NEZNÁMY - ZNÁMY: KEN LOACH

NEZNÁMY - ZNÁMY: KEN LOACH

článok



Susan: Mávaš niekedy depresie?
Steve:
Nie. Depresie sú pre strednú vrstvu. My ostatní musíme vstávať skoro ráno a ísť do práce.

Lúza (Riff-Raff,1990)

„Západný svet. Základným problémom je demokratická kontrola zdrojov, demokratická kontrola kapitálu. To je otázka, ktorá sa len tak nestratí, pretože ženieme našu civilizáciu do priepasti. Nutkanie produkovať a vyvíjať nové technológie zvyšuje chudobu, nezamestnanosť a nadprodukciu. Je to akcelerujúca špirála. Oprate držia v rukách veľké korporácie. Je mimo našej kontroly, dokonca aj kontroly štátu. Nadnárodné korporácie fungujú na základe zákonov svojich vlastných trhov. Takže otázka znie: Kto to riadi? Kto ovláda zem a technológie? Kto ovláda trhy?“

Ken Loach

Len prednedávnom zrolovali červené koberce na promenáde Croisette v juhofrancúzskom letovisku Cannes, kde sa v nedeľu skončil 59. ročník najprestížnejšieho filmového festivalu. V hlavnej súťaži bojoval o Zlatú palmu v silnej konkurencii filmov ako Volver od Pedra Almodóvara, Babel Alejandra Gonzáles Iňárritu alebo Marie Antoinette Sofie Coppoly, aj zatiaľ posledný režisérsky počin britského režiséra, najvýznamnejšieho predstaviteľa britského sociálneho realizmu, Kena Loacha The Wind that Shakes the Barley o vzniku neblaho známej Írskej republikánskej armády, známej svetu pod hrozivým akronymom IRA. Kontroverzná téma, najmä v dnešnej dobe, keď sa nad nami vznáša všadeprítomná celosvetová hrozba terorizmu. S podobnou témou prišiel Loach do Cannes už v roku 1990 vo filme Tajné zložky (Hidden Agenda, 1990). V tomto politickom thrilleri si zobral na mušku angažovanie sa Veľkej Británie v Severnom Írsku. Neberie si servítku pred ústa a otvorene útočí na britskú politiku v severoírskom Ulsteri. Obviňuje vládu z korupcie vo vysokých kruhoch, zo zrady, podvodov a štátom objednaných vrážd. Tento útok na konzervatívnu politiku Británie zdvihol vlnu kritiky zo všetkých strán. Člen britského parlamentu Ivor Stanbrook ho označil „za oficiálny príspevok IRA v hlavnej súťaži.“ Film bol odsúdený konzervatívcami za podvratný a na druhej strane ortodoxní radikáli mu vyčítali, že je príliš „ultraľavicový“. Napriek všetkému si Loach domov odniesol Cenu Poroty a Zvláštne uznanie Ekumenickej poroty.

Kto je vlastne tento príjemný starý pán a prečo sa vždy, aj za cenu osočovania a zákazov, snaží hľadať pravdu tam, kde sa ostatní radšej ani nepozrú? 

Neznámy - Známy: Ken Loach Neznámy - Známy: Ken Loach

Kenneth Charles Loach sa narodil 17. júna 1936 v mestečku Nuneaton, blízko Coventry vo Veľkej Británii. Jeho otec John Loach, pochádzajúci z 10 detí, nikdy nemal možnosť získať vzdelanie. Doba bola zlá a jeho rodina potrebovala peniaze na živobytie. To ho neskôr viedlo k neoblomnému rozhodnutiu postarať sa, aby jeho syn Ken nepremeškal žiadnu príležitosť vzdelávať sa. John pracoval ako elektrikár v továrni. Ken vo svojej režisérskej kariére zostal verný robotníckemu pôvodu. Kvôli hroziacej vojne sa musela rodina Loachovcov často sťahovať z miesta na miesto. Keď mal malý Ken 10 rokov, spolu s rodinou šiel na týždňovú dovolenku do Blackpoolu, kde mu učarovalo divadlo. „Vystupovali tam komici ako Frank Randle, Albert Modley, George Formby alebo Jewell a Warris“, hovorí Ken Loach, „pamätám si ako sa celé publikum otriasalo, hystericky sa smialo. Jeden starý chlapík sa rehotal tak, až mu vyhŕkli z očí slzy a kotúľali sa mu po lícach. Bol to neuveriteľný, kolektívny smiech. Tam sa mi komédia dostala pod kožu.“ 

