8 OSCAROVÝCH IGNORÁCIÍ ZA ROK 2012 |
8 OSCAROVÝCH IGNORÁCIÍ ZA ROK 2012 |
Podobne ako minulý rok, aj tento raz sme si dovolili reagovať na oscarové nominácie, ktoré zverejnila americká Akadémia filmového umenia a vied. Ocenených 85. ročníka udeľovania spoznáme z nedele 24. februára na pondelok 25. februára. Kto nám ale chýba medzi kandidátmi na zlatého plešivca?
Ben Affleck, Argo (Najlepší režisér)
Jedno z najväčších prekvapení. Nielenže sa s iba tretím celovečerným filmom Bena Afflecka rátalo, ale aj samotný režisér bol pasovaný za jedného z TOP favoritov na zisk sošky za réžiu. Napokon sa nedostal ani medzi päticu nominovaných. Jeho predošlé Mesto sa medzi oscarovú deviatku nedostalo, Argo už áno. Získalo dokonca aj Zlatý glóbus a patrí medzi štyroch najhorúcejších kandidátov na celkového víťaza Oscarov (popri Lincolnovi, Láske a Zero Dark Thirty). Možno so svojim nasledujúcim počinom si Affleck vyslúžil už aj nomináciu za réžiu.
Jean-Louis Trintignant, Láska (Najlepší herec)
Každý kto už mal možnosť vidieť Hanekeho Lásku, určite prikývne tomu, že herecký veterán Trintignant by si nielenže zaslúžil nomináciu, ale rovno aj sošku. Pre jeho hereckú kolegyňu sa v ženskej kategórii miesto našlo.
Kathryn Bigelow, Zero Dark Thirty (Najlepší režisér)
Naplno si získala amerických akademikov, keď jej „malá“ militantná dráma z prostredia Iraku – Smrť čaká všade, zvíťazila nad megalomanským veľkofilmom Jamesa Camerona – Avatar. Teraz má Smrť čaká všade svojho nasledovateľa – príbeh o 10-ročnom pátraní po hlave Al-Káidy Usámovi bin Ládinovi. Svoj triumfálny úspech spred troch rokov asi nezopakuje. Asi málo kto očakával, že Bigelow bude chýbať v režisérskej kategórii. Prednosť dostal MICHAEL HANEKE.
Leonardo DiCaprio, Divoký Django (Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe)
Leo má riadnu smolu. A to najmä ostatné dva ročníky (pripomeňme si minuloročnú ignoráciu za stvárnenie J. Edgara Hoovera). Minimálne dva razy to už bolo na Oscara (Letec či Krvavý diamant/Na druhej strane) a tento raz dvakrát po sebe zostal prehliadnutý. Jeho slizký a krutý otrokár Calvin Candy si rozhodne zaslúžil nomináciu. Ukradol mu ju však kolega a Tarantinov objav – Christoph Waltz.
Návrat temného rytiera (Najlepší film)
Nebola náhodou nenominácia Temného rytiera jeden z kľúčových impulzov vedúcich k rozhodnutiu, aby sa hlavná kategória rozšírila z 5 nominovaných až na možných 10? A práve pokračovanie Temného rytiera – uznajme ale, už o čosi slabšie – si nomináciu nevyslúžilo. Ba čo viac, Návrat temného rytiera obišiel úplne na prázdno, aj v technických kategóriách. Nuž, batmanovská trilógia Chrisa Nolana si rozhodne zaslúžila aspoň jednu čestnú nomináciu v hl. kategórii.
Samuel L. Jackson, Divoký Django (Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe)
Akadémia si ho síce všimla pri kultovej tarantinovke Pulp Fiction, no jeho djangovský Stephen ako Candyho pravá ruka zostal opomenutý. Škoda. Jeho mimika, chôdza aj dikcia boli skvostné. Ani si nepamätáme, kedy naposledy prešiel takou hereckou premenou.
The Imposter (Najlepší dokumentárny film)
Napínavý The Imposter bol jedným z oscarových favoritov a jeden z najoceňovanejších dokumentov tohtoročnej sezóny cien (najnovšie získal cenu od londýnskych kritikov a je tiež nominovaný na BAFTU). Dostal sa aj na oscarový shortlist, no na prvú päťku to nestačilo.
The Master (Najlepší film)
Paul Thomas Anderson priniesol po Čiernej krvi ďalší film, ktorý možno obdivovať. Kým Čiernu krv svojho času predbehli bratia Coenovci (Táto krajina nie je pre starých), tento majstrovský herecký koncert sa do hlavnej kategórie ani nedostal. Anderson zostal opomenutý (za scenár aj réžiu) a možno je to aj tým, že bol v tejto snímke akosi na druhej koľaji. Okrem hereckých výkonov má však The Master aj iné mimoriadne kvality (najmä kameru a hudbu) a miesto medzi TOP 9 si rozhodne zaslúžil. Aj keď hold, nemal oscarové parametre.