PROFIL: MEL GIBSON |
PROFIL: MEL GIBSON |
Mel Columcille Gerard Gibson sa narodil 3. januára pred štyridsiatimi ôsmimi rokmi v americkom meste Peekskill, štát New York, ako šieste z jedenástich detí Anny a Huttona Gibsonových. Keď mal dvanásť rokov, celá rodina sa presťahovala do Nového Južného Walesu v Austrálii. Stalo sa tak z finančných dôvodov po pracovnom úraze jeho otca, ktorý robil ako brzdár na železnici a aj preto, aby jeho staršieho brata neodviedli do Vietnamu. Mel vyrastal v katolíckej rodine, z pochopiteľných dôvodov navštevoval chlapčenskú strednú katolícku školu. Sníval o tom, že raz bude kuchárom alebo novinárom. Ale človek mieni a Boh mení. Melova sestra vzala jeho osud do vlastných rúk a podala za neho prihlášku na National Institute of Dramatic Art pri University of New South Wales v Sydney. Mel sa zúčastnil konkurzu a aj bez akejkoľvek hereckej prípravy bol prijatý.
Začiatky Mela Gibsona sa spájajú s divadlom. Debutoval v divadelnej hre Romeo a Julia a stal sa členom Southern Australian Theater Company. V roku 1976 sa mu podarilo získať malú rolu v austrálskom seriáli The Sullivans. Po úspešnom absolvovaní štúdia v roku 1977 nasledovala úloha flákača Scollopa v nič nehovoriacom thrillere Pobrežie teroru (Summer City, 1977).
Prvá veľká filmová úloha nenechala na seba dlho čakať. V akčnom sci-fi filme Georga Millera Šialený Max (Mad Max, 1979) mu režisér zveril titulnú úlohu mladého policajta z blízkej budúcnosti, ktorý bojuje proti motocyklovému gangu. Vďaka tejto úlohe sa okamžite zaradil medzi hereckú elitu a akčných hrdinov. Dnes už legendárny film si vynútil ďalšie dve pokračovania Šialený Max 2 (Mad Max 2: The Road Warrior, 1981) a Šialený Max 3: Chrám skazy (Mad Max Beyond Thunderdome, 1985), v ktorom si zahrala aj rocková speváčka Tina Turner.
Prvé ocenenie dostal Mel za stvárnenie mladého postihnutého muža Tima v romantickej dráme Tim (Tim, 1979). Austrálsky filmový inštitút mu udelil cenu AFI Award za najlepší herecký výkon v hlavnej úlohe. Vzápätí nasledovalo ocenenie za úlohu vlastenca z prvej svetovej vojny Franka Dunneho v pôsobivom vojnovom filme režiséra Petra Weira Gallipoli (1981). Príbeh rozpráva o austrálskych mladíkoch, ktorých naivné predstavy o vojne sú kruto uvedené na pravú mieru. Film získal osem ocenení AFI Award, aj tentokrát sa jedno ušlo Melovi za najlepší herecký výkon. S režisérom Petrom Weinerom spolupracoval aj na ďalšom filme, kde zmenil žáner za romantický - Rok nebezpečného života (The Year of Living Dangerously, 1982), v ktorom si zahral s nemenej slávnou Sigourney Weaver.
Po uvedení druhého pokračovania Šialeného Maxa 2 v roku 1981 pod názvom "The Road Warrior" sa z Mela stala medzinárodne známa hviezda. Ešte stále však nakrúcal austrálske filmy. Prvý americký debut niesol názov Rieka (The River, 1984) a získal štyri nominácie na Oscara. To ho zapísalo do povedomia amerických tvorcov a v ďalších dvoch filmoch si zahral s čoraz väčšími hviezdami. Po boku Diane Keaton v romantickom filme Pani Soffelova (Mr. Soffel, 1984) a v historickej dráme Bounty (The Bounty, 1984) s Anthony Hopkinsom, sirom Laurence Olivierom, Edwardom Foxom, Liamom Neesonom a dnes už hviezdou Danielom Day-Lewisom.
V roku 1985 si ešte odskočil do Austrálie natočiť tretie pokračovanie trilógie Šialený Max 3: Chrám skazy (Mad Max Beyond Thunderdome, 1985) a potom sa už jeho kariéra naplno rozbehla v továrni na sny, Hollywoode. Jeho popularita každým dňom rástla, podľa časopisu People sa v tom istom roku stal najsexy mužom. Sláva mu stúpla do hlavy, nezvládol rolu hviezdy a začal čoraz častejšie siahať po poháriku a fajčiť cigarety jednu od druhej. "Časom som začínal popíjať hneď ako som vstal. Na raňajky som zvládol aj šesť pív za sebou." Jeho manželka Robyn, s ktorou sa oženil v roku 1980, ho nakoniec dostala k anonymným alkoholikom.
