CESTA DO STREDU ZEME - OPÄŤ? |
CESTA DO STREDU ZEME - OPÄŤ? |
AKO SA CESTA ROBILA...
“Spracovanie známeho románu Julesa Verna do nového príbehu, s novými postavami s použitím modernej technológie bolo nesmierne vzrušujúcou príležitosťou,” hovorí Eric Brevig, pre ktorého je film “Cesta do stredu zeme” režijným debutom. "Mojim cieľom pri tomto filme bolo zachytiť ducha dobrodružstva, objavov a vytvoriť nádej, že nič nie je nemožné.”
“Myslím si, že určité príbehy sú nadčasové a rozprávanie o troch hrdinoch na tejto zdanlivo nemožnej ceste je skvelým príkladom,“ hovorí producentka Charlotte Hugginsová. „Myšlienka na to, že môžete robiť to, o čom ostatní len snívajú, je koncept, o ktorom ľudia nielen píšu, ale je v nás od počiatku ľudskej civilizácie.“
Producent Beau Flynn poznamenáva, „Našou prácou ako filmových tvorcov je umožniť divákom návštevu iného sveta. Chceme, aby sa diváci dobrodružstvu celkom oddali. Tiež sme si dali záležať na tom, aby sme zachovali určitú atmosféru filmu, kde sú postavy veľmi skutočné a prístupné, no príbeh sám sa nikdy neberie príliš vážne.“
Brendana Frasera pritiahla do úlohy hlavnej postavy a výkonného producenta výzva osviežiť klasiku Julesa Verna špičkovým spôsobom nakrúcania. „Keď idem do kina, chcem sa do filmu vžiť,“ hovorí Fraser. „Premisa príbehu skombinovaná s originálnym scenárom bola plná akcie, komédie a dobrodružstva od začiatku až po koniec. Veľmi ma to upútalo.“
Scenár k filmu „Cesta do stredu zeme,“ napísaný Michaelom Weissom, Jennifer Flackettovou a Markom Levinom sa točí okolo vedca Trevora Andersona, jeho synovca Seana a ich islandskej horskej sprievodkyne Hannah. Spoločne sa trio dostane do sopečnej chodby, ktorá ich vedie do stredu Zeme. Dostanú sa až k hlbokej krištáľovo- modrej lagúne tisíce míľ pod zemským povrchom. Objavujú mimoriadny svet bujných džunglí a prehistorických tvorov, ktoré poznáme z Verneho románu. Oddávajúc sa ohromujúcim pohľadom a zvukom tejto nepreskúmanej krajiny čoskoro zisťujú, že je plná nebezpečenstiev a nástrah a že ak chcú nájsť cestu domov, musia sa na seba navzájom spoľahnúť.
TVORENIE SVETA POD ZEMOU
Na stvárnenie širokých panorám od ľadových vrcholov Islandu až po nekonečné more v strede Zeme, medzi ktorými nájdeme komplikované detaily fosílnych hríbových lesov a zvápenatených skalných útvarov, zavolal Brevig širokú radu kvalifikovaných talentovaných umelcov, ako vodcu celej myšlienky Erika Tiemensa, architekta Davida Sandefura, kameramana Chucka Schumana a supervízora vizuálnych efektov Christophera Townsenda.
„Keď tvoríte fantastický príbeh, zoberiete pravdu a natiahnete ju,“ hovorí Brevig. „Začali sme s konceptom, od ktorého sa odrážala celá práca architekta, vizuálnych efektov a kameramana. Na konečnom vzhľade filmu pracovalo takmer 200 umelcov.“
Sandefur spomína, že jednou z najväčších výziev bolo vyvážiť realitu a imagináciu. „Muselo tam byť niekoľko stupňov fantázie, no zároveň som sa chcel pokúsiť udržať istý stupeň reality,“ poznamenáva. "Štruktúra a farby museli pôsobiť skutočne a veľmi výdatne. A aj napriek tomu, že diváci vedia, že sme vo fiktívnom svete, chcel som aby na chvíľu uverili, že sme nakrúcali pod zemou, alebo v džungli.“
„Pri nakrúcaní sme používali ´farebný scenár,´ čo bol plán na využívanie farieb počas filmu,“ poznamenáva Brevig. „Začiatok filmu sa niesol v tlmených farbách. Potom sme divákov uviedli do zintenzívnenej farebnej hladiny, kde sme boli od chvíle, kedy sa hrdinovia ocitli v strede Zeme takmer až po koniec filmu. Úplný záver sa niesol v živom prostredí, ktoré naznačuje, že Trevorov život začína byť jasnejší a plný nádeje.“
Nakrúcalo sa v Montreale, v meste, ktoré malo od džungle dosť ďaleko. No keď išlo o prírodné scenérie ukázalo sa neoceniteľné. „Jednou z vecí, ktoré nám veľmi pomohli bol prístup na fenomenálny organický terén hneď za mestom."
