KULT: VOTRELCI |
KULT: VOTRELCI |
Kanadský ex-šofér kamiónov James Cameron sa po štúdiu fyziky dostal k producentskému kráľovi filmového braku Rogerovi Cormanovi, ktorý dal šancu mladým, neznámym filmárom a hercom pod podmienkou, že film stvoria v samovražedne krátkom termíne, za v podstate žiadne peniaze a podľa nulového scenára. Ako sa Cameron osvedčoval v úlohe experta na technickú stránku filmárčiny, dával mu Corman čoraz väčšie príležitosti. V roku 1980 robil výtvarníka v SADOROVI a rok nato už pomocného režiséra Galaxy of Terror. Dlho na seba nenechal čakať ani režijný debut v podobe Pirane 2, ktorú sprevádzali konflikty medzi Cameronom a producentom Ovidiom Assonitisim, čo vyústilo až do Cameronovho nočného vlúpania do štúdia a prestrihaním filmu podľa vlastných predstáv. Film však vyzeral napokon tak, ako chcel producent. Už jeho nasledovný Terminátor zarobil pekný peniaz, stal sa míľnikom v tvorbe efektov, predstavil svetu Schwarzeneggera. Železný Jim začal byť známy ako perfekcionista, ktorý potrebuje k stvoreniu dobrého filmu tri veci. Dôveru producenta, vlastný scenár a rozpočet, ktorý by dokázal zhmotniť jeho technicky náročný príbeh. Respektíve človeka, ktorý to dokáže aj bez takého rozpočtu. Takým človekom sa ukázal byť Stan Winston, jeden z dvoch ľudí, ktorých nominovala Akadémia v oficiálne prvý raz udeľovanej kategórii Najlepšie špeciálne efekty (vyhral Rick Baker, neskorší expert na "opičie " efekty - Gorily v hmle, Planéta opíc Tima Burtona, Grinch ). Winston chcel byť hercom, ale dostal sa do Disneyho maskérne a bolo.
Weaverová (Rok nebezpečného života, Krotitelia duchov) práve dokončila Polmesačnú ulicu, ktorej režisér zjemnil "nekonvenčnú" hrdinku kvôli publiku a zaprisahala sa, že ak aj podpíše zmluvu na "Votrelca 2" (čo sa jej nechcelo), nedá si pokoja, kým nenájde režiséra, ktorý bude pískať a štúdio bude podľa neho tancovať. Ale a prvým stretnutím s mladým a drzým párom Cameron/ Gale Anne Hurdová bola natoľko zarazená, že v šoku bez váhania podpísala.
Neprehliadnuteľný Lance Henriksen mal pohnutý život. S otcom boxerom a námorníkom a matkou učiteľkou tanca a modelkou nemal dobré vzťahy. Poriadne písať a čítať sa naučil okolo tridsiatky. Striedal školy, utekal z domu a v najbližších desaťročiach sa nezastavil. Bol členom posádky plachetnice na Bahamách, zberal ovocie, lovil raky, robil nástenné keramické mozaiky, bol mímom v Bostonskej opere, hral v divadle, makal ako osvetľovač, maľoval obrazy. Možno chcel všetko vyskúšať, možno ho k všestrannosti nútila "neposedná" krv predkov-švédskych námorníkov, možno proste musel robiť všetky tie kraviny aby sa pretĺkol životom. Jeho nový kamarát (hollywoodskeho dublér Lex Rossi) mu prehovoril do duše a počas pobytu v arizonskej base získal prvú filmovú rolu - bol súčasťou komparzu vo filme Lee Marvina za 5$.