Možno to bolo dôvodom, prečo mu trvalo dva roky, kým prišiel s novým filmom. Všetko mu však vynahradila akčná komédia Smrtonosná zbraň (Lethal Weapon, 1987), v ktorej spolu so svojim hereckým parťákom Danny Gloverom, vytvoril nový typ hrdinu, detektíva Martina Riggsa. Rebelantského policajta s láskavými modrými očami, ktorý svojim cynickým humorom a neštandardným policajným správaním rozčuľuje svojho parťáka, si diváci obľúbili natoľko, že sa dočkali ďalších troch nemenej úspešných pokračovaní: Smrtonosná zbraň 2 (Lethal Weapon 2, 1989), Smrtonosná zbraň 3 (Lethal Weapon 3, 1992), a Smrtonosná zbraň 4 (Lethal Weapon 4, 1998) s rovnakým obsadením.
V priebehu troch rokov si zahral vo filmoch rôznej kvality. Tequila Sunrise (Tequila Sunrise, 1988), Vták na drôte (Bird on a Wire, 1990), Air America (Air America, 1990). V Hamletovi (Hamlet, 1990), kde dostal titulnú úlohu, sa stal po prvýkrát i producentom so svojou čerstvo založenou produkčnou spoločnosťou Icon productions. Tá neskôr vyprodukovala komerčne úspešnejšie snímky, v ktorých si zároveň zahral hlavné postavy: Večne mladý (Forever Young, 1992) kde mu partnerkou bola Jamie Lee Curtisova, Maverick (Maverick, 1994) spolu s Jodie Foster a v dráme Muž bez tváre (The Man Without a Face, 1993) s mladučkým Nickom Stahlom. V poslednom spomenutom snímku si prvýkrát sadol aj na režisérku stoličku.
V roku 1995 režíroval a hral vo veľkofilme Statočné srdce (The Braveheart, 1995), ktorý rozpráva o stredovekej škótskej legende Williamovi Wallaceovi z 13. storočia. Postavil sa na čelo odporu proti anglickému kráľovi Eduardovi I. po tom, čo mu zabili ženu, s ktorou sa oženil tajne, aby sa vyhli právu prvej noci. Mel dokázal, že to za kamerou skutočne vie a to mu potvrdila aj Americká filmová akadémia. Statočné srdce získalo spolu piatich Oscarov, z toho dve sošky si odniesol Mel za najlepšiu réžiu a najlepší film. Predzvesťou tohto úspechu bol určite Zlatý glóbus za najlepšiu réžiu.
V posledných rokoch sa stal Mel Gibson zárukou úspechu. I jeho ďalšie projekty pritiahli do kín divákov a naplnili pokladnice kín. S Renee Russo a Garym Sinise si zahral v thrilleri Výkupné (Ransom, 1996). Ako multimilionár Tom Mullen sa snaží zachrániť svojho syna, ktorého uniesli. V Sprisahaní (Conspiracy Theory, 1997), kde si zahral s Juliou Roberts, stvárnil čudáka Jerryho Fletchera, taxikára s možno nie až tak celkom paranoidnými predstavami. Úplne iný typ stvárnil vo filme Odplata (Payback, 1999). Tvrďasa Potera oklame a okradne vlastná manželka so svojim milencom a takmer ho pripravia o život. Ale Poter sa nevzdáva a vracia sa do hry, aby si vzal to, čo mu patrí a nekompromisne sa pomstil zradcom. V lyrickom príbehu Bona Voxa (U2) Million Dollar Hotel (The million dollar hotel, 2000) podal vynikajúci výkon v úlohe detektíva Skinnera.
Kvôli úlohe vo filme Patriot (Patriot, 2000), kde si zahral hrdinu bojujúceho za nezávislosť Benjamina Martina, odmietol ponuku, ktorú dostal od režiséra Ridleyho Scotta na film Gladiátor. Mel v Patriotovi vsadil na osvedčený recept, ktorý fungoval pri Statočnom srdci - na vojnu, pomstu, lásku a slobodu, ale v tomto prípade to nefungovalo. Film bol v roku 2001 nominovaný na Oscara len v technických kategóriach a nezískal žiadneho. Triumfoval práve odmietnutý film Gladiátor, ktorý získal Oscara za najlepší film a Russell Crowe si odniesol sošku za najlepší herecký výkon v hlavnej úlohe. Neskôr vyšlo najavo, že Mel neodmietol úlohu v Gladiátorovi len kvôli svojmu filmu. Priznal, že na náročné akčné scény sa cítil pristarý a mal problémy s bolesťami kolien.
V tom istom roku natočil ešte romantickú komédiu s Helen Hunt Po čom ženy túžia (What Women Want, 2000). Ako šovinistický reklamný agent Nick Marshall sa uchádza o miesto kreatívneho riaditeľa, ktoré ako na potvoru dostane - žena. K tomu všetkému sa mu ešte pritrafí nehoda vo vani, vďaka ktorej dostane tú vzácnu šancu načúvať ženským myšlienkam. O dva roky neskôr prijal hlavnú úlohu vo vojnovej dráme Randalla Wallacea Údolie tieňov (We Were Soldiers, 2002). Ako podplukovník Hal Moore vedie do vietnamskej vojny svojich vojakov. So 400 mužmi sa dostáva do obkľúčenia päťnásobnej presile a ostáva uväznený v tzv. Údolí smrti. Krvavá bitka na seba nenechá dlho čakať. Po skončení natáčania Mel vyhlásil, že už má plné zuby nakrúcania filmov ďaleko od domova. "Už nemám dvadsať. Nechcem pracovať ďaleko od mojej rodiny, ktorú nadovšetko milujem. Filmovaniu sa chcem venovať aj naďalej, len budem stáť na druhej strane kamery."
