TOP 10: BRITSKÝ NOIR

TOP 10: BRITSKÝ NOIR

článok



Film noir bol síce dominanciou americkej kinematografie, mal však silnú tradíciu aj v japonskom, francúzskom či v britskom filme. Práve v poslednej spomínanej národnej kinematografii mal noir po USA najpočetnejšie zastúpenie. A paradoxne práve „britský noir“ je vzhľadom na jeho bohaté zastúpenie najmenej preskúmanou oblasťou. Týmto prehľadom chceme poukázať na to, že britský film noir, to nie sú len klasiky ako kozmopolitný Tretí muž (1949) či Noc a mesto (1950).

 

Take My Life (r. Ronald Neame, 1947)

Skrytý B klenot. Britské prekvapenie, ktoré má iba 270 hodnotení na IMDb! Manželka musí očistiť svojho (krivo obvineného?) muža, ktorý je súdený za vraždu inej ženy. Zhodou okolností ide o jeho starú známosť z minulosti... Kulisy neraz pripomenú snovosť nemeckého expresionizmu, ďalej tu máme netradične použitý voice-over (z pohľadu žalobcu) a pekné expresívne svietenie, s čím je spojená nápaditá tieňohra. Celý film k videniu TU.

 

The Upturned Glass (r. Lawrence Huntington, 1947)

Profesor psychológie zločinu (populárny James Mason) sa rozhodne, že potrestá domnelú vrahyňu svojej milenky. Vydarený noir s vycibrenou technickou stránkou: prelínačka s hrdinovými predstavami nepôsobí brakovo ako väčšina týchto postupov a invenčná, rekapitulačná flashbacková montáž s nájazdmi na chrbát nemôže nepripomenúť o rok neskorší (!) Hitchcockov Povraz (1948). A ten záver treba teda zažiť.

 

Brighton Rock (r. John Boulting, 1947)

Klasika podľa slávneho kriminálneho autora Grahama Greenea (Revolver na predaj, Ministerstvo strachu). Richard Attenborough je ako Pinkie, psychopatický a chladnokrvný vodca miestneho gangu, hereckou ozdobou. Kamera šikovne pracuje s viacerými dejovými plánmi, subjektívnym pohľadom a ťahákom technickej stránky je jazda a vražda na dráhe v zábavnom parku. Okrem kamery zaujme práca s lokáciami štvrte Brighton.

 

They Made Me a Fugitive (r. Alberto Cavalcanti, 1947)

Ďalšia národná žánrová klasika. Príbeh o krivo obvinenom a odsúdenom mužovi, ktorý utečie z väzenia, aby očistil svoje meno a pomstil sa svojim bývalým kumpánom. Okrem typovo skvele obsadených postáv (kto má byť slizký je slizký, kto pekný je pekný a pod.) a cynických dialógov musíme zmieniť kameru československého rodáka Otta Hellera, ktorá výborne používa stiesňujúce podhľady, nápadité odrazy, subjektívnu perspektívu a jej práca s atmosférou nočnej ulice pripomenie velikána Johna Altona. A to finále na streche pohrebníctva s nápisom RIP je ikonické!

 

The Interrupted Journey (r. Daniel Birt, 1949)

Mladý spisovateľ opúšťa svoju manželku a s vydatou milenkou sa dáva na útek vlakom. Nahlodáva ho však svedomie a chrobák pochybnosti... To je všetko, čo vám stačí vedieť k tomuto príbehu. Ak máte radi vlakový noir alebo klasiku The Woman in the Window (1944), tento šikovný britský noir s peknou kamerou z vrcholiaceho obdobia nemožno neodporučiť všetkými desiatimi. Noiristi si užijú atmosféru paranoje, estetiku tmy a svetla či pravidelnú subjektívnu kameru. K videniu tu.

 

The Third Man (r. Carol Reed, 1949)

Bez debaty najkultovejšie dielo tohto zoznamu. Snímka má silný medzinárodný charakter: režíroval ju síce britský režisér podľa scenára svojho krajana – spomínaného velikána Grahama Greenea, nakrúcalo sa však v povojnovej Viedni, projekt spoluprodukovali Američania a ústredné úlohy pripadli americkým hercom (Joseph Cotten, Orson Welles). Technicky ide o invenčný kúsok: práca s reálnymi lokáciami rakúskej metropoly (vrátane pôsobivého finále v podzemnom kanalizačnom systéme) a celá plejáda skosených kompozícií (viac tzv. „dutch“ uhlov v jednom filme len sotva nájdete). Popri Oscarom ocenenej kamere Roberta Kraskera, umocňuje snovú až kafkovskú atmosféru citarová melódia Viedenčana Antona Karasa. Čerešničkou je Welles a jeho nezabudnuteľné herecké entrée.  Naša recenzia.

