Miša Korca ulovili romantické hviezdy |
Vynikajúci scenár servíruje fantastické dialógy mladej dvojice, ktorí dokážu fundovane preberať knihy, nadchnúť sa pre ideály, neskôr riešiť vzťah, prekvapenia, pomoc druhým, komunikáciu s rodičmI
Jedno z najväčších prekvapení filmového roka a prvý film, čo siahal na 10/10. Len posledná tretina a vlastné emócie vás môžu odtiahnuť trochu nižšie. Tento typ filmov chodí tradične na festivaly a točí sa v nezávislej produkcii, nie v podaní 20th Century Fox v letnej sezóne. Je to takmer absolútna pecka! Hazel Grace má šestnásť rokov, osud jej do vienka nadelil rakovinu pľúc a všade so sebou vláči kyslíkovú bombu v batohu. Dlho odolávala nutnosti chodiť do podpornej skupiny na terapiu, no rodičia ju zlomili. Je to otravná seansa, no jedného dňa sa objaví charizmatický Augustus, mladík na pohľad vyrovnaný s osudom, hoci prišiel o nohu a má protézu. Srší ostrovtipom, užíva si každú minútu života i dar strhnúť ostatných. Hazel ho najprv registruje, ale nechce pustiť k sebe, no Gus je svojská osobnosť a opantá ju. Rodí sa medzi nimi puto, Hazel sa mení život. Spája ich aj odlišný vzťah ku knihe Peter Van Houtena žijúcom v Amsterdame a chceli by od neho odpovede na viaceré otázky. No lovestory mladých má pred sebou limitovanú trvanlivosť a je otázkou času, akú ďalšiu ranu osudu chystá život a kedy udrie. Romantických drám o láske dvoch ľudí, z ktorých aspoň jeden je nevyliečiteľne chorý a preto jej nebude dopriate, ste už určite videli niekoľko, ak nie tucet. Zabudnite na ne. Na vine sú hviezdy zmetie všetky zo stola inteligentným scenárom, jemným prístupom a skvelým spracovaním. Dokáže to v prvých minútach, kedy si vás citlivý rozprávačský prístup Hazel okamžite získa a pochopíte jej citové rozpoloženie. Je to úžasný nástup s brilantným strihom a jasným posolstvom: toto nie je život pre diváčky v kinosále. Nie je ľahký, nezaťaží ho iba kyslíková bomba a cievky v nose. KINEMAVIDEO3183. Nástup Gusa je odlišný. Svižný. Odzbrojujúci. Vtipný. Tento chlapec je skvelý kamoš (počkajte na jeho etudu pomoci kamošovi). Na pohľad typický balič žien. V skutočnosti si Gus už čosi preskákal a protéza nie je jeho dôvod pre zármutok, ale plnší život. Jeho prejav je neskutočný: po inteligentnú vetu nemusí zájsť ďaleko, servíruje ju na počkanie. Jeho neverbálna komunikácia je presvedčivá a svet uveriteľný. Vynikajúci scenár servíruje fantastické dialógy mladej dvojice, ktorí dokážu fundovane preberať knihy, nadchnúť sa pre ideály, neskôr riešiť vzťah, prekvapenia, pomoc druhým, komunikáciu s rodičmi i čeliť totálne vypätým situáciám, kedy vám scenár stlačí hrdlo na 15 minút. A nepustí. Zdá sa, ako by ten prejav mladých bol príliš filmový, lebo napriek životnému údelu žijú naplno a ich výmeny názorov, stretnutia alebo aj SMS na dobrú noc neobsahujú typický balast. Azda je to dané stavom života, kedy už nie je čas na tliachanie, vysokou mierou fundovanosti či špecifickými charaktermi. Ale je to fascinujúce sledovať, ako si títo dvaja ľudia dokážu porozumieť i vychutnať niektoré momenty (piknik či večera v reštaurácii). Na vine sú hviezdy nie sú iba tínendžerskou romancou s dobrými replikami. Budete prekvapení, ako sú vyrovnaní so smrťou, plnia si sny alebo čelia realite. A bolestnejšie sú zistenia, čo si už prežili, keď sa raz ocitli na prahu života a vrátili sa odtiaľ späť, pričom videli reakcie ostatných. Ich metafory sú neskutočné podarené (cigareta v ústach, pocit granátu). Josh Boone má dar rapídne meniť scény a nálady. Pochopíte to v momente, keď vám dokáže v jedinej minúte vystriedať pocit smútku a zrazu dodá výborný vtip. Bleskový strih pomôže v úvode, aj neskôr má výborné miesta. V ich spojení má film vtipné, smutné, radostné, tragikomické scény, sype ich jednu za druhou. Pritom nepôsobí s jedinou výnimkou epizódicky a skvele drží pokope. Má pár dobrých vizuálnych nápadov ako posielanie SMS vo filmovej podobe. A ďakovať môže excelentnému výkonu hercov. Shailene Woodley žeriem od jej perfektnej kreácie dcéry v Deti moje, ďalšie filmy razia jej talent. Podáva najcelistvejší výkon v kariére: je vtipná, zamilovaná, rozhodná, sčítaná, zaťatá, stráca hlavu, presvedčivá šestnástka. Ansel Elgort je skvelý Gus a získa si vás okamžite. Jeho charizma sála z plátna od prvej scény, ale počkajte na jeho vypäté či rozhodujúce scény. Do dvoch tretín som jasne pomýšľal nad plným hodnotením, ten film berie dych a nepustí. Až posledná tretina trošku uberie na tempe a pár elementov zdržuje. Ale prenikavý a citlivý filmový zážitok ostáva.
Hodnotenie: 9/10 |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol
- Film o československej architektúre a jej tvorcoch príde do kín už v októbri - Arc