VŠESTRANNÝ LUC BESSON

VŠESTRANNÝ LUC BESSON

článok



„Keď je človeku šestnásť alebo aj dvadsaťpäť, nemá čo povedať, pretože vie o živote väčšinou prd. A potom dostane poriadnu lekciu. Rodičia alebo priatelia zomrú, choroba vás presťahuje na pár týždňov do nemocnice a automobilová nehoda je len predohrou k škaredému rozvodu...“

Vždy je zvláštne až smutné sledovať, ako sa zo všeobecne uznávaného umelca stáva niekto, kto robí umeniu skôr hanbu. Luc Besson je všestranný.

Kedysi povedal, že za svoj život nakrúti len desať filmov. Dnes sa lišiacky usmieva s tým, že si to móóóžno rozmyslí. Jeho niekdajší fanúšikovia ale húfne kričia: „Nie, chceme si ťa pamätať inak, nie ako režiséra až príliš nenápadného Angel-A, nevraviac o polo-animovanom Arturovi a Minimojov!“.

Ako tak píšem prvé riadky, akoby som písal o dvoch mužoch. Umelcom bol ten prvý. Ten druhý sa k nemu príliš nehodí. Nepristane mu. Je mi to trochu ľúto. Takto to skončiť nemuselo. Nemalo.

Luc Besson, narodený 18. 3. 1959 v Paríži, sa radí k neo-barokovým francúzskym režisérom. Od začiatku osemdesiatych rokov sa do toho s ostatnými kolegami-režisérmi (ďalej napr. Jean-Jacques Beineix) riadne opreli a vďaka nim dostala kinematografia Galského kohúta nový dych a rozmer. Paradoxne, tunajším kritikom  sa to nepozdávalo do takej miery, že keď Bessona vypískali za Magickú hlbočinu, inak francúzsky hit desaťročia, odmietol im v predpremiére pustiť svoju Nikitu...

Všestranný Luc Besson Všestranný Luc Besson Všestranný Luc Besson

Besson od začiatku koketoval s Hollywoodom. Vychádzalo mu to až do Johanky z Arku, vrátane nej.  Potom ale prekročil únosnú hranicu medzi francúzskym štýlom za americké peniaze - a produkciou hlúpučkých, zato riadne bláznivých akčných filmov si v podstate sám sťal hlavu. Ale poďme pekne od začiatku, každý dobrý príbeh predsa nejaký má.

Luc mal odjakživa záľubu v potápaní sa. Pôvodne sa chcel živiť ako morský biológ. Bodaj by nie, matka-učiteľka plávania, otec-inštruktor vodného lyžovania. Napokon sa kvôli zdravotným problémom musel profesijne vzdať vodného sveta a ponechal si ho len ako koníček. Ale dosť výživné hobby; ak nerátame deväťsto ponorení za pätnásť rokov, takmer v každom jeho filme nájdeme „vodný element“.

Pri filme začínal od piky. Pár rokov sa túlal Hollywoodom a keď sa vrátil do milovanej Paríž, pohyboval sa najskôr v maličkých funkciách, napríklad robil fotografa a štatistu. Ak nerátame krátkometrážny L´ Avant dernier (L´ Avant dernier, 1981), režijne debutoval ako 24–ročný čiernobielym postapokalyptickým Posledným bojom (Le Dernier combat, 1983). V snímke o dvoch mužoch (Jean Bouise, Pierre Jolivet) ochraňujúcich v chlapskom svete jedinú ženu, padne minimum slov. Už tu Besson spolupracuje so svojim budúcim dvorným hercom, bradatým, robustným a ráznym dojmom pôsobiacim Jeanom Renom.