 

Night and the City (r. Jules Dassin, 1950)

Pre nás najlepší britský film noir vôbec! Noc a mesto. Londýn. Richard Widmark exceluje ako ultimátny noirový podvodník a lúzer, ktorý šarmantne klame na všetky strany. Osudová slučka okolo jeho krku sa však sťahuje rýchlejšie, než on uteká ulicami mestského labyrintu. Zaujímavosťou je, že začiatku je to slizký hajzlík, ktorý vám lezie na nervy, no ku koncu si zázračne získa vaše sympatie! Okrem hereckého koncertu vás snímka strhne londýnskymi lokáciami a neobvyklými kamerovými rakurzami. Zároveň ide o titul s „naj-noir-ovejším“ názvom.      

 

The Sleeping Tiger (r. Joseph Losey, 1954)

Výborný komorný thriller s príjemne nepredvídateľným vývojom a parádne noirovým začiatkom i koncom. Takto naivný námet "ženatý psychiater si privedie domov kriminálnika, ktorý ho napadol a chce ho vyliečiť" naozaj nájdeme len vo filme noir či v období klasického Hollywoodu. Neberte to však ako kritiku. Divák je po úvodnom dramaturgickom rozdaní kariet vystavený úvahám, či sa trojuholník vyvinie po „cainovskom“ (1) vzore Poistky smrti (1944) a Poštár vždy zvoní dvakrát (1946) alebo, či scenár pracuje s konceptom femme fatale (osudovej ženy) alebo homme fatal (osudového muža). Dejových zvratov pribúda a príbeh skvele graduje.

Režisér Losey mal s podivínskymi charaktermi skúsenosti už zo svojej americkej tvorby z roku 1951: The Big Night, The Prowler a remake M.

 

Chase a Crooked Shadow (r. Michael Anderson, 1957) 

Neskorší britský noir z prostredia Barcelony! Žena v ohrození uväznená vo veľkom dome – poviete si, pomerne populárny námet zo 40tych rokov (gotické veci ako Rebecca, Dark Waters, Gaslight, My Name Is Julia Ross), nemusí mať koncom 50tych rokov noiristom čo ponúknuť, ale opak je pravdou: príbeh je napínavý a svižný, herci presvedčiví (hollywoodska Anne Baxter, známa „ostrovná“ tvár Richard Todd) a máme tu peknú noirovú kameru pracujúcu s tiesnivými podhľadmi, premyslenou montážou a hĺbkou ostrosti. A ten záver...

 

Hell Drivers (r. Cy Endfield, 1957) 

Malý britský kult!  Dusný,  „chlapácky“ noir z prostredia šoférov nákladiakov, ktorý chytí už od otváracej titulkovej sekvencie. Typovo veľmi presne obsadený Stanley Baker – ako nový vodič vo firme s neznámou minulosťou. Ďalej tu máme ukážkovo odpudivého, šikanujúceho záporáka a v upotenom mužskom svete poteší príťažlivá Peggy Cummins z Gun Crazy (1950). K presným hercom, svižnému príbehu a hustej atmosfére si ešte prirátajte dynamickú, noirovú kameru a máte o zážitok postarané.

 

Ďalej odporúčame:

It Always Rains on Sunday (1947)

Odd Man Out (1947)

Dear Murderer (1947)

Obsession (The Hidden Room, 1949)

Mr. Dennig Drives North (1951)

Man Bait (The Last Page, 1952) 

The Good Die Young (1954)

Yield to the Night (1956) 

Tiger in the Smoke (1956)

The Whole Truth (1958)

 

(1) James M. Cain (1892-1977), popredný predstaviteľ americkej drsnej detektívnej školy, priniesol milostno-kriminálny trojuholník v zložení: bohatý postarší manžel – atraktívna manželka – naivný milenec.


autor Michal Šmajda 13.4.2020
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.