POTOMOK |
POTOMOK |
Aktuálne sa k nám z Ameriky prirútil ďalší hororový počin. Režisér Nicholas McCarthy spojil sily so scenáristom Jeffom Buhlerom a prilákali žánrového diváka do strašidelnej duše malého Milesa. S jeho narodením mu prikvitne do identity hnusný maďarský vrah. Film Potomok rozohráva boj o čas, ktorý zostáva 8-ročnému chlapcovi Milesovi, aby sa jeho telo stalo súčasťou buď pôvodnej detskej, alebo parazitujúcej zabijackej, osobnosti.
Sarah (Taylor Schilling) a John (Peter Mooney) sa tešia na svoje bábätko a my tušíme, že s ním niečo nebude v poriadku. Úvodná scéna nás odkáže na psychopatického vraha Edwarda (Paul Fauteux). S jeho skonom a Milesovým (Jackson Robert Scott) narodením sa v divákovi uvelebí zlé tušenie chlapcovej budúcnosti. V Potomkovi dostávame klasický obraz spokojného rodinného spolužitia s nadpriemerne nadaným synom. Hororovú líniu pretláčajú do popredia silnejúce prejavy Milesovho nevedomého konania. Jeho predstaviteľ hádže na najbližších znepokojujúce pohľady, ktoré umocňujú heterochromatické oči rozdielnej farby.
Pennywiseova prvá obeť menom Georgie z úspešného remaku To (2017) vyčíňa na vlastnom vražednom poli. Jackson Robert Scott obstojne zvláda rolu malého Milesa, všetci sa bojíme jeho dvojfarebného pohľadu v závese Bisharovej hudby. Menej nás dostáva rodičovská dvojica, hoci hlavne Sarah občas prepukne do vybičovanejších psychických prejavov. V jej prípade sa ale Buhlerov scenár potýka s málo pohotovým logickým uvažovaním, keďže naliehavosť riešenia Milesovho stavu vyžaduje duchaprítomnosť oboch rodičov.
Príbeh nijako závratne nenapreduje. Divák predpokladá, že pomoc príde zvonka v podobe nejakého skúseného maníka (Colm Feore), ktorý pohotovo odhalí nepriestrelnú teóriu o reinkarnácii. Nasleduje rad lacných scenáristických ťahov spoliehajúcich sa na atraktívnu nevinnosť detskej psychiky bojujúcej so zlom.
McCarthyho The Pact z roku 2012 bol o čosi svižnejší a neučesanejší. A postava odporného chlapa z minulosti vniesla do snímky viac hrôzy než aktuálny mäsiar s banálnou záľubou v ženských pravačkách. Režisér sa prvýkrát dostáva s Potomkom do slovenskej distribúcie, kedy ho publikum bude vnímať ako radového hororového režiséra využívajúceho vychodené chodníčky (mimovoľne pri natieraní sendviča napadne atmosférovo identická scéna z Kruhu 2). A ako na potvoru sa scenárista Buhler upísal remakom známych hororov ako The Grudge, Pet Sematary a Jacob's Ladder, čiže doluje z videného a v Potomkovi sa to jasne odzrkadľuje.
Slabý príbeh odsýpa podľa diváckych očakávaní najmä v prvej polovici, potom nasleduje máličko zvratov s pitoreskným postarším hypnotizérom a synčekom Milesom, ktorý o dušu škaredo zazerá a oplzlo šemotí cudzím jazykom. Okolie sa vzhľadom na naliehavosť situácie správa príliš ležérne a ťažkopádne siaha po riešeniach. Dynamike napomáha len stupňujúci sa strach o Milesovu telesnú schránku a neistota, ktorá z identít v nej zvíťazí.
Pri sledovaní priemerného Potomka sa budeme priemerne báť, pospomíname si na lepšie kúsky z tohto žánrového súdka a oceníme Scottov herecký posun od nešťastného „úvodníka“ Georgieho k celopríbehovému ťahúňovi Milesovi.
The Prodigy (Hong Kong / USA, 2019, 92 min.)
Réžia: Nicholas McCarthy. Scenár: Jeff Buhler. Hrajú: Taylor Schilling, Brittany Allen, Jackson Robert Scott ...