Tri roky nato prichádza Metro (Subway, 1985) s Isabelle Adjaniovou a  Christopherom Lambertom. I v tomto filme si Besson vytvára svoj vlastný svet, do ktorého sa utieka pred zlou (alebo proste len nudou) realitou - a tým je parížske metro. Skutočný úspech a rešpekt si zaistil ale až svojim tretím filmom, famózne meditačnou a pritom mrazivo znepokojivou a ako delfín večne unikajúcou Magickou hlbočinou (Le Grand Bleu, 1988). Koprodukčný (Francúzsko, USA, Taliansko) film sa voľne odráža od skutočného príbehu francúzskeho potápačského šampióna Jacquesa Mayola. Jean-Marc Barr ako zasnený potápač miluje ženu (Rosanna Arquetteová) a súperí so svojim jediným priateľom (svalnatý Jean Reno). Od začiatku nepatrí do nášho sveta. Alebo my do jeho? Besson sa  prvý raz oficiálne zráža s americkými doslovnými závermi; v americkej verzii hypnotickej snímky hrdina dopláva až k Atlantíde... Práve v tomto filme odznel pamätný dialóg „Čo chceš presne vedieť?“ – „Všetko.“ – „A o čom?“ – „O všetkom“. A potom sme sa napili šampanského na dne bazénu. To boli časy.

V roku 1990 Besson nakrúca dravý akčný triler o Brutálnej Nikite (Nikita, 1990). Mladá drogistka (s Anne Parillaudovou má v civilnom živote jedno dieťa) dostane od  tajného agenta (Tchéky Karyo) možnosť posadiť sa na elektrické kreslo, alebo sa nechať vycvičiť ako vládna vrahyňa. Snímka, kde sú priestrely hláv rovnako dôležité, ako románik s predavačom (Jean-Hughues Anglande) a „premena na ženu“ pod drobnohľadom skvelej Jeanne Moreauovej, priniesla natoľko životaschopnú akčne/špionážnu zápletku, že sa dočkala nie len nevýrazného amerického remakeu v réžii Johna Badhama, ale i kanadského seriálu. Film je v Bessonovej filmografii dôležitý i z toho dôvodu, že roličku „čističa“ Viktora dostal milovaný Reno. Táto minimalistická postavička nedala Lucovi v najbližších rokoch spávať. Kto je ten muž? Aký má život? Čo v minulosti všetko spáchal a čo robí, keď večer príde domov zo „zamestnania“?

Všestranný Luc Besson Všestranný Luc Besson Všestranný Luc Besson

Rok 1991 sa nesie v duchu plnenia detských snov, keď do kín púšťa veľmi, veľmi, veľmi voľné pokračovanie Magickej hlbočiny – nezabudnuteľnou atmosférou „iného sveta“ predchnutý kvázi dokument Atlantis (Atlantis, 1991). Besson sa vždy rád vyjadroval „filmovo“, t.j. bez slov, takže snímka vzrušene nevzrušene zachytávajúca podmorský život napríklad vrátane Francúzskej Polynézie a  Arktídy, mu v tomto padol viac než vhod. So štvorčlenným štábom, či skôr kamarátmi, sa 345 dní potápal v moriach na celom svete. Výsledkom je film natoľko preplnený nádhernými podmorskými zábermi, že občas až nevieme, na čo presne sa to vlastne práve teraz pozeráme. Na snímke pochopiteľne spolupracuje i Bessonov dvorný skladateľ Eric Serra.

Lenže postava tichého ale rázneho čističa Viktora nedáva režisérovi, scenáristovi a producentovi Bessonovi spávať. V roku 1994 má premiéru zbožňovaný Leon (Léon, 1994). Triler? Romanca? Pedofília? Tichý zabijak (Jean Reno) milujúci kvetiny, mlieko a staré americké muzikály. Lolita (Natalie Portmanová), ktorej práve zabili malého brata. A predrogovaný a skorumpovaný policajt (Gary Oldman). Tí traja sa nikdy nemali stretnúť. Ale stretli sa. Leon je pravdepodobne najvýraznejším Bessonovým „americkým filmom“, ale autor stále zostáva verný tvoreniu „svojich svetov“. Nezastaviteľne miesi žánre a štýly rozprávania, najradšej zo všetkého zakazuje hercom hovoriť a pretláča do popredia famóznu prácu svojho dvorného kameramana Thierryho Arbogasta.

