BUĎ AKO PRAVÝ TALIAN ... |
BUĎ AKO PRAVÝ TALIAN ... |
„Buď ako pravý Talian - ži dneškom, pretože to môže kľudne byť Tvoj posledný deň.” -- “Be Italian,” NINE
Vášeň, fantázia, túžba, láska, umenie, štýl, preludy, sny – život bol pokaždým tak trochu cirkus pre celosvetovo populárneho režiséra filmov šedesiatych rokov Guida Continiho (DANIEL DAY-LEWIS) ... ale zrazu ako by to všetko bolo skôr na obtiaž pri jeho práci na provokatívnom dramatickom muzikáli NINE.
Známy a uznávaný pre svoje excelentné filmové dilela sa režisér Guido chystá zahájiť nakrúcanie jeho dlho očakávaného deviateho filmu s názvom ITALIA, keď sa mu zrazu zrútia jeho dve veľmi dôležité životné roviny. Jeho kreativita spadla pod bod mrazu a aj jeho doposiaľ veľmi vášnivý milostný život sa dostáva mimo kontrolu.
Obklopený úžasnou skupinkou žien – zvodnou milenkou Carlou (PENÉLOPE CRUZ), oddanou manželkou Luisou (MARION COTILLARD), múzou Claudiou (NICOLE KIDMAN), kostýmovou výtvarníčkou a dôvernou priateľkyňou Lilli (JUDI DENCH), koketnou novinárkou z Vogue (KATE HUDSON), prostitútkou a učiteľkou z detstva (STACY FERGUSON) a milovanou matkou (SOPHIA LOREN) – Guido hľadá inšpiráciu a možnosť spásy uprostred voľného pádu.
Novátorský, cenami ovenčený muzikál inšpirovaný filmovým prostredím NINE nám na plátne predstaví vizuálne dokonalý príbeh svetového umelca v dobe jeho životnej krizy. Film režíroval Rob Marshall, ktorý byl nominován na Oscara, a ktorý tak skvelo spracoval muzikál CHICAGO (2002). Film je nakrútený na motívy brodwayského muzikálu NINE a knihy Arthura L. Kopita.
Len u mála brodwayských kusov by ste hľadali korene na filmovom plátne - NINE však mezi ne patrí. NINE je príbehom o umení, snoch, láske a emocionálnej inšpirácii, ktorá sa vyskytuje len vo filmoch. A tento príbeh sa teraz dostáva späť na veľké plátna v úplne nanovo spracovanej verzii režiséra Roba Marshalla, ktorý si svoje meno urobil už iným muzikálovým filmom CHICAGO. Marshall vo filme odhaľuje drámu umelca stíhaného krízou stredného veku originálnym filmovým spôsobom.
Všetko začalo oscarovým filmom slávneho talianskeho režiséra. Ide vlastne o odvážny surrealistický príbeh o kreatívnej kríze filmového režiséra, ktorý sa stal jedným z najlepších filmov všetkých čias. Tento film plný nostalgie, fantázie, snov, spomienok, humoru i démonov sa stal prvým filmom, ktorý ukázal, aké to naozaj je, keď sa človek zmieta v čírom zúfalstve modernej doby.
Od tej doby plno súčasných filmových tvorcov vzdalo hold tomuto filmu vlastnou cestou. Bob Fosse roztočil vlastný život v surrealistickom usporiadaní vo filme All that Jazz (1979), tanečnom príbehu briliantného ale sebadeštruktívneho choreografa. Woody Allen uchopil svoj film Stardust Memories (1980) z úplne opačného konca. Sám hral filmového tvorcu, ktorý je obklopený halucináciami a mimozemšťanmi konfrontujúcimi s ním zmysel jeho práce.
Z muzikálu NINE sa po jeho premiére 2. mája 1982 v divadle na 46. ulici stal cez noc doslova megahit. V réžii Tommyho Tunea dostal NINE do vienka úžasnú kombináciu hlavnej mužskej úlohy obklopenej 24 ženami v roliach vedľajších, ktoré prezentovaly každý aspekt ženskej sily a krásy. Muzikál mal celkom 729 repríz a stal sa ťahákom sezóny, keď získal aj päť cien Tony Awards.
