GHOST IN THE SHELL |
GHOST IN THE SHELL |
Ghost in the Shell je kultová záležitosť a premiéra potvrdila, že znalcov sa u nás nájde dosť – niektorí čítali mangu, iní videli pôvodnú animé z roka 1995 a teraz dorazila nová verzia. Fanúšikovia budú mať obavy ako vyznie, no netreba váhať nad návštevou kina, je to pútavé predstavenie, čo na megaplátne dokáže ohúriť.
Príbeh sa líši od predlohy, má zdanlivo podobné postavy, a vykročí vlastným smerom. Nachádzame sa v bližšie nešpecifikovanej budúcnosti i meste (mohlo by to byť Tokio, no znalcom sa nebudú zdať jednotlivé štvrte; len prítomnosť yakuzy potvrdzuje japonskú fikciu), kde si ľudia môžu inštalovať umelé orgány do ľudského tela. To prirodzene smeruje k možnému zneužitiu i otázkam vzťahov ľudí a cyborgov.
Dej začne stvorením cyborga menom Mira Killian: jej ľudský mozog z poškodeného tela putuje do umelo vyrobenej schránky. Ako major má fungovať v jednotke Sekcia 9 a bojovať proti rôznym zločinom. Najnovšie sa objavuje páchateľ čo výrazne brojí proti spoločnosti Hanka Robotics vyrábajúcej implantáty a tvrdo eliminuje jednotlivých predstaviteľov. Mira a jej parťák Batou zisťujú, kto a prečo začal túto vražednú púť a či sa eventuálne netýka aj ich...
Nový Ghost in the Shell je zvláštne dielo. Vzďaľuje sa od predlohy, no neraz ju cituje. Má iné postavy a príbeh, no chcel by strašne zanechať výraznú stopu. A keď sa zdá z trailerov, že nás čaká vykopávka ako Total Recall o 25 rokov neskôr, začne vás postupne prekvapovať. Diváci rozdelení na niekoľko táborov nebudú mať zhodný názor – sú tu neznalci, aj fanúšikovia, pričom jedným bude nové dielo imponovať a iným už vadiť.
Málokto uprie GitS vizuálnu stránku i fantastický ponor do cyberpunkového sveta. Efektné sci-fi núka vibrujúce mesto so živými projekciami reklám, multiúrovňovými križovatkami (aké na Tokiu milujeme) a exponovanými miestami obytných štvrtí, rozľahlých cintorínov či malých uličiek. Japonský cit na vás dýcha z každého záberu, no súčasne cítime futuristické vyznenie, lebo popri neónových expozíciách na nás všade doliehajú androidi, cyborgovia a vylepšení ľudia.
Na obrovskom plátne vyzerá úžasne a Rupert Sanders sa vyžíva v občasných spomalených či postupne objavujúcich záberoch. Intro prelínajúce zrod Miry a úvodné titulky za zvuku elektronickej hudby pôsobí parádne – okamžite vás opantá a môže rozohrať príbeh. Prídu efektné strieľačky, súboje v tme, na vode, v techno klube či v štylizovanom prostredí a veľkým tankom. No prekvapivo filmu nechýbajú ani vážne dialógy, ktoré niekam smerujú a dávajú hlbší zmysel.
Pokiaľ ide o efektné zábery, GitS nepoľavuje v celej stopáži a neraz cituje originál, no súčasne ho preloží vo svoj prospech. Je to zvláštny mix, na rozdiel od otrockého prepisu Krásky a zviera postupuje GitS inak; väčšinu predlohy vyrazil, nasadil iný príbeh a keď mu to príde vhod, využije efektný záber z minulosti: skoky Miry do hĺbky mrakodrapov, pohľad na cyborgov, streľbu na isté auto či kamerové nájazdy na čosi tajomné. Vznikne tu zaujímavá séria paradoxov – nováčikom sa môžu zábery páčiť, znalci vedia, že sú to pomrkávajúce odkazy. No nie každý môže byť s nimi stotožnený, je dosť možné, že ortodoxní fanúšikovia zlomia palicu...
Dejové vyznenie je totiž odlišné. Prvú hodinu sa pozerá nový GitS vynikajúco, no v druhej sa prevalí fakt, že asi sa už do väčšej hĺbky nedostaneme a dejový oblúk treba rýchlo uzavrieť. Prídu trošku zbrklé alebo náhodné momenty, ktoré sčasti zmaria dovtedajšie snaženie. Resp. inak – americká verzia nechce pôsobiť exkluzívne a presahovať do filozofických debát ako japonská a vystačí si s efektným vizuálom a akciou. Fajn na jedno pozretie, ale zrejme to nebude stačiť na kultový status originálu.
Scarlett Johansson po Lucy sčasti opakuje svoju úlohu nádejného zabijaka a jej tmavý kukuč napokon solídne kopíruje Motoko a vo finálnej scéne mrká na diváka, že sa jej úloha podarila. Takeshi Kitano ide všetky scény v japončine, vďaka čomu je náramne presvedčivý – ale Pilou Asbaek ako blonďavý búchač vyjde k pôvodnej animé najbližšie. Juliette Binoche je prekvapivo dobrá v neakčných scénach a dodáva potrebnú štipku drámy.
Nový Ghost in the Shell pochopiteľne treba vidieť v kine. Tu vyznie najlepšie a táto sci-fi dráma si nájde svoje miesto. IMAX je top voľba vďaka 1,85 formátu a dravému zvuku, vďaka nej si eventuálne prirátajte ešte bod.
Ghost in the Shell (USA, 2017, 107 min.)
Réžia: Rupert Sanders. Scenár: Jamie Moss, William Wheeler, Ehren Kruger. Hrajú: Scarlett Johansson, Pilou Asbæk, Takeshi Kitano, Juliette Binoche, Michael Pitt