Lucovým siedmym filmom je jeden z najlepších sci-fi filmov 90. rokov, obrovský a úžasne nespútaný, už viac americký ako francúzsky Piaty element (The Fifth Element, 1997). Besson síce zostáva stále natoľko šialene svoj, že ani ortodoxní fanúšikovia sci-fi nestíhajú závratnému tempu, ale zároveň do hlavnej úlohy futuristického newyorského taxikára obsadzuje americkú megahviezdu Brucea Willisa, nahradiac pôvodne zamýšľaného Rena. Ten medzičasom taktiež preniká do veľkého Hollywoodu, ale našiel tu maximálne tak Emmerichovu Godzillu. Bez Bessona to už nie je ono. A naopak.

Osemdesiatmiliónový Piaty element je zaujímavý tým, že ho Besson-scenárista stvoril už ako malý. Ako tínedžer býval v neobyčajne nudnej dedinke. Nudil sa do takej miery, že si začal vymýšľať vlastný svet. Stvoril nie len vlastný tolkienovský jazyk, ale i také detaily, ako čím a podľa akého taxametra sa platí v lietajúcom taxíku. Bessonovi prospela nie len ďalšia spolupráca znova s krásne šialeným a verným Garym Oldmanom, ale i angažovanie modelky s ruskými koreňmi Milly Jovovichovej do úlohy Leeloo - mimozemšťanky v nezabudnuteľnom oblečku, ktorý viac ukazoval, ako zakrýval. Jovovichová sa v roku 1997 stáva jeho manželkou, ale už počas vyčerpávajúceho nakrúcania nasledovnej Johanky dochádza k rozvodu. Luc akoby preklínal väčšinu ľudí, s ktorými sa bračekoval a Milla odrazu, nikto nevie ako, hrá v béčkarských zombíčinách Resident Evil.
 
Nasleduje ôsmy film, historický veľkofilm nakrúcaný v Čechách, Posol: Príbeh Johanky z Arcu (The Messenger: The Story of Joan of Arc, 1999). Snímka o panne (Jovovichová) končiacej kvôli svojim snom na hranici, stála Bessona šesťdesiat miliónov. Ale hoci kritika bola príjemne prekvapená, diváci historickú drámu, hoci hviezdne obsadenú (Dustin Hoffman, Faye Dunawayová, John Malkovich), akosi ignorovali. Má sa za to, že prepadnutie snímky, Bessona znechutilo v ďalšom nakrúcaní. Ale iní si myslia, že si skrátka iba spomenul na svoju prísahu „desať a dosť“ a preto si mienil počkať na nejaký srdcový projekt.

Všestranný Luc Besson Všestranný Luc Besson Všestranný Luc Besson

Medzitým sa bývalý režisér v službách Gaumontu pevne (a rozporuplne) rozhoduje stať sa francúzskym (a najlepšie celoeurópskym) producentským guru s vlastným „Lucasfilmom“ niekde vo francúzskych lesoch. Vzniká mamut zvaný EuropaCorp. Zároveň namáhavo a s víziou pracuje na otvorení Cité de Cinéma – obrovského štúdia pozostávajúceho o.i. z deviatich filmových ateliérov. Ako producent a scenárista sa podieľa na celej sérii narýchlo strieskaných a doma vo Francúzsku neobyčajne úspešných akčných jednohubiek. Besson sa ako producent prejavil (so svojou firmou Les Films du Loup, neskôr premenovanou na Les Films de Dauphins) už v začiatkoch svojej kariéry, ale kým vtedy boli výsledkom Posledný boj či Magická hlbočina, dnes sa do kín rúti bláznivá taxikárska séria (vrátane amerického remakeu) alebo prvý a druhý Kuriér (The Transporter, Le Transporteur II). Jean Reno si ničí dobré meno rýchlo sa z hlavy vyšumiacou Wasabi (Wasabi). Iste, bolo by neférové nespomenúť, že Besson sa ako šedá eminencia podieľal i na exploitatione Noc s nabrúsenou britvou (Haute tension) alebo akčnom inferne s Jetom Li a Morganom Freemanom (!) Utrhnutý z reťaze (Danny the Dog). A tiež by bolo nespravodlivé nespomenúť, že kým doplával do vôd komerčne nezávislého muža, musel si na dennodenný chleba zarobiť vlastnými úspechmi. Lenže čo z toho, keď na jeden podarený kúsok z jeho produkčnej dielne pripadá remake Fanfána Tulipána (Fanfan la Tulipe), Purpurové rieky 2 (Les Rivières pourpres II – Les anges de l´apocalypse) alebo Sexi Pistols (Bandidas)? Aby sme v tom ale Luca nenechávali alibisticky samotného: kto na tieto filmy chodí do kina a zároveň tým dáva peniaze na ďalšie podobné psie huncútstva? 