Po skončení strednej školy sa dal na štúdium práva na Oxfordskej univerzite, kde začal hrať v divadle. Postupne však strácal záujem o právo a zasvätil svoj život umeniu – divadelnému herectvu. Chvíľu bol divadelným hercom, pokým nezasiahla ruka osudu. V roku 1963 úspešne požiadal o štipendium na kurz réžie v televízii BBC. Stal sa tak študentom televíznej réžie. V tom čase BBC spúšťala svoj druhý kanál, ktorý sa stal priestorom pre nové, svieže nápady. Tu sa stretáva s producentom Tonym Garnettom, s ktorým režíroval štylisticky ambiciózne filmy pre televízny cyklus Stredňajšie hry, ktoré revolucionalizovali britskú dramatickú televíznu tvorbu a podnietili intenzívne politické debaty. Obidvaja oddaní socialisti dúfali že ich sociálne uvedomelé filmy inšpirujú robotnícku a strednú triedu k práci na revolučných ekonomických zmenách. Syntézou čŕt talianskeho neorealizmu a francúzskej novej vlny vytvorili novú filmovú formu – dokudrámu. Používaním dokumentárnych techník rozprávali fiktívne príbehy, poukazovali na široký okruh problémov ako bezdomovci, delikvencia dospievajúcich, odborová politika a potraty. Touto estetickou inováciou dosiahli predtým nevídanú emocionálnu autenticitu, a tak vyviedli britskú televíziu zo štúdií von do ulíc. Režírovaním dokudrám v BBC Ken Loach postupne našiel svoju kreatívnu víziu a hlas, ktorý definoval jasný smer jeho budúcej tvorby. Filmy ako Up the Junction (1965) o robotníčkach v továrni a Cathy Come Home (1966) o bezdomovcoch v Británii z cyklu Stredňajších hier sa stali medzníkmi televíznej histórie. Televízia prestala byť škrobenou štúdiovou záležitosťou. Stala sa skutočným hlasom ľudu. Loach spolu s Garnettom dokázali, že toto médium je schopné podnietiť diskusie reagujúce na sociálne problémy spoločnosti.

Povzbudený úspechmi z televízie sa Ken Loach odhodlal režírovať svoj prvý celovečerný film Smola v pätách (Poor Cow, 1967) - citový a sociálny zápas mladej ženy Joy (Carol White). Vydávala sa veľmi mladá, porodila syna a jej manželstvo sa pomaly rozpadá. Po zbabranej lúpeži sa jej manžel dostáva do väzenia a ona sa zamiluje do iného muža, tiež však kriminálnika. Poor Cow prostredníctvom kvázi-dokumentárnych scén zobrazuje jej každodenný boj o prežitie v období troch rokov. Film je akousi zmesou „kuchynského realizmu“ a štylizácie francúzskej novej vlny. Napriek tomu, že ho samotný Loach považuje za „zbytočný“, je dôležitým medzníkom jeho režisérskej kariéry. Tu sa kryštalizujú nielen jeho nosné témy, ale aj spôsob ich spracovania. Nadväzuje ním na tradíciu talianskeho neorealizmu. Taliansky režisér a scenárista Pier Paolo Pasolini citoval tento film ako „jasný príklad toho, že neorealizmus, napriek tomu ako niektorí tvrdia, nie je mŕtvy.“

Neznámy - Známy: Ken Loach Neznámy - Známy: Ken Loach

V roku 1969 vzniká kľúčové dielo britskej kinematografie 60tych rokov, príbeh nádeje, vzoprenia sa voči neblahému osudu, každodenných strastí ľudí z robotníckej triedy. Príbeh chlapca a jeho pustovky (druh dravého vtáka, pozn. autora) Kes (Kes, 1969). Pätnásťročný Billy Casper (David Bradley) pochádza z najchudobnejšej časti anglického mesta Barnsley. V škole sa nedokáže sústrediť, má veľmi zlé známky, nemá žiadnych kamarátov. Jeho starší brat ho pravidelne bije pre okolie ako keby ani neexistoval. Jedného dňa nájde mláďa pustovky, ktoré začne vychovávať. Vytvorí sa medzi nimi silné puto, dávajúce Billymu novú nádej a zmysel v jeho doteraz bezútešnom živote. Kes je drsný, smutný, zábavný a veľmi dojímavý film, ktorý autenticky, bez zbytočnej sentimentality rozpráva jednoduchý príbeh duchovného naplnenia a slobody.

Po komerčnom a kritickom úspechu Kes sa Loach vrátil späť do televízie, kde nakrúcal najmä dokumentárne filmy a radikálne politické drámy. So svojím radikálnym hlasom, stojacim neochvejne na strane robotníckej triedy mal čoraz väčšie problémy realizovať svoje projekty. Tie aj keď boli nakrútené, boli buď hrubo cenzurované, často krát zakazované, alebo niektoré z nich sa dokonca doteraz nesmú premietať (napr. dokumentárny film o veľkom štrajku baníkov Otázky Vodcovstva (Questions of Leadership, 1983)). Nástup 80tych rokov preňho opäť neveštil nič dobré. Vlády v Británii sa ujali konzervatívci na čele s Margaret Thatcherovou, ktorých politika nemohla byť už viac vzdialená od jeho politických ideálov. Loach sa rozhodol upustiť od celovečerných filmov a pustil sa do priameho boja svojimi dokumentárnymi filmami. 80te roky strávil zúfalým zháňaním prostriedkov na financovanie filmov. Ako sám hovorí „doslova roky som chodil hore dolu po Wardour Street, s kufríkom v ruke, zúfalo zháňajúc financie.“ Producenti sa báli zdvíhať telefóny, zo strachu, že by na opačnom konci bol „socialistický burič“ Ken Loach a jeho „politicky nekorektné a neprijateľné“ filmy.

