POVIEDKY Z KUCHYNE |
POVIEDKY Z KUCHYNE |
Vynájdu Švédi dokonalú kuchyňu?
Inteligenciu, humor, nápad, metaforu, posolstvo - to všetko ukrýva malý/veľký nórsky film režiséra Benta Hamera. Práve jemu sa pred niekoľkými rokmi dostala náhodou do rúk švédska kniha z 50. rokov o hospodárení v domácnosti. V knihe bol diagram zobrazujúci najvýhodnejšie položenú kuchyňu pre švédsku domácu pani. V ideálnej, modernej kuchyni už švédska domáca pani nebude musieť za rok nabehať podobnú vzdialenosť, ako by išla peši zo Švédska do Konga, keď chce poriadne pripraviť jedlo.
Pracovníci zo Švédskeho inštitútu na výskum domácnosti sa rozhodli zmapovať aj to, ako sa v kuchyni v istej nórskej dedine darí starým slobodným mládencom. Absurdný výskum za ktorým stála dnes už svetoznáma nábytkárska firma IKEA sa tak stal podkladom pre filmový námet.
Hamerov film popisuje osudy úradníka Folkeho (Tomas Nosrtrom) zo švédskeho inštitútu na výskum domácnosti, ktorý cestuje s obytným karavanom na nórsky vidiek, aby pozoroval postaršieho nórskeho usadlíka Isaka (Joachim Calmeyer), ako sa mu darí v kuchyni. Folke v pravidelných intervaloch posedáva na vysokej stoličke takmer pri strope a pozoruje starého, zdanlivo nemého vidiečana, ktorý ho spočiatku ani nechcel pustiť do domu a s výskumom súhlasil len preto, že mu sľúbili kone. Isak si na nového votrelca zvyká veľmi obtiažne a radšej presťahuje kuchyňu hore do spálne a z hora dierou v podlahe Folkeho na oplátku tiež pozoruje. Vzťah pozorovaného a pozorovateľa sa tak ironicky prevracia. Postupne však medzi oboma opustenými mužmi vzniká priateľstvo, ktoré vyvrcholí skromnou oslavou Isakových narodenín. Tým však bola vedecká objektivita výskumu narušená a ľudský prvok na čas zvíťazí nad úradníckou anonymitou a nezúčastnenosťou…
Komunikácia medzi pozorujúcim a objektom jeho pozorovania je však zakázaná, aby výskum nebol znehodnotený. A tak sa film zhruba do svojej polovice obíde bez dialógu a čo je najdôležitejšie, napriek tomu nedáva ani najmenšiu šancu nude.
Silnou stránkou Poviedok z kuchyne je totiž zmysel pre rytmus a presne načasovanú komickú situáciu, rovnako ako skvelo sugestívna atmosféra 50. rokov vrátane dekorácií a dominantnej šedomodrej a zelenej farby nábytku, áut i oblečenia. Vo filme je prítomná aj sociálna kritika - zaostalý a večne snehom pokrytý nórsky vidiek rieši svoju biednu situáciu po svojom - alkoholom a samotou. Súcitom, zmyslom pre sociálnu a ľudskú spravodlivosť, dôrazom na vizuálnu stránku a potlačením dialógov i absurdným humorom pripomína Hamerova snímka najmä filmy Fína Akiho Kaurismäkiho.
Poviedky z kuchyne patria presne k tým nádherným klenotom v našich kinách o ktorých sa skoro nikde nedočítate, ale rozhodne ich treba vidieť. Hamer vytvoril skvelú metaforu slepej viery v pokrok a pozitivizmus na pozadí švédskej kuchyne v období zlatej éry sociálnej demokracie...
PS: Myslím, že po zhliadnutí Poviedok z kuchyne sa v rozľahlých priestoroch IKEA budete cítiť akosi inak. Akosi smiešne inak ... :)
Salmer Fra kjokkenet (Nórsko, 2003, 95 min.)
Réžia: Bent Hamer. Scenár: Bent Hamer, Jorgen Bergmark. Kamera: Philip Otgard. Hudba: Hans Mathisen. Hrajú: Joachim Calmeyer,Tomas Nosrtrom, Bjorn Floberg, Reine Brynolfsson