Besson zapredáva dušu možno diablovia a možno Hollywoodu, ale určite neostáva sám sebou, pretože sa nedá veriť, že tento „nový“ Besson je naozaj ten, ktorý nás previedol magickou hlbočinou, ukázal nám, že snáď i nájomný vrah môže mať srdce a že i v 23. storočí sa môže chlap zaľúbiť do ženy. Ak išlo Bessonovi o peniaze, tak áno - rozhodne JE úspešným producentom. Jeho fanúšikovia sa ale cítia byť podvedení. Nechcú sa však hnevať. Načo aj. Len chcú „svojho“ Luca naspať. Objektívne sa ale patrí rýchlo povedať, že Besson, aspoň podľa svojich slov, robí tento komerčný cirkus preto, aby si zarobil na nezávislé projekty svoje a svojich kamarátov. Faktom je, že jeho meno je spájané nie len s ceneným westernom Tommyho Lee Jonesa Tri pohreby (The Three Burials of Melquiades Estrada), Cheeky (Cheeky) režírujúceho herca Davida Thewlisa či Revolverom (Revolver) Guya Ritchieho, ale i režijným debutom kamaráta Garyho Oldmana Nil by Mouth (Nil by Mouth)...

Vráti sa ako Luc Besson režisér? Ťažko povedať, pretože ak chce byť chlapom a trvať si na svojom, tak desať filmov je hotových a bodka. Čas sa vrátiť nedá. Na strane druhej, len hlupák občas nezmení názor. Ak už nič nenakrúti, je smutnou iróniou, že poslednými filmami „francúzskeho Spielberga“ je polo-animovaný Artur a Minimojovia (Arthur et les Minimoys, 2006) nakrútený a motívy jeho nie ktovieako vydarenej knižky (k dostatiu i u nás). Desiatym filmom, Arturmi, Besson bohužiaľ prebil svoj deviaty film, čiernobiely a prekvapivo vôbec nie zlý Angel-A (Angel-A, 2005). Tento „očistný“ a jednoduchý anjelský príbeh z fascinujúcej Paríž nakrútil i preto, aby si oddýchol od humbugu spôsobeným viac ako šesťročným (!) nakrúcaním cca osemdesiat miliónového Artura.

Problém Luca Bessona, od roku 2004 ženatého s Virginiou Sillaovou, vôbec nie je v tom, že jeho posledné filmy nepreskočili vysokánsky nastavenú latku. Dokonca nie je pes zakopaný ani v tej jeho „pochybnej“ produkcii. Ostatne, chyby robíme všetci a i režiséri majú právo na omyly a osobný vývoj. A ako primadona sa občas správa každý umelec, inak by to nebol umelec – ako hovorí Stephen King. Lucov problém je teda vlastne na prvý pohľad úplne maličký – sľúbil desať filmov.

A tie sú hotové.  


autor Ivan Kučera 28.3.2007
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Animovaný/Dobrodružný
Minutáż˝: 102 min
Krajina: Francúzsko
Rok výroby: 2006
Homepage www

Premiéra: 29.12. 2006
Premiéra SK: 15.3. 2007
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.