PODIVUHODNÝ PRÍPAD BENJAMINA BUTTONA |
PODIVUHODNÝ PRÍPAD BENJAMINA BUTTONA |
David Fincher je aj v našich končinách známy svojimi temnými drsnými thrillermi Sedem, Klub bitkárov, Zodiac, či trojkou Votrelca, ktorou debutoval. Teraz sa však chopil látky trochu inej, netypickej. Podivuhodný prípad Benjamina Buttona“ je ľudská dráma s humanistickým posolstvom a životopisnými i ľúbostnými prvkami.
Princíp nelineárneho spätného postupu deja sme mohli obdivovať už vo formálne inovatívnom Memente Christophera Nolana. Tentoraz sa však príbeh sám odvíja podľa najlepších pravidiel „veľkej drámy“ (pravdaže, ľúbostnej) a spätný je len chod života hrdinu – on totiž fyzicky nestarne, ale mladne.
Príbeh sa začína pri hlavnej hrdinke na smrteľnej posteli. Prostredníctvom denníka, z ktorého Daisy, bývalej baletnej tanečníčke, predčíta ich dcéra Caroline (Julia Ormond), popisuje Benjamin ako rozprávač svoju životnú púť. „Narodil som za zvláštnych okolností,“ začína v roku 1918. Ako vráskavé a odpudivé dieťa ho jeho otec, Thomas Button, nechal na schodoch domova dôchodcov Nolan House. Matka zahynula pri pôrode. Malého Benjamina, o ktorom lekár v domove vyhlásil, že jeho telesný stav zodpovedá 80-ročnému starcovi, sa ujala černošská vychovávateľka Queenie a dala mu všetku lásku a výchovu. Benjamin rastie, ale niečo s ním nie je v poriadku – duševne aj vzrastom dieťa má výzor starého muža. Jedným z obyvateľov domova je aj babička malej Daisy, ktorá ju tu často navštevuje. Medzi oboma „deťmi“ sa vytvorí zvláštne čisté puto, pretrvávajúce celý ich život. Ibaže Benjamin po dosiahnutí „50“ rokov začne odrazu mladnúť. On bude odteraz smerovať k teenagerskému veku, Daisy k starobe. Kdesi uprostred sa stretnú a vedomí si skorého zániku a nemožnosti zastaviť čas, sa odhodlajú uveriť v lásku. Na konci zostáva nádej, že láska prekoná aj smrť, prítomnosť ktorej je zvýraznená paradoxným „vekovým rozdielom“.
Cestovanie naprieč desaťročiami, miestami a filmovými štýlmi pripomína podľa niektorých kritikov Forresta Gumpa (scenárista Eric Roth práve za Forresta Oscara už má!). Tentoraz životopisný príbeh zvláštneho osudu nemaľuje historickú fresku, ale je s(ú)kromným „biograffity“ na len matnom pozadí amerických dejín, od konca prvej svetovej vojny - po súčasnosť. Jednotlivé obdobia v ňom sprítomňuje dobová móda i štýly kinematografie, evokované napríklad použitím old-coolového Technicoloru, navodzujúceho atmosféru zašlých „klasických“ čias.
A čo na ustavičné porovnávanie s Forrestom Gumpom hovoria samotní tvorcovia? Finchera to hnevá: „Čo to má byť? Namiesto obyčajného človeka v neobyčajných okolnostiach som myslel na neobyčajného človeka vo veľmi všedných okolnostiach“, vraví v interview pre MTV. Scenárista Eric Roth je zdržanlivejší: „No, sú tam isté podobnosti – pikareskná povaha diela, epizodickosť, viete, tá cesta ľudského života, vracanie sa domov... Ale myslím, že „Benjamin“ je z môjho osobného pohľadu zrelšie dielo.“
Film otvára „kunderovsky“ existenciálny titulok: „Životu možno porozumieť len spätne, ale musí sa žiť dopredu.“ V skutočnosti tento presný výrok pochádza od filozofa a teológa – existencialistu Sörena Kierkegaarda. V roku 1920 zasa americký prozaik F.S. Fitzerald napísal novelu o chlapíkovi, ktorý sa narodí ako starec a umiera ako novorodenec. Na prvý pohľad zábavná kuriozitka nebola nič viac, ako článok uverejnený v Coliers Magazine (keď ho predtým odmietli v Metropolitan), ktorý mal mladému spisovateľovi zaplatiť nájomné. No podobenstvu podobná príhoda, údajne inšpirovaná výrokom Marka Twaina, že „život by bol omnoho šťastnejší, keby sme sa rodili 80-roční a postupne dospievali do veku 18“, mu poskytla priestor na filozofovanie o podstate času a pominuteľnosti a nestálosti života.