Cameron, o ktorom sa hovorí, že sa k hercom správa ako k zvieratám, si do roly producentky pretlačil Hurdovú (neskôr T2, Hulk Anga Leea), ktorej svojho času predal scenár k Termošovi za 1 dolár za výmenu na právo konečného strihu. Rozhodol sa, že nezabehne na kávu za Scottom (vrátil mu to Jonathan Mostow, keď nezašiel na kávu k nemu, aby prediskutoval T3, od ktorého sa Cameron dištancoval). Scenár písal počas pauzy na začiatok natáčania Terminátora (Arnie musel narýchlo natočiť sequel Barbara Conana) a postupne ho vylepšoval a menil (pôvodne Apone prežil prvú akčnú scénu, Bishop bol zradca, Burke neexistuje a objaví sa nový druh votrelca, ktorý nezabíja, iba "uspáva"). Úvodné titulky hotového filmu však dodnes za tvorcov námetu menujú producentov, tak si vyberte. Po tom, čo dokázal do koša šmarenými verziami, že bez Ripleyovej to nejde, podpísala zmluvu jej predstaviteľka. Možno ju oslovil aj tým, že nahnal hercov na dvoj týždňový výcvik, čo zrejme pobavilo predstaviteľa Aponea, inak vietnamského veterána, a Henriksena, ktorý svojho času navštevoval vojenskú akadémiu a strávil tri roky v armáde. Cameron do tábora nenahnal iba "civilov" Weaverovú a Reisera a paradoxne aj predstaviteľa Gormana, toho preto, aby ho zvyšok tímu nemal rád, čo sa pozitívne prejavilo vo filme (podobný postup zvolil Spielberg v Zachráňte vojaka Ryana, keď Mattovi Damonovi odoprel výcvik s ostatnými, ktorí sa tým pádom naňho pozerali pomedzi prsty). Z výcviku sa ulial aj Biehn, ktorý do hry nastúpil takpovediac pár hodín pred natáčaním, ale vzhľadom k jeho povestnej fyzičke to až tak nevadilo.
Príbeh: O 57 rokov neskôr. Ripleyová ich strávila v kryospánku (záchranný modul zablúdil), takže vyzerá stále rovnako. Je hospitalizovaná na vesmírnej stanici Gateway. Weyland-Yutani prípad uzavrie s tým, že Ripleyovej reči o netvorovi, ktorý krváca kyselinu, sú výplodom mozgu, ktorý strávil neprirodzene dlhý čas v umelom spánku. Odoberú jej licencia pilota a s ňou aj sebavedomie a jej spoločníkmi v garsónke sú kocúr Jones, cigarety, litre kávy, zlé sny a mizerná robota (obsluhuje nakladač v dokoch). Možno by samú seba presvedčila, že žiadny votrelec neexistoval. Určite by jej v tom pomohlo vedomie, že Spoločnosť má na povrchu planéty LV - 426 (už Acheron) už niekoľko rokov robotníkov s rodinami, ktorí na (samovraždu vhodným počasím ničenej) základni Hadley´s Hope "vyrábajú" ovzdušie podobné zemskému a celkom sa im to darí, pričom za čas, ktorý sú tu, nezaznamenali žiadny výskyt mimozemskej formy života.
Po čase sa však s nimi stratí spojenie a keďže vedenie Spoločnosti nemieni lukratívny kšeft stratiť, musí počítať aj s možnosťou, že by s tým súvisia Ripleyovej "fantázie" a tak do akcie povolá 12-členné komando poručíka Gormana (William Hope). Tomuto neskúsenému veliteľovi misie kryje chrbát mazák a veliteľ čaty Apone (Al Matthews) a jeho likvidačný tím: tichý "tretí vo velení" Hicks, sebavedomí piloti Ferrová a Spunkmeyer, "smartgunneri" Vasquezová (ktorú si často mýlia s chlapom) a Drake (v pôvodnom scenári bolo spomenuté, že sa jedná o trestancov, takto si odpykávajúcich trest), vojaci Wierzbowski, Crowe, zbrojár Frost, lekárka Dietrichová, ukecaný elektrikár/ radista Hudson a robot Bishop, ktorému vraj nič nedokáže zabrániť v tom, aby urobil všetko pre prežitie celého výsadku. V prípade, že by za spôsobené škody mohol votrelec, je potrebné s nimi poslať jediného človeka, ktorý sa s ním stretol a prežil.
Ten človek ponuku prijíma preto, aby sa raz a navždy postavil zoči-voči svojej nemesis. Druhým a posledným civilným členom je sympaťák Carter J. Burke, ktorý na misii zastupuje Spoločnosť. Samozrejme sa ukáže, že kolonisti narazili na loď Space Jockey, prehrali boj s huggermi a podľahli do jedného, s výnimkou malej Newt (Carrie Hennová), ktorá je pre Ripleyovú náhradnou dcérou. Okrem zradcom medzi sebou, samo-deštrukčným systémom, tonami kyselinových oblúd a pani Matkou, sa musí Ripleyová popasovať aj s platonickým vzťahom s desiatnikom Hicksom, ktorý by mohol byť teoreticky jej náhradným manželom.
