PRÍZRAČNÝ SVET |
PRÍZRAČNÝ SVET |
Edin a Rebecca práve skončili strednú školu a pred nimi sa otvára veľký svet dospelých. Plnými dúškami začínajú vychutnávať naoko bezstarostný život. Čas si spríjemňujú
„buzerovaním“ všetkého živého naokolo, či súťažou o najväčšieho „trapáka“ v meste. Pravidlá sú jednoduché. V novinách si nájdu najtrápnejší zoznamovací inzerát, dohodnú si s dotyčným rande a potom ho anonymne sledujú. Tak sa nepriamo zoznámili aj so suverénne najtrápnejším outsiderom Seymourom. Edin to ale nedalo a tajne špehovala jeho trápny život. Na veľké prekvapenie však zistila, že toho má so Seymourom až nebezpečne veľa spoločného …Filmov pod
ľa komiksových predlôh narastá ako húb po daždi. Na strieborné plátna sa dostávajú tí najväčší hrdinovia, ktorí majú zachraňovanie (nielen) našej planéty na dennom poriadku. Komiksový kreslič Daniel Clowes však na to išiel úplne opačne a vytvoril sériu komiksov o dvoch úplne normálnych kamarátkach žijúcich na úplne obyčajnom americkom predmestí, ktoré sa potýkajú s úplne obyčajnými problémami.Z dosť divného nápadu sa zrazu stala senzácia a komiks rýchlo získal priezvisko „kultový“. Tisícky mladých američanov sa začali stotožňovať s Edin a jej kamarátkou. Aj oni začali zisťovať, že celý systém je nahnitý, že všetci naokolo sú akýsi divný. Ale keď sú všetci a všetko divné, keď sa nevieš nikde zaradiť, nie je chyba predsa len v tebe samom? A práve túto otázku sa pokúsil rozobrať neznámy režisér Terry Zwigoff, ktorý mal doteraz za sebou iba zopár dokumentárnych filmov.
Terry Zwigoff nám poskytol pohľad na nudný život čerstvo nezamestnanej nezávislej Edin, ktorá sa odmieta podriaďovať akýmkoľvek pravidlám. Snaží sa rozoberať jej umiestnenie v spoločnosti, jej zmysel pôsobenia na tomto svete. Otvára tak dušu navonok vyrovnanú, ale vo vnútri rozhádzanú, popreplietanú protichodnými názormi a hodnotami. A môže sa stať, že tam nájdete aj kúsok seba.
Preniesť takúto štúdiu života na plátno nie je vôbec ľahké, ale Terry Zwigoff to dokázal veľmi slušne. Celý film pôsobí trochu zdĺhavo, ba až nudne, ale akonáhle sa vmámite do deja (čo vám nedá až toľko práce) a začnete sa pomaly stotožňovať s tým množstvom prepracovaných postáv, zaryjete sa do kresla a po skončení filmu sa vám získate ten vzácny pocit plnohodnotného využitia peňazí za lístok.
Ako som spomenul, celým dejom sa stretávame s množstvom postáv, ktoré na malom priestore dokážu povedať viac, ako často hlavná postava nejakého hollywoodskeho veľkofilmu. Či už to bol dedko neustále čakajúci na zrušenú autobusovú linku, Edinin otec, či učiteľka z výtvarného krúžku. Ale režisér nerozprával film len prostredníctvom postáv. Film sprevádzalo množstvo detailov a odkazov na súčasnú konzumnú spoločnosť, kde sa Zwigoff, čoby nezávislý tvorca vyhral celkom slušne.
Nemôžem opomenúť herecké výkony, ktoré boli výborné. Či už to bola Thora Birchová (známa hlavne vďaka Americkej kráse) v podobe hlavnej hrdinky Edin, Steve Buscemi, pre ktorého Seymoura ušili ako na mieru, alebo Scarlett Johanssová ako Edinina kamarátka Rebecca.
Aj napriek pesimistickému symbolickému záveru z tohoto filmu vyžaruje určitá nádej, ktorou sa režisér pokúša otvoriť oči ďalším podobne zmeteným divákom. Terry Zwigoff svojim citom pre detail a vykreslenie postáv zo svojho diela vytvoril vážne dielo na európsky spôsob.
Ghost World (Veľká Británia/USA, 2001, 111 min.)