V príbehu filmu sa Benjamin rozhodne opustiť bezpečný domov svojho detstva a výdáva sa v ústrety dobrodružstvám sveta. Na svojej ceste stretáva pestré panoptikum postáv, vedľajších či epizódnych, ktoré ho ovplyvnia, ale ktoré zároveň vždy musí opustiť. Jediná, čo sa ustavične vracia, je Daisy.
Každá osoba, ktorú Benjamin stretne, je podľa neho len prechodná. Dielo tak možno čítať aj ako existenciálne podobenstvo: „Benjamin je vo veľmi mladom veku zoznámený z hlbokými aspektmi smrti. Vie, že trávime celý svoj život ustavičným zameriavaním sa na iné veci, len aby sme nemuseli myslieť na jej nevyhnutnosť.“ A všetko, čo máme, máme iba na chvíľu – potom sa treba zmieriť s odchodom.
Rozdielov oproti predlohe je niekoľko: Daisy sa nevolá Daisy ale Hildegarde, Benjamina vychováva jeho vlastná rodina, a namiesto dcéry má syna. Scenárista Eric Roth, ktorý pracoval na takých projektoch ako Insider, Mníchov či Kauza CIA a samozrejme – Forrest Gump, sa skrátka s pretextom pohral: „Fitzerald ten námet nebral veľmi vážne, skrátka potreboval peniaze. Takže som pri adaptácii cítil väčšiu slobodu dať do toho vlastnú imagináciu,“ hovorí. Preniesť sotva 20-stranovú poviedku v desiatich kratučkých kapitolách do 166 minút filmu považovali mnohí za príliš trúfalé. Projekt, ktorého počiatky siahajú ešte do roku 1994, opustilo medzitým niekoľko režisérov, medzi inými Spike Jonze, Steven Spielberg či Ron Howard. V hlavnej úlohe sa zasa mali objaviť Tom Cruise či John Travolta. Všetko málo. Počítačová technológia 90-tych rokov nestačila, a koncept 4 až 5-tich Benjaminov sa neujal. Až v roku 2005 sa definitívne potvrdilo, že fámy o angažmá Davida Finchera, ktorý v tom čase paralelne pracoval na Zodiacovi, boli pravdivé.
Technicky bolo veľmi náročné zachytiť mladnutie hlavného hrdinu. Filmári a obzvlášť maskéri majú skôr skúsenosti s opačným postupom – pridávanie vrások a make-upu umožňuje vytvoriť ilúziu procesu starnutia. Zaujímavosťou je, že samotný Brad Pitt sa na plátne objaví až v päťdesiatej-druhej minúte. Predtým trikári len digitálne „vložili“ jeho tvár na cudzie telo, zodpovedajúce danému veku. Umožnil im to špeciálny kamerový sytém na snímanie tváre, tzv. Contour, navrhnutý v roku 2006 zakladateľom softwarovej firmy Mova - Stevenom Perlmanom. Ide o digitálny obraz reálnej mimiky, zachytený prostredníctvom špeciálneho make-upu, ktorý sa premieta ako sieť hustých bodov a spracúva v softvéri. Zatiaľ sa tento postup využíva v PC hrách, vo filme bola podobná technológia použitá napríklad v Beowulfovi (2007) či Neuveriteľnom Hulkovi (2008). Súdiac podľa trailerov sú masky vskutku vynikajúce.
Z piatich nominácií na Zlatý glóbus (za film/drámu, réžiu, scenár, najlepšieho herca v hlavnej roli a hudbu - Alexander Desplat) síce Fincherova novinka nepremenila ani jedinú, bol by však zázrak, aby sa jej nejaký Oscar neušiel. Veď zatiaľ má najviac - neuveriteľných 13 (!) nominácii (za ním je Slumdog Milionaire Dannyho Boyla s 10-timi, ten exceloval na tohtoročných Zlatých glóbusoch – premenil všetky štyri nominácie). Ako to však napokon dopadne, uvidíme počas slávnostného odovzdávania cien 22. februára v Los Angeles. Zatiaľ ponúkame "len" pozvánku do kina...