Cameron nerezignoval na hru s divákmi a tak je android Bishop (typ 341 - B) neustálym tŕňom v oku nie len Ripleyovej, ktorá mu po skúsenostiach z jednotky nedôveruje, ale i nám: je aj tento robot falošný? Touto skvelou rolou sa končí životné troskotanie Henriksena a jeho obsadenie sa ukazuje byť prínosom filmu. Cameron si ho ponechal z Terminátora ( vlastne už z Pirane 2) v ktorom mal hrať zlého robota a Kylea Arnold. Napokon Henriksen obsadil vedľajšiu rolu jedného z dvoch detektívov, ktorí pátrajú po vrahovi všetkých Connorových, z nich pri legendárnom masakre policajnej stanice neprežije ani jeden. Henriksen si teda napokon androida zahral a jeho hra s nožom, ktorú poctivo trénoval a "Možno som umelý, ale nie blbý", nadobudli kultový rozmer.
Najťažšou prácou pre Winstona a Camerona (ktorý si vždy lepšie rozumel s chlapcami od techniky ako s hercami) nebolo ani tak vytvoriť Kráľovnú, ktorú vymyslel Cameron, ktorá síce takmer nefungovala, ale ktorej súboj s Ripleyovou urobí dieru do hlavy každému divákovi a dokazuje, že reči o Cameronovi ako jednom z najlepších tvorcov vyvrcholení filmov, nemusia byť ďaleko od pravdy (a to mal ešte len pred sebou T2), ale oveľa ťažšie bolo navodiť dojem, že planéta je votrelcami zamorená. O to totiž ide. Že tento krát je to vojna. Že síce pribudlo hrdinov a že by ste i najslabšieho z nich v prípade vypuknutia vojny chceli mať na svojej strane, ale že tento krát je aj netvorov viac. Lenže Cameron na seba uplietol bič, keď Foxu sľúbiť, že si vystačí so šiestimi kostýmami netvorov. Scenár však hovoril niečo úplne iné. Napokon sa ukázalo, že zanietený režisér, diabolský strihač (Ray Lovejoy) a rafinovaný kameraman dokážu vyvolať presvedčenie, že z každého kúta skáče najmenej desať netvorov.
Čo sa týka zrovnávania s jedničkou, oba filmy sú si kvalitou a spracovaním rovnocenné, zato sú odlišné tempom a atmosférou (a koncom, kým ten Scottov bol pomerne depresívny, v dvojke Ripleyová ide spať po boku svojej "adoptívnej" rodiny). Nič-menej Cameron sa netvári, že originál neexistuje. Poctu mu vzdáva napríklad atmosférickým prológom a zábermi na spiacich mariňákov. Jeho recept je zhruba totožný s tým Scottovým - aj tam sa netvor objavil vo chvíli, kedy sme si spolu s hrdinkou mysleli, že je po ňom (a pritom ten najväčší súboj ešte len nasledoval). Uvidíme neodvratnú explóziu, netvor zase skončí vo vesmíre. Radikálny rozdiel medzi filmami je v prístupe k monštru a jeho potencionálnym obetiam: Kanaďan proti Zlu nepostavil bezbranné teľce idúce na klobásy, ale informovaných, vycvičených a vyzbrojených (najslabšou zbraňou je rýchlopalný titánový samopal vybavený granátometom) mariňákov. Tento krát netvorov vidíme skoro stále (prvú hodinu sú síce prítomné najmä stopy ich vyčíňania, následne ale už nezmiznú z plátna) a sú zbavení tajomstva (Bishop pitve huggera, ako by to bola najnormálnejšia vec na svete).
Producenti Walter Hill (objavil Eddieho Murphyho v kriminálke 48 hodín), David Giler a Gordon Carroll Cameronovi dôverovali natoľko, že odstúpili z pozície producentov na šéfov výroby a produkciu prenechali jemu a od roku 1985 (do 1989) jeho manželke Hurdovej.