Koniec vlády Železnej Lady na začiatku 90tych vrátil Loacha v plnej sile spať na mapu svetových filmových režisérov. V roku 1991 nakrútil prvý diel svojho „filmového triumvirátu“ skúmajúceho následky ekonomických politík Thatcherizmu na robotnícku triedu pod názvom Lúza (Riff-Raff, 1991). Steve (Robert Carlyle, u nás známy ako Begbie z filmu Danny Boylea Trainspotting, 1996) je glasgovský robotník, čerstvo prepustený z väzenia. V Londýne si nájde prácu na stavbe. Zápasí s predákom stavby Mickom (Garrie J. Lammin), ktorý sa neúspešne snaží udržať svojich robotníkov pod kontrolou. Tí všemožnými spôsobmi obchádzajú predpisy a nariadenia. Steveho spolupracovníci zo stavby sa mu snažia nájsť nielen nové ubytovanie, ale aj priateľku. Nosnou témou tohto filmu, tak ako u všetkých jeho filmov, je triedny zápas obyčajného človeka so systémom, ktorý ho zneužíva vo svoj vlastný prospech.

Neznámy - Známy: Ken Loach Neznámy - Známy: Ken Loach

Raining Stones (Raining Stones, 1993) je druhým dielom spomínanej trilógie. Bob (Bruce Jones) a jeho rodina ako tak vyžijú zo zarobených peňazí pokiaľ do ich života nezasiahnu dve udalosti: Bobovi ukradnú dodávku a jeho dcéra Coleen (Gemma Phoenix) potrebuje šaty na Prvé Sväté prijímanie. Lenže tie stoja viac ako 100 libier, čo sa v momentálnej situácii stáva takmer nereálnym. Manželka (Julie Brown) a pastor (Tom Hickey) mu radia, aby šaty pre dcéru požičal, no on o tom nechce ani počuť. Jeho dcéra predsa musí mať pre túto prvú slávnostnú príležitosť v jej živote tie najlepšie šaty, nie nejaké požičané handry. Kde však nezamestnaný Bob zoženie potrebné peniaze?

Film nakrútený na základe skutočných udalostí Ladybird Ladybird (1994) je záverečným dielom voľnej trilógie. Maggie Conlan (Crissy Rock) je slobodná matka. Má štyri deti, od štyroch rôznych chlapov ktorých opustila pretože ju všetci do jedného bili. V noci, keď raz nechala svoje ratolesti doma samé, v byte vypukol požiar a deti utrpeli popáleniny. Úrad sociálnej starostlivosti jej ich odoberie a Maggie sa zúfalo snaží svoje deti vybojovať späť. Jedného dňa stretne muža menom Jorge (Vladimir Vega), ktorý ju miluje aj bez toho, aby ju mlátil. Už sa zdá, že konečne spolu začnú žiť normálnym rodinným životom. No ich novonarodené dieťa je takisto odobrané do sociálnej starostlivosti úradov.   

Kinematografia Kena Loacha je plná súcitného, humorného, citlivého a chápavého pohľadu na každodenný ťažký život nižších sociálnych vrstiev spoločnosti. Postavám jeho filmov často krát nezostáva nič iné len brať svoj údel s humorom im vlastným. Veď ako Loach hovorí: “ak by v ich životoch chýbal humor, nezostalo by im už vôbec nič a mohli by sa rovno ísť obesiť.“  Nevzdávajú sa a bojujú proti veterným mlynom neprajného systému. Nenechajú sa položiť na kolená, s hlavou hrdo vzpriamenou si razia cestu k lepším zajtrajškom, ktoré sú v nedohľadne. Nielen témy, ktoré spracúva, ale aj forma akou rozpráva príbehy na plátne je jemu vlastná už od začiatkov v BBC. Vychádza z tradície talianskeho neorealizmu, dôležitá je preňho autentickosť. Dokumentárne techniky, zábery snímané kamerou z ruky a obsadzovane filmov nehercami z prostredia, kde sa jeho filmy odohrávajú často krát v divákovi vyvolávajú pocit, že sa díva na dokumentárny film. Trvá na tom, aby postavy používali svoj vlastný jazyk, dialekt a prízvuk. To smeruje k tomu, že jeho filmy, aj napriek tomu že sú v angličtine, sú distribuované s anglickými titulkami. Loachove filmy demonštrujú fakt, že nezlomnosť robotníckej triedy závisí od ich schopnosti brať život s humorom a udržiavať silné vzťahy v rámci svojich komunít.

„Pokiaľ budú postavy schopné sa smiať v krčme nad pollitrom piva, som si istý že vytrvajú a prežijú.“

Ken Loach

P.S.: Loachov film The Wind that Shakes the Barley o írskom študentovi medicíny, ktorý sa pridá k bojovníkom proti britským jednotkám v Severnom Írsku, si nakoniec z Cannes odniesol domov hlavnú cenu festivalu, Zlatú palmu.

mrvertigo


autor Rasťo Steranka 31.5.2006
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.