Dielu NINE bola ale predurčená ešte jedna transformácia a to ďalší prerod na filmové plátna. Myšlienka sa zrodila v hlavách Roba Marshalla a Harveyho Weinsteina keď hľadali nový projekt potom, čo dokončili CHICAGO, ktoré získalo 6 Oscarov. Medzitým sa Marshall venoval adaptácii Memories of Geisha (2005, r. Rob Marshall, Gejša), ale neskôr v roku 2006 oznámili spolu s Weinsteinom, že začínajú pracovať na NINE.
„Bol som nesmierne potešený, keď som sa dozvedel, že Henry Weinstein chce robiť film NINE a ešte viac som bol nadšený tým, že to mal režírovať Rob Marshall,“ hovorí producent Yeston. „Film je ako umenie a aj preto som chcel, aby sa Rob cítil pri jeho práci slobodne a mohol tak adaptovať moju hru s plnou podporou média, akým film je. Doslova som mu povedal, že iste vie, že nemôže len tak vziať kameru a postaviť ju na scénu, že je pre neho primo povinnosťou prerobiť NINE v každom jeho detaili a to je presne to, čo Rob nakoniec urobil.
Marshall a Weinstein najali dvoch scenáristov s veľmi dobrým citom pre unikátne projekty a vízie, akými pro nich NINE nesporne je: na Oscara nominovaného spisovateľa/režiséra Michaela Tolkina (The Player) a spisovateľa/režiséra a držiteľa Oscara Anthonyho Minghellu (Anglický pacient, Talentovaný pán Ripley).
Do scenára dali svoje vlastné skúsenosti s filmom, predstavami a životom. (Minghella zomrel predtým, než bol film dokončený, takže sa tento film stal jeho posledným dielom), ale inšpirovali sa tiež u iných režisérov.
FOLLIES BERGERE: Rob Marshall volá “Akcia!” a NINE začína
“Filmová verzia NINE je svojim spracovaním celkom unikátna. Rob Marshall zvolil svoju vlastnú cestu,“ hovorí producent Mark Platt, ktorý pracoval ako na filme, tak na brodwayskom muzikáli. „Film je od muzikálu celkom odlišný, ale na druhej strane v nás necháva pocit, že má presne to, do čoho sme sa zamilovali pri pôvodnom origináli – čiže ducha a hlas – ale Rob si to všetko urobil celkom po svojom. Jeho spracovanie NINE je prekrásnou fantáziou, ktorá sa hrá s reálnymi nápadmi a emóciami.“
Rob Marshall nie je na poli fúzovania brodwayských klasických kusov s filmom žiadnym nováčikom, z jeho dielne pochádza i megaúspešný film Chicago (2002). Celkovo bol dokonca šesťkrát nominovaný na cenu Tony za prácu na muzikáloch ako Kabaret (1972) a Kiss of the Spider Women (1985, Bozk pavúčej ženy), ale aj jeho filmová práca nezostáva bez povšimnutia. Z posledného obdobia menujme Memories of a Geisha (2005, Gejša, rež.Rob Marshall) a taktiež získal i niekoľko oscarových nominácií.
Producent Platt pokračuje: “Rob má úžasný základ pre tento príbeh pretože pochádza z divadelného prostriedia, kde pôsobil najprv ako tanečník a choreograf, aby sa dostal cez divadelnú réžiu až k réžii filmovej. A práve NINE je filmom o filmárovi, o filmoch a o kreativite a Rob je výnimočne kreatívna osoba, takže to pre neho bolo ako osobná výzva. Je to človek, ktorý rozumie filmom, histórii, umeniu i technickým veciam v rámci filmovej réžii. Vyrastal na muzikáloch a tak má i veľmi dobrý cit pre hudbu a jej zakomponovanie do príbehu rovnako ako tanec a pohyb. V tomto prípade je Rob tou pravou osobou pre NINE.“
GUIDOVA PÍSEŇ: Guido Contini a jeho ženy
Samotným srdcom NINE je umelecká cesta Guida Continiho, citlivého filmového režiséra, ktorý je svetovo uznáváný, ale v súčasnosti prežíva krízu, keď hľadá inšpiráciu pre svoj ďalší film. Zároveň sa ale zrazu ztráca i v mnohých vzťahoch ku krásnym ženám, ktoré ho celoživotne obklopujú a ktoré ho pokaždým zvedú a zamotajú mu hlavu, čo predtým dodávalo náboj pre jeho kreatívne myšlienky, ale zrazu mu tento náboj chýba.