Skladateľ James Horner bol od roku 1979 zamestnancom Cormanovej New World, kde ohudobnil napr. Sadora, ku ktorému robil Cameron triky a keď začal natáčať tretí celovečerný film, Votrelcov, spomenul si na chlapíka, ktorý mal dar mixovať elektroniku s orchestrom. Horner si však božskú spoluprácu predstavoval inak a túto fušku považuje za svoju najväčšiu profesijnú nočnú moru - Cameron pretáčal scény ešte chvíľu pred premiérou a napokon mal jeho menovec desať dní na zloženie deväťdesiatich minút "vojnovej hudby, plnej akcie, vzrušenia a dynamiky". Soundrack sa stal klasikou a získal nomináciu na Oscara, hrozných spomienok sa však skladateľ nezbavil a zaprisahal sa, že s Cameronom už nikdy viac. V roku 1997 sa odprisahal, potľapkali sa po ramene a vytvorili Titanic, o ktorom sa s odstupom času nedá hovoriť ako o nelukratívnom kšefte.
Na Hicksa je po masakri spolubojovníkov (scéna, v ktorej skoro nič nevidíme, ukazuje ako veľa sa Cameron naučil od zbytočne detailného Terminátora) uvalená zodpovednosť za čo najdlhšie prežitie zvyšku výsadku - vzhľadom k tomu, že je momentálne mariňák s najvyššou šaržou. V roli sa skvie Michael Biehn, pôvodne však bol najatý James Remar, ktorého požadoval Hill, v ktorého filmoch dotyčný hral (The Warrior, 48 hodín). Dotyčný však dostal padáka a režisér narýchlo obsadil ochrancu Lindy Hamiltonovej, mladého Alabamčana, syna právnika a ošetrovateľky, ktorý sa mihol v slávnej Pomáde. Na strednej robil divadlo, postupne prepadol seriálom a reklamám, ktoré využívali najmä jeho vyšportované telo. Aj Texasan Bill "Hudson" Paxton /ďalší začiatočník od Cormana/ hral v Terminátorovi, ale na rozdiel od Biehnea nevyzeral na sľubný talent (radista v Komande), lenže na rozdiel od neho sa napokon na talent premenil - dlhoročnou drinou získal "svoje" publikum (Predátor 2, Apollo 13). S nadriadeným Biehneom sa stretol ešte v Námornej pechote a westerne Tombstone. Že je i dobrý dramatický herec potvrdil rešpektovanou drámou Jednoduchý plán, bolo mu dovolené natočiť si režijný debut - zaujímavého Lovca démonov, v ktorom si aj zahral.
Ako ide čas s Cameronom? Neprestal byť neústupčivým vizionárom, ktorý diktuje štúdiu a natočil Priepasť, Pravdivé lži alebo T2. Okrem ďalších manželstiev (Hamiltonová, režisérka "chlapských" filmov Kathryn Bigelowová, atď.) natáčal filmy, ktoré boli také úspešné, že sa na začiatky u Cormana mohol usmievať. Založil trikové štúdio Digital Domain a produkčnú filmovú spoločnosť Lighstorm. Je spolutvorcom lunaparkovej show štúdia Universal T2: 3D. Zrejme umelecký vrchol dosiahol Titanicom.
Winston sa stal vyhľadávaným expertom na "ohavné bytosti". Je otcom Predátora, robil pre Carpenterovu Vec, je režisérom "filmového klipu" Michaela Jacksona Ghosts, ktorý špeciálne pre speváka napísal Stephen King. Dokázal robiť monumentálne práce u Spielberga (Jurský park, A. I.), ale je zaujímavé porovnať krokodíla z Jazera či páka pekiel osobne vo schwarzeneggerovke Koniec dní, s Interview s upírom, kde stvoril nádherne mŕtvolne bielu pokožku. Režijne debutoval koncom 80. rokov "hororom s maskami" Pumpkinhead, ku ktorému si napísal námet a obsadil Henriksena. Koncom 90. rokov založil firmičku Creature Features, ktorá vyprodukovala sériu schválne béčkarských remakov starých B-hororov.
Henriksen našiel pokoj duše, oženil sa, narodila sa im dcérka Alcamy a účinkoval vo filmoch, ktoré mohli skončiť o dosť lepšie (Požierač mozgov), o čosi lepšie (Farba noci, Vreskot 3) ale aj horšie (ako gauner vo Wooovom Živom terči dostal cenu Saturn Award) Okrem Bishopa mu popularitu prinieslo Millennium, drsný seriál od tvorcu Aktov X Chrisa Cartera. Rola Franka Blacka, najvšestrannejšieho člena špeciálnej jednotky FBI, ktorý videl veľa na to, aby sa odvážili súdiť aj najväčšie Zlo, mu bola písaná na telo. Keď sa zverejnilo, že sa natočí dlho avizovaný crossover Alien vs. Predator, bol jediným slávnym hercom v tíme.
