PRIATEĽ NA PRENÁJOM

PRIATEĽ NA PRENÁJOM

7.5

Filmová recenzia



Vzťahy boli a sú klasickým „palivom“ filmu, a tvorcovia „s Filipom“ radi siahnu či už k dekonštrukcii tradičných romantických balád alebo ich skrátka prekopú na atómy. Mladý režisér Bernhard Wenger vo svojom celovečernom debute Priateľ na prenájom, kopol vcelku hlboko, no zastavil sa tesne pred jackpotom.

Trochu iný „hodinový manžel“

Matthias v koprodukčnej nemecko-rakúskej novinke je variáciou „hodinového manžela“ na steroidoch. Sympatický blonďák ponúka špecifické portfólio služieb, ktoré stoja a padajú na ultimátnej schopnosti stať sa emocionálnym chameleónom. Matthiasa si totiž ľudia objednávajú, aby sa stal ich (externým) partnerom, priateľom či kamošom a vyplnil tak akúsi ľudskú dieru a prázdnotu v ich životoch.

Niekedy „klient“ potrebuje len trochu lásky, inokedy si Matthiasa oportunisticky „preskladá“ na nástroj potrebný na dosiahnutie svojich cieľov. Matthias nie je prvoplánovým chlapíkom, ktorý ponúka svoje telo a fyzické potešenie, ale predáva komplexný balík uveriteľných, no instantných citov.

Hlavný hrdina, tak denne doslova prezlieka jeden kabát identity za druhý a postupne vytláča z prvého plánu záujmu jeho reálny život. V skratke a s nadsázkou: ponúka širokú plejádu šťavnatých emócií, no v jeho vnútri sa emočnou pustinou preháňa povestný westernový zoschnutý krík. Wenger sa tak hrá s klasickou tézou „hľadania samého seba“, no obohratý naratív nakopáva neokukanou linkou kuriózneho spoločníka a estetikou oscilujúcou medzi autorstvom Larsa Von Triera a Yorgosa Lanthimosa.

Priateľ na prenájom

Krásny submisívny páv

Režisér tak šibalský vyhodí do vzduchu viacero tematických loptičiek a variuje jednu či dve polopatistické metafory. Wenger je ale väčším lišiakom, ako sa zdá byť na prvý pohľad. Anekdotické rozprávanie s umom prepája a preplieta. To, čo pôsobí na prvú signálnu ako jednoduchá motivačná agitka strihu ezotericky lepkavej beletrie Paula Coelha, je králičou norou emočného chaosu a skepsy. Matthias na prvý pohľad žije dokonalý život v „slonovinovej veži“ a pred svojou partnerkou, ale aj samým sebou hrá teátro a nezdravo potláča vlastnú frustrovanosť.

Práca „hodinového manžela, priateľa, partnera, syna, otca, vnuka“ v jednom je projekciou Matthiasovho vnútorného vzduchoprázdna. Hľadá tak, čím ju vyplní. Zbesilo a freneticky otvorí raz jeden, a potom druhý existenciálny šuplík s nádejou, že čelom narazí na rozcestník na gýčovej životnej križovatke. Wengerovu novinku trefne vystihuje jej originálny názov Peacock, teda Páv. Matthias je totiž pávom svojej profesie, vie odzbrojiť elegantnosťou, spôsobmi a fejkovou empatiou, no sám vie, že je len prázdnou nádobou a „peknou tváričkou“.

Priateľ na prenájom

Pointa medzi obrazmi

Režisér si okrem iného užíva remeslo a presne vie, akú silu a ťah majú jednotlivé scény, situácie, ale aj konkrétne zábery či strihová montáž. Wenger prepočítava náväznosť jednotlivých strihov a uvedomuje si všemocnosť magickej formulky ostrieľaných dramaturgov. To, čo vidia diváci explicitne na obraze je fajn, to čo nevidia, môže narásť intenzitou do rozmerov malej atómovky.

Wenger tak má výborný štart a na finálovú rovinku došliapne so skvelým tempom a časom. Zároveň sa žiada povedať, že forma a obsah Wengerovho diela si ešte rapídne želala zatlačiť na pílu a vyliať tak na plátno trochu viac Triera, Lanthimosa či Leosa Caraxa. Priateľ na prenájom je síce originálny koncept lavírujúci medzi bizarnou fikciou a našou vlastnou dystópiou, no žiada si ešte za necheť neriadenej radikálnosti.

Priateľ na prenájom

Vyššie menovaní vedia totiž v správny moment trhnúť reťazou spoločenskej konformity a elegantne publiku či kritike ukázať vztýčený prostredník. Wenger tak ešte musí autorský podrásť, no už teraz ukázal, že sa dokáže asertívne zahryznúť do dôležitej témy a na filmové plátno vypáliť niekoľko, už dnes, ikonických a sympaticky znepokojivých obrazov.


Pfau – Bin ich echt? (Nemecko/Rakúsko, 2024, 102 min.)
Réžia: Bernhard Wenger. Scenár: Bernhard Wenger. Hrajú: Albrecht Schuch (Mathias), Anton Noori (David), Julia Franz Richter (Sophia), Salka Weber (Nora), Theresa Frostad Eggesbø (Ina), Maria Hofstätter (Vera), Branko Samarovski (Johann) a ďalší


autor Pavel Knapko 7.4.2025
7.5
PRIATEĽ NA PRENÁJOM
+ zaujímavá a originálna téma
+ forma a vizuál
+ rozpráva obrazom
+ inokedy rozpráva „medzi“ obrazmi
+ nevodí diváka za ručičku
+ bizarná zápletka, ktorá môže (alebo už je) ľahko aplikovateľná do reality
+ vývoj hrdinu
+ práca s kamerou, obrazom
- Wenger nevyužil úplný potenciál námetu
- niektoré dejové linky jemne zmizli do stratena
- potenciál pritlačiť na pílu v kľúčových momentoch
- pohrať sa s charakterom Matthiasa: Prečo bol, tak jednorozmerný a plytký? Aká bola jeho minulosť?
Kinema
7.5
Diváci
8.5
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Komédia
Minutáž˝: 102 min
Krajina: Rakúsko Nemecko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 3.4.2025
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
8.5
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Komédia
Minutáż˝: 102 min
Krajina: Rakúsko Nemecko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 3.4.2025
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|RAKETA
1
hodnotenie 8/10
|MORE NA DVORE
2
hodnotenie 7/10
|PANEBOŽE!
1
hodnotenie 7/10
|MNÍCHOV 1972
3
hodnotenie 8/10
|THE ELECTRIC STATE
0
hodnotenie 4/10
|STAR TREK: SECTION 31
0
hodnotenie 2/10
|POSLEDNÝ NÁDYCH
2
hodnotenie 6/10
|DIEVČA S IHLOU
1
hodnotenie 8/10
|NOVOKAIN
0
hodnotenie 6/10
|SPERMAGEDDON
0
hodnotenie 5/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 11346
02 |
návšt. 3910
03 |
návšt. 4043
04 |
návšt. 3695
05 |
návšt. 2369
06 |
návšt. 1917
07 |
návšt. 1599
08 |
návšt. 1844
09 |
návšt. 1489
10 |
návšt. 1050
REBRÍČEK US
01 |
$8,8 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$7,4 mil.
04 |
$5,7 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,8 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$2,5 mil.
09 |
$2,5 mil.
10 |
$2,3 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.