O hríbovom dome, na ktorý narazili Trevor, Sean a Hannah v strede Zeme Sandefur hovorí, „Spolu s mojim tímom sme strávili celé týždne experimentovaním s materiálmi, aby jeho povrch vyzeral tak ako má. No nikto z nás nevedel, ako to vlastne vo vnútri hríbu vyzerá. Vie mi niekto dať nejaké knihy s obrázkami interiérov hríbových domov ?“
Sandefur sa nakoniec rozhodol použiť hubky priemyselných veľkostí, ktoré nakrájali na úzke kúsočky a poctivo ich zviazali aby ich povrch vyzeral pórovito, s organickou štruktúrou. Keď už boli kúsočky zviazané, „dali sme na povrchy priesvitný latex, potom sme ich pomaľovali a nakoniec sa nám podarilo dosiahnuť svetielkujúci efekt,“ pokračuje Sandefur.
Pri tvorbe dobrodružného filmu plného živej 3D akcie je potrebných množstvo vizuálnych efektov, ktoré budú dodané v post produkcii. Takáto technika vyžaduje aby herci počas nakrúcania využívali svoju predstavivosť. „Musia byť pripravení reagovať na fantastické objekty a tvory - svetielkujúcich vtákov a obrovské lietajúce pirane- ktoré tam v skutočnosti samozrejme nie sú,“ vyhlasuje Brevig.
Tvorcovia sa snažili urobiť zážitok pre hercov tak prirodzeným, ako to len bolo možné. „Dúfate, že technológia je pre hercov rovnako neviditeľná ako pre divákov,“ poznamenáva Huggins. „Herci sa musia sústrediť na svoju rolu a na príbeh.“
ROZPRÁVANIE PRÍBEHU V DIGITAL 3D
To, čo dodáva „Ceste do stredu Zeme“ nový kinematografický rozmer je spôsob, akým bol tento celovečerný film nakrúcaný. Počas úvodných fáz vývoja projektu vzniklo rozhodnutie nakrúcať „Cestu do stredu Zeme“ celú v high definition 3D. Filmoví tvorcovia totiž chceli divákom dopriať neodolateľný vizuálny zážitok a keď už sa rozhodli dať klasickému príbehu nový rozmer, chceli sa čo najviac priblížiť k vernému zobrazeniu zdrojového materiálu.
„Kamery sme sa snažili nastaviť tak, aby sa divákom film sledoval čo najpohodlnejšie.“ hovorí Schuman. „Keď máte dobrodružstvo takéhoto rozmeru, zachytávanie obrázkov s prelomovou digitálnou technológiou dáva divákom omnoho intenzívnejší zážitok,“ hovorí Hugginsová.
„Našou prvoradou prioritou bolo zabaviť,“ spomína Flynn. „Tento najmodernejší kinematografický prístup nám umožnil vrátiť sa k Verneovmu materiálu, ktorý obstál v časovom teste, celkom novým spôsobom.“
„Nová technológia bezpochyby dodáva divákom nesmiernu hodnotu filmového zážitku,“ hovorí Brevig. „Najväčšou odmenou pre mňa bola možnosť pracovať s takým skvelým tímom nadšených profesionálov, pri niečom, čo ešte nikto z nich nerobil."
„Našim cieľom bolo ponoriť divákov do dobrodružstva, tak, aby zabudli, že sledujú film a vžili sa do situácie v strede Zeme spolu s Trevorom, Hannah a Seanom.“ Režisér to celé ukončuje, „Či už uvidíte „Cestu do stredu Zeme“ v 3D, alebo v klasických kinách, bude to neuveriteľne zábavné dobrodružstvo, nekončiaca jazda.“