Paul "Burke" Reiser (Bistro) vytvoril komické roličky v Policajtovi v Beverly Hills 1 - 2. V Našom príbehu sa snažil nahrávať Michelle Pfeifferovej či Bruceovi Willisovi, ale chýbal dobrý scenár. Plusom bola čierna komédia Začalo sa to jednej horúcej noci, kde bol s Johnom Goodmanom a Mattom Dillonom obeťou zmyselnej Liv Tylerovej, ktorý prepadol, ale hercovi to nevadilo; to už bol dávno hviezdou sitcomu Som do teba blázon, kde tvoril úžasný pár s Helen Huntovou. Smutnejší pohľad je na Biehnea, ktorého Cameron preslávil, ale tým, že mu vytvoril akčný imidž, ho zároveň preklial. Príležitosť mu dal v Priepasti, kde mu ponúkol nečakane náročnú rolu poručíka, ktorý zošalie, a ktorého herec ešte nečakanejšie kvalitne uhral - hoci s fúzmi to už nebol on. Ostatní režiséri však nevedeli ako s ním narábať - príšerný Lewis Teague ho režíroval v Námornej pechote, dostal vedľajšiu rolu v erotickom blafáku Jade. Zaujímavosťou je, že jeho meno sa spája aj s T2, napriek tomu, že v 130 minútovej verzii by ste ho hľadali zbytočne. Objavil sa totiž v "snoch" Sáry Connorovej. Tieto scény boli vystrihnuté, ale po ováciách, aké film zožal, ich Cameron vrátil do filmu v špeciálnej verzii, ktorá bola uvedená v amerických kinách. Ak ste toho času neboli v USA, skúste sa porozhliadnuť po DVD. Biehnovi nepomohlo ani účinkovanie v seriáli 7 statočných.
Cameron k 130. minútam v režisérskej verzii pridal ešte pol hodinu nových scén. Uvidíte Hadley´s Hope pred napadnutím, aj to, ako k nemu došlo. Spoznáte Newtiných rodičov a brata (jej skutočný brat), Ripleyovej dcéru Amandu (v skutočnosti matka Weaverovej). Burke umrie inak (resp. v pôvodnej verzii nebolo priamo vidieť, že ho alien zabil) a zaujmú akčné scény s automatickými zbraňami Setrygun (guľomety na nohách s kamerovým systémom, jedna z mála scén, kedy dá mariňácka technika alienom cez držku). K dispozícii sú aj milé drobnosti (nervózny Hudson pred výsadkom, potrasenie rúk "Ellen - Dwayne"). V prípade, že sa neviete dostať k tejto verzii, čo by v 21. storočí nemal byť problém, porozhliadnite sa v antikvariátoch po knižočke Votrelci, ktorú podľa pôvodného scenára napísal Alan Dean Foster a ktorá teda obsahuje aj vystrihnuté scény.
Votrelci, premietnutí v júli ´86 (u nás o päť rokov neskôr), sa stali hitom. Napriek tomu, že do toho Fox kvôli vysokému rozpočtu a náročnému technickému scenáru vlastne ani veľmi nechcel ísť, v USA trhli takmer 90 miliónov a vo zvyšku sveta skromných 46. Získali Oscara v technických kategóriách (špeciálne efekty, strih zvukových efektov), boli nominovaní za herečku v hlavnej úlohe, strih, výpravu + dekorácie, zvuk a hudbu. Nasucho, či už nomináciou alebo priamo cenou, neobišli ani u Zlatých glóbusov, ceny BAFTA a u Saturnov (horor a fantasy). Ani oni sa ale nevyhli problémom. Atmosféra natáčania sa niesla v napätom duchu medzi americkou časťou štábu a miestnymi Angličanmi (natáčalo sa v štúdiách Pinewood), režisér takmer upálil hrdinku v obrnenom transportéri a Henriksen sa priotrávil pokazeným mliekom, ktoré musel do seba vo finálnej scéne liať na litre.