Našťastie svoje slovo nedodržal a natočil ešte jeden film, ktorý zaznamenal značný úspech. V thrilleri mladého režiséra M. Nighta Syamalana Znamenia (Signs, 2002), ktorého prirovnávajú k Hitchcockovi, stvárnil reverenda Grahama Hessa. Potom, čo stratí milovanú manželku pri autonehode, zavesí kňazské remeslo na klinec. Pracuje na svojom pozemku ako farmár a jedného dňa na kukuričnom poli objaví obrovské záhadné kruhy. Zo správ zisťuje, že podobné obrazce sa objavujú všade po svete. O Melovi je známe, že je silne veriaci katolík. Poprel fámy o tom, že to ovplyvnilo jeho účasť vo filme Znamenia. Nepopiera však, že niečo medzi nebom a zemou existuje. Verí aj na zázraky. Inak si nevie vysvetliť príhodu, ktorá sa mu stala v mladosti. Ako 21-ročný sa takmer zabil pri autohavárii. Pred pádom do priepasti ho zachránili dva vyvrátené stromy. Na zelených mužíčkov však neverí.
Po tom, čo sa realizácia štvrtého pokračovania Šialeného Maxa oddialila kvôli vojne v Iraku, pustil sa Mel do projektu s názvom "Under and Alone", ktorý bude produkovať jeho produkčná firma. Film je ohlásený na rok 2005 a Mel si v ňom zahrá tajného agenta, ktorý zlikviduje motorkársky gang Mongolov. Film vychádza zo skutočných udalostí z roku 2000, keď zatkli v Los Angeles vyše 80 ľudí z Mongolska, u ktorých polícia našla zbrane, kokaín a ukradnuté motorky. Ďalšie pokračovanie Šialeného Maxa príde do kín pravdepodobne v roku 2005 pod názvom Mad Max: Fury Road.
S vierou sa spája Melov nový projekt z dielne jeho produkčnej spoločnosti, na ktorom sa podieľal ako režisér, scenárista a producent. Kontroverzný snímok Umučenie Krista (The Passion of the Christ, 2004) dokumentuje posledného hodiny Ježiša Nazaretského a jeho ukrižovanie. Mel zveril hlavnú úlohu (katolíkovi) Jamesovi Caviezelovi (Gróf Monte Christo, 2002), ktorý práve v tom čase oslavoval "kristové roky". Správy hovoria, že realistické scény po zhliadnutí neprežili už dvaja diváci. Dokonca niektorí ľudia pod silným dojmom z filmu konvertovali na katolícku vieru. K filmu mali svoje výhrady aj židovskí lídri, ktorí namietali, že film podporuje antisemitské nálady a žiadali odstrániť scénu, v ktorej židovský veľkňaz po ukrižovaní Krista uvaľuje kliatbu na židovský ľud vyhlásením: "Jeho krv bude na nás a na našich deťoch." Mel vyhlásil, že chápe obavy, že by sa táto veta mohla nesprávne pochopiť a preto ju z filmu vyškrtol. Na obranu sa vyjadril: "My všetci sme ho zabili. Zomrel pre hriechy nás všetkých. Kresťanov treba považovať za tých, ktorí sú viac ako iní vinní na jeho utrpení a ukrižovaní."
V súvislosti s filmom sa v médiách čoraz častejšie objavovali správy o Melovi Gibsonovi, ktoré podčiarkovali jeho vieru v Boha. Vyšlo najavo, že v čase osobnostnej krízy, ktorú utápal v alkohole chcel spáchať samovraždu. "Nechcel som už kráčať ďalej. Pozeral som dole a myslel som si, Človeče, toto je tá ľahšia cesta." Počas nakrúcania filmu o Ježišovi navštevoval vraj každý deň bohoslužby. Taktiež sponzoroval vybudovanie katolíckeho cirkevného komplexu v kalifornskom Malibu. O svojom novom filme hovorí ako o poslaní: "Duch Svätý pôsobil cezo mňa a ja som len režíroval. Dúfam, že film bude mať evanjelizačnú silu." Na katolícku cirkev má však vlastný názor: "Vatikán je vlk v barančom rúchu."
Okrem toho, že je zanietený katolík, má Mel Gibson povesť milovníka krutých žartov. Napríklad pri nakrúcaní snímku Večne mladý zazvonil pri dverách kolegyne Jamie Lee Curtis s hokejkou, maskou na tvári a nožom v ruke (odkaz na film Halloween). Ľudia, ktorí spolupracovali s Melom Gibsonom tvrdia, že netrpí hviezdnymi manierami. Žije životom dosť netypickým pre filmovú hviezdu. Takmer 25 rokov je ženatý s jednou a tou istou ženou Robyn, s ktorou má sedem detí.
Téma mesiaca pokračuje recenziou filmu Umučenie Krista