Režisérske duo Guy Nattiv, Zar Amir Ebrahimi podáva svoj príbeh tak, že sa vieme dostať do kože oboch názorových strán. Je viac česť alebo loajalita? Oplatí sa riskovať bezpečnosť vlastnej rodiny? Kam budeme patriť, keď opustíme rodnú vlasť? A dá sa z podobnej situácie vyjsť ako víťaz? Podobnými dilemami sú bombardovaní hlavní hrdinovia každým ďalším Leilinim víťazným kolom čim ďalej, tým intenzívnejšie.

Tatami

Konflikt medzi vládnou mocou a športovkyňou sa dostáva postupne do osobnejších rovín a divák si nie je istý ako to celé dopadne. A aj keď budete mať pocit, že už viete, scenáristi si pripravili ďalšie prekvapenie. V záverečnom akte sa tak úplne odklonia od nastavenej situácie a začnú rozprávať trochu iný príbeh. Niečo podobné predviedol Clint Eastwood vo svojej oscarovej pecke Million Dollar Baby. A mám na mysli výstavbu deja, nie čo sa tam bude diať (nemusíte sa teda báť spoilerov).

Na film je radosť sa pozerať takisto po technickej stránke. Čiernobiela štylizácia dodáva správnu atmosféru a po dlhej dobe som videl relevantné využitie módneho úzkeho obrazového formátu. Súboje sú natočené intenzívne a dokážu občas milo prekvapiť nejakým netradičným rakurzom alebo pohybom kamery. S podporou intenzívnej zvukovej stopy tak následky diania na žinenke skutočne bolia.

Tatami

Príbeh ubieha viac než svižne a nemusíte sa báť nejakého artového pózerstva, ktoré dáva do popredia meditatívne premýšľanie nad totalitnými režimami, ľudskými slabosťami a silou ľudského ducha. Toho všetkého sa samozrejme dočkáte, no v strhujúcom prevedení. Čas na úvahy tak dostanete až po filme, nie počas neho ako je pri podobných kúskoch zvykom.

V superlatívoch sa takisto môžeme baviť pri hereckých výkonoch. Arienne Mandiová dokáže preniesť svoju odhodlanosť na diváka veľmi intenzívne. Nie je problém veriť jej rozhodnutiam a aj jej fandiť. Ešte náročnejšiu úlohu mala spolurežisérka Zar Amir Ebrahimi ako jej trénerka. Práve u nej sa najviac ukazuje boj medzi cieľavedomosťou, uznaním a vyrovnávaním sa s vnútornými démonmi.

Tatami

Najsilnejšie však film funguje po emočnej stránke. Dokáže vzbudzovať napätie, vzrušenie a rovnako tak občas vytlačiť nejakú tú slzu. Pritom neskĺzava k lacnému sentimentu a všetko vyplýva z diania na plátne. Našiel sa tu tak ideálny pomer medzi filmom pre náročnejších a divácky vďačným dielom. V našich končinách dostáva navyše Tatami silný tématický doping v rámci nedávnej debaty, či šport patrí k politike.

Tatami je vynikajúci film. Dokáže strhnúť počas sledovania a vyvolať debatu po ňom. Navyše je divácky veľmi prívetivý a neurazí ani náročnejšieho návštevníka kina. Stretla sa tu ideálna konštalácia strhujúceho príbehu, myšlienkovej sily a diváckej atraktivity. Ide zatiaľ o najpríjemnejšie prekvapenie tohto roku, ktoré bude mať niekoľko redaktorov nášho portálu vo výročnej topke dosť vysoko.

P.S. Veľmi budem tvorcom fandiť, aby sa dočkali oscarovej nominácie za Najlepší film roku.

Tatami (Gruzínsko / USA, 2023, 105 min.)
Réžia: Guy Nattiv, Zar Amir Ebrahimi. Scenár: Guy Nattiv, Elham Erfani. Hrajú: Arienne Mandi, Zar Amir Ebrahimi, Jaime Ray Newman, Nadine Marshall, Mehdi Bajestani, Lir Katz, Elham Erfani ...