THE STRANGER |
THE STRANGER |
Streamingový gigant Netflix naservíroval drámu, ktorá v konkurencii slávnejších kúskov mohla zapadnúť. Jedná sa o príbeh inšpirovaný skutočnými a veľmi mrazivými skutočnosťami. Hlavné role stvárňujú Sean Harris (Mission: Impossible - Rogue Nation; Mission: Impossible – Fallout) a Joel Edgerton (Thirteen LIves, Warrior).
Zatiaľ, čo sympatický Edgerton predstavuje policajta v utajení, zanedbane vyzerajúci Harris sa zhostil partu prepusteného väzňa. Zločin, za ktorý sedel, nebol tak závažný ako ten, z ktorého ho podozrieva austrálska polícia. Teraz je na Markovi Frameovi (Edgerton) a jeho kolegoch, aby doviedli Henryho Teaguea (Harris) k priznaniu.
Napriek tomu, že scenár Thomasa M. Wrighta adaptuje reálnu udalosť, vyhnem sa jej bližšiemu spomínaniu. Dôvodom je fakt, že samotný film si túto kartu veľkú časť stopáže drží tesne pri tele. Divácky výhodnejšie je nevedieť, do čoho idete. Ak ste však príliš zvedaví, zistite si detaily prípadu Daniela Morcombea.
Wright, ktorý taktiež sedí na režisérskej stoličke, pojal rozprávanie nekonvenčne. Napovie vám to už otváracia sekvencia. Dominuje v nej abstraktný obraz čierneho dymu, ladne stúpajúceho nahor. Do toho znie monológ Joela Edgertona, ktorý má psychologický ráz.
Takto koncipovaný materiál je na najlepšej ceste zaujať náročnejšieho diváka. Ibaže ono to dlho nevydrží. Pozvoľné – skutočne pozvoľné – napredovanie diania priskoro nudí. Nepomáha ani nelineárna narácia. Za pozitívum sa dá považovať Wrightova schopnosť vyviesť dej z počiatočného zmätku. Inak sa príbehovo nejedná o nič významné, originálne, a koniec koncov ani zaujímavé.
Tvorcovia sa snažia brnkať na psychologickú strunu. Sľubný náčrt vnútorného napätia Harrisa ako aj rodinných problémov Edgertona končí rovnako ako opakujúci sa záber na čierny dym: vyznieva do prázdna. Akoby Wrightovi počas natáčania došlo, že nie je ani nový Hitchcock, ani nástupca Finchera. A tak sa rozhodol druhú polovicu vypustiť a dotočiť to na voľno-chod.
Po úvodnej pol hodine až do nábehu záverečných titulkov ma nahlodávala myšlienka, že sa na tú akože psychologickú fresku mali všetci vykašľať. Radšej natočiť poctivý, jednoduchý a mrazivý thriller, než realizovať niečo na pol plynu.
Keď ste došli v čítaní až sem, musí vám byť nad slnko jasné, že stopáž 117 minút je príliš. Téma chladnokrvného zločinu, zakoreneného v realite v kombinácii s atypickým vyšetrovaním si žiadala zručnejšiu ruku. Jednak ruku píšucu scenár, jednak potom držiacu režijnú oťaž.
Kamera a strih predvádzajú štandard. Nájde sa tu niekoľko lahodných panoramatických záberov. Zásluhu na tom však majú predovšetkým úchvatné austrálske lokality. Nekonečné pláne, rozľahlé pustiny, alebo zlovestne pôsobiaca púšť: genius loci krajiny protinožcov sa nezaprie. Nevýrazná hudba s typicky temným dunením a monotónnosťou tiež nie je vyslovene zlá – je proste priemerná.
Premárnený potenciál – to vystihuje The Stranger najexaktnejšie. Ešteže máme v hlavných úlohách suverénne herecké persóny. Sean Harris bol luxusný antagonista už v posledných dieloch Cruisovej Mission: Impossible. Tu mu pripadol part trochu iného zloducha. Špinavšieho, podradného. Jeho šeptavý hlasový prejav si síce žiada chvíľu času, kým si naň navyknete, avšak potom je krása sledovať jeho subtílne kreácie. Joel Edgerton drží s Harrisom krok, a to bez problémov. Policajt v utajený mu ide od ruky. Prítomnosť vlastných démonov predáva s prehľadom.
Sú to práve títo nezlyhávajúci borci, vďaka ktorým ako-tak zabudnete na škrípavý scenár a abstraktné nonsensy. Ak sa zameriate na herecké výkony a úchvatnú výpravu, budete schopní si túto ponurú snímku celkom užiť. Teda „užiť“, vzhľadom na látku, s ktorou pracuje. O žiaden zázrak sa ale nejedná. Je na vás, či obetujete skoro dve hodiny zľahka nadpriemernej krimi-dráme s prímesou thrilleru, ktorá mohla byť niečím oveľa hodnotnejším.
The Stranger (USA, 2022, 117 min.)
Réžia: Thomas M. Wright. Scenár: Thomas M. Wright, Kate Kyriacou. Hrajú: Joel Edgerton, Sean Harris, Jada Alberts ...