SPRIEVODCA 3D TECHNOLÓGIOU PRE ZAČIATOČNÍKOV |
SPRIEVODCA 3D TECHNOLÓGIOU PRE ZAČIATOČNÍKOV |
Už budúci týždeň nás čaká premiéra nového animáku od spoločnosti DreamWorks – Monštrá vs. Votrelci. Pôjde o vôbec prvé uvedenie 3D digitálneho animovaného filmu na Slovensku. Ako povedal šéf DreamWorks Animation Jeffrey Katzenberg: "Nie je tretí rozmer ako tretí rozmer. Napriek tomu, že na sledovanie stále potrebujete tie smiešne okuliare, digitalizovaný obraz je na plátne skutočne perfektný. Neuvidíte zdvojený obraz, nebudete mať unavené oči ani pociťovať nevoľnosť." Zatiaľ čo dosiaľ vznikali 3D animované filmy tak, že sa počítačovo animovanému celku dodal tretí rozmer, Monštrá vs. Votrelci sa nakrúcali rovno v 3D. Viac o 3D technológii sa dozviete v nasledujúcom krátkom rozhovore:
Je to stereoskopický pohľad. Väčšina ľudí vidí dvomi očami, pri čom každé oko vidí veci z trochu iného uhlu. Mozog potom tieto dva pohľady spojí do jedného, a ten nám umožňuje rozlišovať hĺbku a vzdialenosť. 3D zábery napodobňujú spôsob, akým fungujú ľudské oči.
Kedy sa prvý krát objavil nápad s 3D technológiou?
Je to neuveriteľné, ale pred viac ako 100 rokmi! Britský priekopník filmu William Friese-Greene podal žiadosť o patent na proces výroby 3D filmu v 90. rokoch 19. storočia. Bola to ťažkopádna, zložitá a nepoužiteľná forma 3D, pretože podstata jeho metódy bola v premietaní dvoch filmov vedľa seba, ktoré sa sledovali stereoskopom, ktorý tieto dva obrazy spojil. Predpokladá sa, že prvý 3D film, ktorý videli platiaci diváci, bol krátkometrážny film “The Power Of Love”, premietaný v septembri 1922 v Los Angeles. Bol premietaný v tzv. červenozelenom stereoskopickom formáte a diváci mali na očiach stereoskopické okuliare.
Čo predchádzalo prvým úspechom 3D technológie?
Tzv. Zlatá éra 3D prebiehala začiatkom 50. rokov minulého storočia, keď v tomto formáte vzniklo veľké množstvo filmov. Z titulov môžeme spomenúť “Bwana Devil”, “Dom voskových figurín”, “Pobozkaj ma, Katka” alebo Hitchcockova “Vražda na objednávku”. V rovnakom období Paramount predstavil komédiu s Deanom Martinom a Jerrym Lewisom v hlavných úlohách “Money From Home” a niekoľko krátkych filmov s detskými postavičkami – duchom Casperom a Pepkom námorníkom. Aj John Wayne si zahral v 3D filme, vo westerne “Hondo”.
Prečo sa Zlatá 3D éra skončila?
Z viacerých dôvodov. Niektoré boli technické – napr. dve premietané kopie naraz museli byť navlas rovnaké. V prípade, že jedna bola zničená, trojrozmerný obraz nefungoval. Ďalším problémom bolo, že divákom bývalo často nevoľno alebo ich začala bolieť hlava, či oči. Okrem toho panovala všeobecná nechuť používať nepohodlné, papierové 3D okuliare.
Prečo sa potom filmári znovu začali zaoberať 3D technológiou?
S príchodom úžasných IMAX obrazoviek sa do kín dostalo niekoľko krátkych 3D filmov. Prvým celovečerným animovaným filmom premietaným v IMAX kinách bol “Polárny expres”. Tento film presvedčil šéfa štúdia DreamWorks Animation Jeffreyho Katzenberga, že budúcnosť filmov je práve v trojrozmernom obraze! Po uvedení “Polárneho expresu” nariadil ihneď 3D test na časť filmu “Kung Fu Panda” a po jeho úspešnom uvedení sa rozhodol, že “Monštrá vs. Votrelci” budú prvým filmom, štúdia DreamWorks Animation, nakrúteným v 3D formáte. A tak sa revolúcia 3D začala!
Je pre 3D technológiu dôležitý digitálny vek?
Pre 3D je digitálny vek veľmi dôležitý. Doba digitálnych technológii odstránila 90% vecí, ktoré tento formát brzdili.
Čo je zaujímavé na filme “Monštrá vs. Votrelci“?
V minulosti boli animované filmy nakrúcané vo formáte 2D a až potom upravené do verzie 3D. DreamWorks použil pre tento film ako prvý najnovšiu digitálnu, stereoskopickú technológiu.
Prečo je 3D považované za filmovú revolúciu?
Je to nová etapa vo filmovom vývoji. Film sa vyvíjal v troch základných obdobiach. Prvým, bol posun od nemých k ozvučeným filmom. Druhým, prechod od čiernobielych k farebným a tretím je práve posun od 2D ku 3D.
Ako je možné, že sú šéfovia hollywoodskych štúdií ako Jeffrey Katzenberg, tak nadšení touto 3D technológiou?
V minulosti bolo 3D skôr chytákom na divákov. Jeho použitím mali diváci pocit, že postavy a predmety vystupujú na nich priamo z plátna. Viac menej DreamWorks – ktorí vymysleli virtuálny kamerový a strihačský 3D systém, aby bolo isté, že robia filmy so skutočnou 3D technikou – sú tvrdohlavo presvedčení, že 3D má veľkú budúcnosť, že to nie je len sezónna záležitosť. Dôležité je, že DreamWorks využíva 3D technológiu novým, inovatívnym a mimoriadne zaujímavým spôsobom. Hlavná myšlienka je v tom, že 3D technológia vtiahne diváka do filmu a tým mu zdvojnásobí zážitok z návštevy kina.
Budú diváci stále potrebovať 3D okuliare?
Áno, ale tieto okuliare nemajú nič spoločné s tými nepohodlnými papierovými okuliarmi, ktoré dostávali v minulosti. Tie nové sú ľahké, ultra moderné a tak prirodzené, že sa predpokladá, že divák o chvíľu zabudne, že ich má na očiach. Veríme, že niektorí verní návštevníci kín si po čase zaobstarajú svoje vlastné 3D okuliare, rovnako ako majú napr. slnečné.
Príde doba, kedy nebudeme vôbec potrebovať 3D okuliare?
Áno. Je to len otázka času, kedy veda dospeje k ďalšiemu pokroku.
Sú 3D filmy finančne náročnejšie?
Áno. Normálne stojí nakrútenie filmu 150 mil. dolárov, ale aby mohol byť film realizovaný v 3D je potrebných ďalších 15 mil. dolárov. Dôvodom je skutočnosť, že taký film musí byť nakrútený trikrát – zvlášť pre ľavé a pravé oko a potom pre obe oči naraz.
Stane sa 3D v budúcnosti súčasťou domácej zábavy?
Určite áno. To bude ďalší krok po tom, čo sa 3D filmy stanú bežnou súčásťou kín. Je to len otázka času, kedy bude 3D technológia pripravená pre domáce použitie.