Rola hlavného predstaviteľa vyžaduje od herca umelecké cítenie spolu s inteligenciou a sexuálnou príťažlivosťou. Držiteľ Oscara Daniel Day-Lewis býva považovaný za jedného z najnadanejších hercov svojej generácie, čo dokázal aj získaním oscarovej sošky za úlohu vo filme Čierna krv (There Will Be Blood, 2007). Day-Lewis ale nikdy predtým vo filme netancoval, čo mu však nezabránilo vrhnúť sa s vervou pre neho tak typickou do práce a pre svoju úlohu sa naučiť i po taliansky.
Maury Yeston, ktorý už videl pekne veľa hercov pre úlohu Guida, bol absorpciou úlohy u Day-Lewisa doslova unesený, ale najviac ho zaujala jeho schopnosť byť i dobrým spevákom. „Nakoniec sme zistili, že je Daniel i veľmi talentovaným spevákom, čo nikto z nás ani netušil.“
Dion Beebe, kameraman, zase komentuje Day-Lewisovo vystúpenie takto: “Jeho intenzita vystúpenia je nezmerateľná, rovnako ako zmysel pre humor a iróniu. Guido je totiž chlapík, ktorého svet síce kolabuje, ale jeho myseľ je stále schopná odletieť na krídlach fantázie.“
Sophia Loren k tomu dodává: „Daniel je vôbec jeden z najlepších: strašidelný, hypnotický, úchvatný i nádherný, proste nezabudnuteľný!“ Day-Lewis ako Guido je okrem toho vo filme NINE obklopený samými sexy silnými ženami, ktoré mu svojou vitalitou pomáhajú prejsť jeho cestu kreatívneho útlmu.
Celkový dojem filmu podtrhávajú aj kostýmy od Collen Atwood, ktoré sa pohybujú od dievčenských trikotov, cez oblečenie go-go tanečníc až po elegantné večerné šaty tak, aby presne vystihli ženskú energiu postáv,pohybujúcich sa od hviezdy až po prostitútku.
Počas ich tvorby použila pre 36 kostýmov 1 milión kryštálov od Swarovského. Bolo použitých deväť rôznych aplikácií kryštálov v 31 štýloch a 22 rozdielnych farbách, aby postavy vo filme NINE zažiarili a to v tomto prípade doslova. Nadja Swarovski, víceprezidentka pre komunikáciu k tomu dodáva: “Spoločnosť Swarovski bola potešená, že si ju pre spoluprácu vybrala kostýmová výtvarníčka Colleen Atwood pre výrobu kostýmov k filmu NINE. Aj pre herečky musí byť radosť nosiť tak krásne kostýmy aké Colleen vytvorila.“
Dokonalé kostýmy doplňuje i dokonalý make-up a účesy, ktoré pre film NINE vytvoril oscarový kaderník a vizážista Peter King. Išlo o jeho prvú spoluprácu s Marshallom, ale dokonale pochopil jeho myšlienky, ktoré pretvoril aj do make-upu a účesov: „Najväčšou výzvou pro mňa bolo vytvoriť všetko tak, aby ste pri sledovaní filmu mali maozaj pocit šesťdesiatych rokov. Rob mal pomerne špecifické požiadavky na vzhľad herečiek, chcel, aby vyzerali ako Brigitte Bardot nebo Claudia Cardinale a to nie je nič ľahké. Aj preto sme pri každej úlohe skúšali niekoľko štýlov a trvalo nám pomerne dlho, kým sme si vybrali finálne podoby tak, aby nám všetko zapadalo do charakteru postavy.“